Gjest frk.fin Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Jeg kjøpte meg noen fine blomster til å plante i blomsterkassen samt ha i en sink potte på forsiden av huset. disse er bla. : Pelagonia, jordbærplant, eføy, hagenelikk, impatience New Guniea og Campanuia.. Nå er det ikke så veldig varmt i været om dagene, vi har ca 13-15C fortiden.. Men er litt bekymret om disse kan stå ute om natten, i tilfelle temperaturene faller under 5-6 grader? Noen som vet om disse planene tåler frostnetter/kalde netter?
absinthia Skrevet 19. april 2009 #2 Skrevet 19. april 2009 Vel.. jeg håper du bor lengre sør enn jeg, for her ville det vært "galskap" å plante noe ut nå, men de fleste av de du nevner vil nok klare seg, bortsett fra impatiens. Campanula tåler enkeltnetter med opptil 6-
hufsa! Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Heia,nei det tåler de ikke.Du kan jo være heldig at de overlever.Bor selv i sør og har knalldager men ingen rundt her som har turt å plante enda, selv om lysten er der.Jeg venter så tett på 17 mai jeg kan hvert år pga de kalde nettene.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Jeg bor på sør østlandet og har plantet stemorsblomster i potter ute. Tror de skal tåle evnt nattefrost bra! De har iallefall klart seg i et par netter nå
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Plant i vei og dekk over med fiberduk hvis det kommer kuldegrader. Jeg planta ut for et par dager siden, og bor i nærheten av oslo.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Plant i vei og dekk over med fiberduk hvis det kommer kuldegrader. Jeg planta ut for et par dager siden, og bor i nærheten av oslo. Fiberduk over potter/blomsterkasser?
absinthia Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Fiberduk over potter/blomsterkasser? Det menes nok ikke sånn svart fiberduk som man planter i, men den tynne hvite som også kalles for vekstduk.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Det menes nok ikke sånn svart fiberduk som man planter i, men den tynne hvite som også kalles for vekstduk. Ja, den hvit som jeg kun har sett omtalt som fiberduk. Men går fint an å bruke noe annet også - poenget er at man dekker planten mot forsten - uavhengig av fargen på det man dekker med. Men hvis dekkingen varer i flere dager, så må såklart lys slippes til.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Fiberduk over potter/blomsterkasser? Ja, er det ikke der du har blomstene dine da? :klø:
lillesky Skrevet 21. april 2009 #10 Skrevet 21. april 2009 Stemor er de eneste som tåler nattefrost/kalde temperaturer. Andre planter må taes inn om natta. Etter 17. mai skal blomstene tåle å stå ute. Eføy klarer seg forresten ute året rundt.
absinthia Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 Stemor er de eneste som tåler nattefrost/kalde temperaturer. Andre planter må taes inn om natta. Etter 17. mai skal blomstene tåle å stå ute. Eføy klarer seg forresten ute året rundt. Nei, det er ikke bare stemor som tåler frost. Sølvkrans, campanula, margeritter har også stor toleransegrad. Jeg er gartner, bosatt i nordnorge der man generelt ikke planter andre enn disse i blomsterkasser før 1-10 juni, så jeg har testet dette ut i praksis.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 Nei, det er ikke bare stemor som tåler frost. Sølvkrans, campanula, margeritter har også stor toleransegrad. Jeg er gartner, bosatt i nordnorge der man generelt ikke planter andre enn disse i blomsterkasser før 1-10 juni, så jeg har testet dette ut i praksis. Og ringblomst også vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå