Gå til innhold

Tibetansk spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tibetansk spaniel:

er de så egenrådige at de ikke anbefales til førstegangseiere? Leser meg opp på hunderasen her, men føler ikke jeg får helt "taket på" den. Det står at den varsler, men er ingen gneldrehund, og at den elsker å leke, men kommer aldri helt bort til deg, og at den er mer katt enn hund i lynnet. Hva stemmer egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt! Jeg har selv en utrolig nydelig tibetansk spaniel.

Lynnet er som en katt på den måten at den er ekstremt egenrådig. Bestemmer den seg for å stikke-ja, da gjør den det. De er veldig vanskelige å lære opp god "hundeskikk", men det går egentlig veldig greit med min hund.

Jeg vil ikke si at det er noen gneldrebikkje i det hele tatt. Den bjeffer når det ringer på døren, men ikke av alt og ingenting.

Min er ihvertfall utrolig leken. Den liker best leker der vi "tar" bamsen hans, så skal han stjele den tilbake. Da knurrer den mens den logrer.

Ellers er de utrolig kosete! Min hund er nå fire år gammel og han elsker å ligge på fanget! De blir også spesielt knyttet til en person. De er ekstremt klengete på denne personen og symter veldig når den går.

Vi begynte med tibetansk spaniel og det gikk fint. Kommer an på hva du skal "bruke" den til.

Noe mer du lurer på?:)

Skrevet

Takk for svar! Fikk masse ut av det :)

Så da er det altså en hund som rommer det meste da? :) Ikke retriever-lojal, men likevel kosete?

Skrevet

Ja det er det:) Og de er perfekte turkamerater! Kan gå i flere timer, men MÅ ikke;)

Nei, den er ikke retriever-lojal, men den er veldig lojal mot den personen den knytter seg mest til.

Og de blir utrolig glade om de får lov til å være med! Hvis vår hund stikker setter vi oss bare inn i bilen og roper:skal du være med å kjøre bil?

Så løper han bort og stiller seg på passasjersiden:P

Skrevet (endret)
Takk for svar! Fikk masse ut av det :)

Så da er det altså en hund som rommer det meste da? :) Ikke retriever-lojal, men likevel kosete?

For å være ærlig så hadde jeg aldri orket å eie en hund som er så lite interessert i å samarbeide som tibben generelt er. Stahet og egenrådighet er ikke spesielt sjarmerende egenskaper, ekstremt frustrerende hvis du faktisk har lyst til å ha ok innkalling (så du kan slippe hunden løs), eller i det hele tatt ønsker en relativt lydig vovs. Du finner mange andre raser i samme størrelse som er mye mer innstilt på å gjøre deg fornøyd, og jeg skal love deg at det merkes i hverdagen.

Cavalier king charles er mitt tips! Rolig, glad, elsker kos, trygg og lettdressert, kan sløve i sofan og være med på lange fjellturer. Kan gjøre det godt i lydighet og agility eller bare være kosehund og fornøyd med det. :)

Endret av la Flaca
Gjest Cipheria
Skrevet

Då eg var ung, hadde vi to slike i familien. Dei var ganske ulike. Den første var sta og eigenrådig. Stod døra open, var den borte på 1- 2- 3. Til tider veldig frustrerande. Men eg fann ut at dersom eg ropte og snakka fint til hunden, så fekk eg tak i den. Men elles stakk den av, kom ikkje på innkalling. Bortsett frå når den var innandørs, sjølvsagt. Den var heller ikkje kosete, så vidt eg kan hugse. Elles var det ein grei og roleg hund. Fekk jo lov å klappe den... av og til.

Den andre var mykje meir kosete og medgjerleg. Den kom på innkalling dei få gongane den kom seg ut, men vi turte aldri la den vere laus i tilfelle den ikkje gjorde det. Den bjeffa så vidt på gjester, men ikkje slik som den første. Men den vart ofte inspirert av den første, dessverre. Dei bjeffa og når dei såg folk frå verandaen.

Våre hunder vart ikkje så klengete på nokon av oss, dei var ganske sjølvstendige sånn sett. Andre ting; dei var leikne, uthaldande (tur).

Personleg trur eg ikkje at eg ville hatt ein slik hund. Den er litt for sta, og eg kunne tenkt meg å ha ein hund som kunne gå laus. Hund er dog smak og behag, så dersom du finner ut at det er ein slik du vil ha så er det ikkje noko gale i det.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg har ikke mye erfaring med tibetansk spaniel annet enn at jeg pleide aa treffe en i en butikk jeg ofte leverte varer til. Det var en utrolig skjoenn liten skapning som alltid ville hilse paa meg, og den var veldig kosete. Den virket ogsaa veldig rolig og avbalansert. :)

Det er nok som med andre hunder, individets personlighet og oppdragelse har alt og si.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot aa ha en hund som var litt sta og med egenvilje, men saa er jeg egentlig et kattemenneske og da. :ler:

Gjest Cipheria
Skrevet

Eg likar både hundar og katter. Men eg har allereie katt, så dersom eg skal ha hund vil eg ha ein som er litt meir hund =p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...