Gå til innhold

Må jeg skatte av feriepenger (til selvangivelse)

Gjest Gjest_Ellie_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ellie_*

Hei!

Jeg lurer på en ting. Jeg hadde en jobb i første halvdel av 2007, sluttet der og fikk ny jobb etter sommeren samme år. Det første firmaet ventet til januar 2008 med å betale ut feriepengene jeg hadde tilgode. Dette samsvarer med det jeg synes er logisk. Jeg mener å vite at om man får utbetalt feriepengene samme år som man slutter i en jobb, så må man skatte av dem, men om man får dem det påfølgende år (det året pengene er ment til feiepenger, som i mitt tilfelle), så skal man ikke skatte.

Det jeg synes er rart, er at på lønnsslippen fra firma1 står det ingenting om at dette er feriepenger, o det er også innrapportert til skattemyndighetene somvanlig lønn. Er det feil? Nå er det jo en del av min samlede lnn for 2008, og jeg skjønner ikke at det er rett.

Noen som har bedre peiling på hvordan dette foregår? På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

Det er rett at det ikke trekkes skatt når feriepengene betales ut året etter opptjeningsåret.

Jeg sjekket akkurat min egen lønnslipp for 2007 og der står feriepengene også oppført som lønn for 2007 (jeg sluttet høst 2006 og fikk feriepenger januar 2007). Jeg antar at dette er rett da dette er å betrakte som lønn i 2007 (mens det var opptjente feriepenger i 2006). Jeg ble ikke belastet skatt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det:

Når du får utbetalt feriepengene dine i grunnlagsåret så betaler du ikke skatt av dem direkte(fordi det er "skattefritak" på feriepenger uansett), men de feriepengene du får utbetalt vil uansett være med beregningen av "skattegrunnlaget"

I tall:

Jeg tjener 150 000 et år og får samme år utbetalt 50 000 i feriepenger.

Jeg skatter 28 % av de 150 000 når jeg får de utbetalt hver måned, men de 50 000 er uansett uskattet. Men når jeg skal ha mitt nye skattekort så har jeg et skattegrunnlag på 200 000 tilsammen(fordi 150 000 + 50 000 = 200 000)

skjønner du?

Man skatter alltid av feriepengene sine uansett. I selvangivelsen vil det stå oppført som vanlig lønn fordi det ble utbetalt samme året som du tjente de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Man skatter alltid av feriepengene sine uansett. I selvangivelsen vil det stå oppført som vanlig lønn fordi det ble utbetalt samme året som du tjente de opp.

Nei det ble utbetalt året etter at de var tjent opp både i mitt og trådstarters tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MåneSkygge
Nei det ble utbetalt året etter at de var tjent opp både i mitt og trådstarters tilfelle.

Det er da det som er vanlig, at man får de utbetalt året etter de er tjent inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer på en ting. Jeg hadde en jobb i første halvdel av 2007, sluttet der og fikk ny jobb etter sommeren samme år. Det første firmaet ventet til januar 2008 med å betale ut feriepengene jeg hadde tilgode. Dette samsvarer med det jeg synes er logisk. Jeg mener å vite at om man får utbetalt feriepengene samme år som man slutter i en jobb, så må man skatte av dem, men om man får dem det påfølgende år (det året pengene er ment til feiepenger, som i mitt tilfelle), så skal man ikke skatte.

Det jeg synes er rart, er at på lønnsslippen fra firma1 står det ingenting om at dette er feriepenger, o det er også innrapportert til skattemyndighetene somvanlig lønn. Er det feil? Nå er det jo en del av min samlede lnn for 2008, og jeg skjønner ikke at det er rett.

Noen som har bedre peiling på hvordan dette foregår? På forhånd takk for svar!

Feriepenger er ikke skattefri, men trekkfrie.

Årsaken til at de virker skattefrie er at når det blir utbetalt i ferieåret trekkes skatten på de resterende måneder.

Tenk at du har en total inntekt på f eks 320000 inkl feriepenger. Totalt skatt blir for enkelhets skyld 120000. Hadde ikke vi hatt trekkfri inntekt så ville det da blitt kr 10000 i skattetrekk pr måned. Nå trekker vi ikke en måned på sommeren og en halv måned til jul, slik at de 15000 (10000+5000) deles da på de øvrige månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsaken til at de virker skattefrie er at når det blir utbetalt i ferieåret trekkes skatten på de resterende måneder.

Tenk at du har en total inntekt på f eks 320000 inkl feriepenger. Totalt skatt blir for enkelhets skyld 120000. Hadde ikke vi hatt trekkfri inntekt så ville det da blitt kr 10000 i skattetrekk pr måned. Nå trekker vi ikke en måned på sommeren og en halv måned til jul, slik at de 15000 (10000+5000) deles da på de øvrige månedene.

Riktig. Ellers var det veldig mye feil over her.

Feriepenger er ALLTID skattepliktige. Forskjellen er at dersom de utbetales i opptjeningsåret så trekkes det skatt av dem, året etter trekkes det ikke. Dette på grunn av den antatte fordelingen på skattekortet. De er like fullt skattepliktige, det vil si at på skatteoppgjøret får du tilbake/må betale restskatt for det som har blitt feil på grunn av feriepengene (eller annet).

På selvangivelsen står både lønn og feriepenger som lønn. Feriepenger ER jo lønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatten som skal trekkes av feriepengene trekkes på lønna resten av året.

Med skattetrekk på feriepnger:

Lønn: 100.000 med 28% skattetrekk

Feriepenger: 10.000 med 28% skattetrekk

Uten skattetrekk på feriepenger:

Lønn: 100.000 med 30% skattetrekk

Feriepenger uten skattetrekk

Dette er grunnen til at man må ha skattetrekk på dem om man tar de ut det året de er opptjent. Fordi det ikke er tatt høyde for neste års feriepenger dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellie_*

Tusen takk alle dere som har gitt meg svar!

Du somskriver over her; betyr det at feriepengene jeg fikk i jan 2008 allerede var skattet av i 2007 (fra firma1 sitt skattetrekk så lenge jeg jobbet der)?

Betyr det da at jeg ikke skal betale skatt av dem for 2008 fordi det allerede ergjort?Beklager at jeg spør om igjen, jeg har litt tungt for dette må jeg innrømme...

Hvordan vet skatteetaten at lønn fra firma1 er feriepenger, ellerer det ikke noe p oeng å vite det?

Uansett så er vel ikke dette jeg må gjøre noe med, siden du Blondie sier at du ble behandlet på samme måte og det var korrekt. Jeg er litt mindre stresset nå :-) Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger er i bunn og grunn penger myndighetene har bestemt at arbeidsgiver skal spare for deg, fordi du visstnok ikke klarer å spare til ferie selv. Men skatt må du betale av dem, før eller siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle dere som har gitt meg svar!

Du somskriver over her; betyr det at feriepengene jeg fikk i jan 2008 allerede var skattet av i 2007 (fra firma1 sitt skattetrekk så lenge jeg jobbet der)?

Betyr det da at jeg ikke skal betale skatt av dem for 2008 fordi det allerede ergjort?Beklager at jeg spør om igjen, jeg har litt tungt for dette må jeg innrømme...

Hvordan vet skatteetaten at lønn fra firma1 er feriepenger, ellerer det ikke noe p oeng å vite det?

Uansett så er vel ikke dette jeg må gjøre noe med, siden du Blondie sier at du ble behandlet på samme måte og det var korrekt. Jeg er litt mindre stresset nå :-) Takk

Nå var det ikke jeg som var sitert, men svarer likevel.

- Nei, feriepengene du fikk utbetalt i 2008 var ikke skattet av i 2007. Du må betale skatt av dem i 2008.

- Det spiller ingen rolle om det er feriepenger. Det er uansett lønn, og lønn er lønn på selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Nå var det ikke jeg som var sitert, men svarer likevel.

- Nei, feriepengene du fikk utbetalt i 2008 var ikke skattet av i 2007. Du må betale skatt av dem i 2008.

- Det spiller ingen rolle om det er feriepenger. Det er uansett lønn, og lønn er lønn på selvangivelsen.

Hæ?

Mener du å si at feriepenger opptjent i 2006 (for mitt vedkommende) ble skattet for i 2007? Trodde jeg hadde skjønt dette men det skjønner jeg jo nå at jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste Blondie65
Og til dere som trodde dere får halv skatt i desember, er bare en bløff det også ;)

Det visste jeg. Jeg har alltid trodd at feriepenger ble skattet for det året de ble opptjent. Men ... det kan jo godt være at jeg er helt fjern her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Mener du å si at feriepenger opptjent i 2006 (for mitt vedkommende) ble skattet for i 2007? Trodde jeg hadde skjønt dette men det skjønner jeg jo nå at jeg ikke har.

Det er riktig oppfattet ;)

Men du er definitivt ikke alene om å ikke ha skjønt dette da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg. Jeg har alltid trodd at feriepenger ble skattet for det året de ble opptjent. Men ... det kan jo godt være at jeg er helt fjern her.

Lønn følger som hovedregel kontantprinsippet, dette gjelder også feriepenger, se skatteloven § 14-3.

Feriepenger kommer altså til beskatning det året de utbetales, selv om opptjeningsåret var året før. Som det ble avklart tidligere her er ikke feriepenger skattefrie, men trekkfrie. Så lenge man ikke tipper over toppskattgrensen pga feriepenger utbetalt i opptjeningsåret spiller det altså ingen rolle skattemessig når man får det utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo legge til at grunnen til at mange misforstår dette er at dersom de utbetales i opptjeningsåret trekkes det skatt av utbetalingen, mens året etter utbetales de uten trekk. Det betyr dog bare det samme som halv skattetrekk i desember: Du betaler mer de andre månedene isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Kan jo legge til at grunnen til at mange misforstår dette er at dersom de utbetales i opptjeningsåret trekkes det skatt av utbetalingen, mens året etter utbetales de uten trekk. Det betyr dog bare det samme som halv skattetrekk i desember: Du betaler mer de andre månedene isteden.

Ja men halv skatt i desember 2009 er jo skatt som allerede er trukket og fordelt i resten av 2009. Det facinerende her er at i følge det dere sier så skatter jeg for feriepengene i 2008 i 2009. Dvs. at skattekortet mitt da må være laget sånn til at 2008 feriepengene er medregnet i inntekten for 2009?

Jeg har alltid trodd at man skattet for feriepengene det året man tjente dem selv om de altså er trekkfrie (unntatt dersom man får dem utbetalt i opptjeningsåret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger du får utbetalt i 2009 skatter du av i 2009. Uansett om det er lønn eller feriepenger.

At man får penger fra året før betyr bare at arbeidsgiver har spart for en (fordi de er pålagt det).

Dersom du jobber som søren i 2008 og får 100000 i feriepenger i 2009, men har slutta i jobben ved nyttår - og derfor ikke betaler noe skatt i 2009... Så må du: 1) passe på å få trekt skatt når feriepengene utbetales eller 2) spare penger for å betale en baksmell på ca. 28000 i 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...