Gå til innhold

Kan gjærdeigen stå i 2 timer?

Gjest Gitte

Anbefalte innlegg

Skal sette en deig som skal heve i 30 min, men maten skal ikke lages før om to timer. Kan jeg sette deigen nå og la den stå i to timer eller blir det krøll da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gitte: Det går helt fint at du lar første heving stå så lenge.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Hvis den skal staa saa lenge ville jeg satt den i kjoeleskapet eller en annen litt kjoelig plass. Hever deigen for lenge kan resultatet bli vinsmak av broedet (eller hva det naa er du baker). Har opplevd det selv en gang, og det var ikke mye godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hever alltid brøddeig i ca. 2 timer jeg. (Men er det søt gjærdeig så nøyer jeg meg med mindre, vet ikke hvordan det slår ut da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mea Culpa
Jeg hever alltid brøddeig i ca. 2 timer jeg. (Men er det søt gjærdeig så nøyer jeg meg med mindre, vet ikke hvordan det slår ut da.)

Mulig det har noe aa si. Jeg lagde flettekrans den gangen det endte med vinsmak, men naa husker jeg heller ikke hvor lenge deigen hevde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skal staa saa lenge ville jeg satt den i kjoeleskapet eller en annen litt kjoelig plass. Hever deigen for lenge kan resultatet bli vinsmak av broedet (eller hva det naa er du baker). Har opplevd det selv en gang, og det var ikke mye godt!

Jeg har bakt brød hver uke i unevnelig antall år. Har også hatt hevinger på mange timer, og (selvfølgelig) aldri hatt vinsmak på brødene.

At du fikk vinsmaking på brødene skyldes nok noe helt annet enn lang heving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjærdeig kan heve i flere timer, er bare å klaske den flat om den vokser ut av bollen.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten :) Jeg har opplevd at jo flere ganger gjærdeiger blir slått sammen og hevt, jo bedre blir resultatet..Men det er kanskje forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sette en deig som skal heve i 30 min, men maten skal ikke lages før om to timer. Kan jeg sette deigen nå og la den stå i to timer eller blir det krøll da?
Neida. Det er ikke noe problem. Det er bare å redusere væsketemperaturen, gjærmengden, og eventuelt sukkerinnholdet (hvis du har i litt sukker eller sirup som næring til gjæren). Så unngår du det skrekkscenario som Anorexia skildrer. ;)

En annen løsning, kan være å gjære det ferdig i god tid, og halvsteke når det er ferdighevet.

Tørrgjær krever høyere starttemperatur enn fersk, og er derfor ikke så godt egnet til å strekke ut tiden.

Det går også godt å gjære over natten, om det er lite gjær og lav nok temperatur. Bakverket blir ikke dårligere av langtidsheving, snarere tvert i mot. Fordi forklistringen i melet får kommet lenger (som ved skåldet mel eller ved å tilsette grøtrester i gjærdeig).

Søte deiger er nok minst egnet, fordi gjæren her "ikke spiser opp all næringen" før gjæringsprossessen sinkes. Når næringsrik deig overhever, kan bakverket få en sur metallisk smak.

Hvis du baker noe som skal rulles smått (trådstarterne er blitt så gnitne på detaljer, i det siste; ) kan løsningen være å forheve som normalt, rulle ut og pensle, begynne etterhevingen til de har vokst litt, deretter lempe dem inn i kjøleskapet, og ta dem ut i romtemperatur drøyt tjue minutter før de skal i ovnen.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Jeg har bakt brød hver uke i unevnelig antall år. Har også hatt hevinger på mange timer, og (selvfølgelig) aldri hatt vinsmak på brødene.

At du fikk vinsmaking på brødene skyldes nok noe helt annet enn lang heving.

Jeg er temmelig sikker paa at det var for lang hevetid. ;) Det er foerste og eneste gangen det har skjedd naar jeg har bakt. Men naa lagde jeg soet gjaerdeig da, og det hadde kanskje litt aa si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja.. Jeg slo meg til ro med det første svaret jeg, og deigen hevet bare i 30 min. Dusje, sminke meg og bake samtidig var forsåvidt en utfordring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. Jeg slo meg til ro med det første svaret jeg, og deigen hevet bare i 30 min. Dusje, sminke meg og bake samtidig var forsåvidt en utfordring..

Jo, men en god og seig rugdeig, kan være en super ansiktsmaske. Og kan også brukes som håndrens, om det kniper, til skitt og olje som sitter fast på og i små sprekker i huden. Kanskje det kan bli den nye trenden? Ta baksten med i dusjen? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men en god og seig rugdeig, kan være en super ansiktsmaske. Og kan også brukes som håndrens, om det kniper, til skitt og olje som sitter fast på og i små sprekker i huden. Kanskje det kan bli den nye trenden? Ta baksten med i dusjen? :fnise:

:ler: Kjempeidé!

Jeg var ikke smart nok til å ta med deigen inn i dusjen jeg da.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...