Gjest TS Skrevet 19. april 2009 #1 Skrevet 19. april 2009 Jeg har en hund som jeg fikk av moren min. Hunden står i mitt navn, og den er min, men jeg er ikke myndig enda. Da min mor var ute å gikk tur med hunden i sta møtte hu en dame som spørte om hu hadde vurdert å parre han da han hadde et fantastisk utseende. Moren min fikk da for seg at dette var en god idè, han er jo kjempepen, og har nå begynt å se på tisper uten å høre med meg først, bare sånn for å "se ann mulighetene". Jeg vil overhode ikke at han skal sette valper på noen da han er feil bygd, så framparten hans er for langt framme, og han går dermed rart. Han enten "skritter" eller "galloperer", han kan ikke "trave". Er ikke vondt for han, men det er ikke slik de skal se ut. Jeg mener det er feil å sette valper til verden som da risikerer å få dette selv, og syntes det er dårlige gener å gi videre og videre igjen.. Har hun rett til å bare parre min hund uten at jeg har noe å si? Er det ingen papirer å skrive under på eller noe? Tror ikke hun kommer til å gjøre dette med det første, men om hun først får for seg at hun skal gjøre noe, er det lite som kan stoppe henne, med unntak av loven.. Så vil være sikker i min sak om dere forstår det.
Passive Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 De som har tispene ser vel det de også? Det med beina?
Gjest TS Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 De som har tispene ser vel det de også? Det med beina? Det syntes ikke utenifra pga all pelsen, men om man kjenner etter/vet hva man skal se etter i gange så ser/kjenner man det.
lovenemo Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Eh, er ikke sikker om det ligger noe i loven mot det. Får vondt i hver en celle i kroppen når jeg leser om folk som vil avle for utseende, TRIPPELGRØSS!! Men om bikkja ikke er rasetypisk, og har plager, så er det da ingen vits i å videreføre det. Og det bør mora di forstå. OT: må man ikke være over 18 for å bli reg. som eier på hund?
Gjest TS Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Eh, er ikke sikker om det ligger noe i loven mot det. Får vondt i hver en celle i kroppen når jeg leser om folk som vil avle for utseende, TRIPPELGRØSS!! Men om bikkja ikke er rasetypisk, og har plager, så er det da ingen vits i å videreføre det. Og det bør mora di forstå. OT: må man ikke være over 18 for å bli reg. som eier på hund? Nei, 16 år Og han er i tillegg veldig liten, så er ingen bra hund å avle på. Han er litt mindre enn en gjenomsnittlig tispe..
lovenemo Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Du får bare prente det inn i hodet på mora di at han ikke er avlsmateriale. Hadde klikka i vinkel om foreldrene mine hadde bestemt seg for å avle på min hund, uten mitt samtykke. Uansett hvor perfekt eller full av feil bikkja hadde vært.
Gjest TS Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Du får bare prente det inn i hodet på mora di at han ikke er avlsmateriale. Hadde klikka i vinkel om foreldrene mine hadde bestemt seg for å avle på min hund, uten mitt samtykke. Uansett hvor perfekt eller full av feil bikkja hadde vært. Skal jo prøve så godt jeg kan. Har overhode ikke lyst til at han ikke skal avles på..
Frey Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Nå er det en tispeeiers privilegium å velge hannhund til avl (ja, man kan få nei av noen men det er likevel de som velger). Din mor kan derfor ikke bestemme seg for at han skal brukes i avl, men en tispeeier må faktisk forespørre eier. Det er også den som er registrert som eier som må skrive under på parringspapirene såvidt jeg vet. For at han skal bli interessant for tispeeiere så må han normalt gjøre det bra på utstilling. Med steil front (som jeg antar er problemet) så vil han ikke gjøre det bra på utstilling, og dermed ikke bli interessant for oppdrettere heller.
Gjest TS Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Nå er det en tispeeiers privilegium å velge hannhund til avl (ja, man kan få nei av noen men det er likevel de som velger). Din mor kan derfor ikke bestemme seg for at han skal brukes i avl, men en tispeeier må faktisk forespørre eier. Det er også den som er registrert som eier som må skrive under på parringspapirene såvidt jeg vet. For at han skal bli interessant for tispeeiere så må han normalt gjøre det bra på utstilling. Med steil front (som jeg antar er problemet) så vil han ikke gjøre det bra på utstilling, og dermed ikke bli interessant for oppdrettere heller. Okei. Det var betryggende Tusen takk!
Vodecka Skrevet 21. april 2009 #10 Skrevet 21. april 2009 Jeg trodde at du hadde mye du skulle sagt når du er over 16 år og har fått skrevet hunden på deg? Er veldig i tvil, men føler det er fullt og helt din hund. Og må rose deg oppi skyene som er så fornuftig når det kommer til avl! Ring og sjekk med NKK, kanskje de vet noe om akkurat det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå