Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik er saken:

Naboen vår leier ut en leilighet i kjelleren til ei jente. Naboen selv skal selge huset og har flyttet ut. Denne jenta er ung, fester godt og mye og har en del folk rekende ut og inn i helgene.

En kompis av henne har en luftpistol som han skyter på blink med. Under gårsdagens fest lånte to venner av han denne luftpistolen. Om det var med eller uten tillatelse vites ikke. Vi har flere vitner som hørte skytingen, og selv så jeg dem, men det var for mørkt til at en kunne se ansiktstrekk. Guttas uforsiktige omgang med pistolen resulterte i at 3 av våre vinduer har blitt knust. Kun det ytterste glasset, men like fullt må de byttes.

Hvem er juridisk ansvarlig? Gutta som lånte våpenet? Eieren av våpenet siden det er registrert på han? Naboens leietaker som har kontrakt på leieforholdet, eller huseieren som eier grunnen handlingen ble utført på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Slik er saken:

Naboen vår leier ut en leilighet i kjelleren til ei jente. Naboen selv skal selge huset og har flyttet ut. Denne jenta er ung, fester godt og mye og har en del folk rekende ut og inn i helgene.

En kompis av henne har en luftpistol som han skyter på blink med. Under gårsdagens fest lånte to venner av han denne luftpistolen. Om det var med eller uten tillatelse vites ikke. Vi har flere vitner som hørte skytingen, og selv så jeg dem, men det var for mørkt til at en kunne se ansiktstrekk. Guttas uforsiktige omgang med pistolen resulterte i at 3 av våre vinduer har blitt knust. Kun det ytterste glasset, men like fullt må de byttes.

Hvem er juridisk ansvarlig? Gutta som lånte våpenet? Eieren av våpenet siden det er registrert på han? Naboens leietaker som har kontrakt på leieforholdet, eller huseieren som eier grunnen handlingen ble utført på?

Anmeld forholdet. Og det var han eller de som faktisk knuste rutene som er ansvarlig for det, naturlig nok.

Skrevet

Ok. Vet du hvor dette ansvaret hjemles?

Skrevet
Slik er saken:

De som knuste ruta. Anmeld, eieren av våpent vet hvem som fikk l¨ne, s¨da får du navn

Skrevet

Anmeld jenta. Hun er eieren av den skadelige gjenstanden, og burde ha visst at med alkohol inne i bildet, så kunne det gå galt. Hun sitter da med ansvaret.

Dersom hun ikke vet hvem som gjorde det, eller ikke vil si det, så blir det hun som står igjen som den ansvarlige. Har hun lyst til å flytte dette ansvaret over til den personen som faktisk gjorde ugjerningen, så er problemet løst :)

Må være gøy å leke juss-mann på forum :)

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Anmeld jenta. Hun er eieren av den skadelige gjenstanden, og burde ha visst at med alkohol inne i bildet, så kunne det gå galt. Hun sitter da med ansvaret.

Dersom hun ikke vet hvem som gjorde det, eller ikke vil si det, så blir det hun som står igjen som den ansvarlige. Har hun lyst til å flytte dette ansvaret over til den personen som faktisk gjorde ugjerningen, så er problemet løst :)

Må være gøy å leke juss-mann på forum :)

Men nå var det en venn av jenta som eide pistolen da...

Skrevet

Det er en kompis av hun som leier som eier våpenet. Vi har fornavnet hans, og han benekter ikke at han er eier. Er det da han som eier av våpenet som er ansvarlig, eller hun som leier som har ansvar?

Vi skal uansett snakke med de igjen i dag, sjekke opp i forsikringen på huset, og da blir vel en anmeldelse levert i morgen. Så får evt. den som ikke har gjort det, men som da blir erstatningspliktig, søke regress, evt. at forsikringsselskapet søker regress hos denne.

Er det sånn man skal forstå dette?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Anmeld forholdet. Politiet kan hjelpe deg med hvem som er ansvarlig for hva under etterforskningen.

Jeg ville nå kontaktet huseier pga fest og bråk også jeg, for å forhindre dette fra å skje igjen.

Skrevet

Ja. Vi må nok ta oss en tur innom politiet også.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Ja. Vi må nok ta oss en tur innom politiet også.

Når du har anmeldt det, så kan du jo og ta det opp med forsikringsselskapet?

Skrevet

Ja. Jeg har alt sjekket opp i forsikringspapirene og skal ringe dem i morgen for å snakke med dem. Fant litt info i skadeserstatningsloven, og selskapet kan gå til regress hos den som blir funnet ansvarlig for forholdet.

Så det blir først en tur til politiet, så en telefon til forsikringsselskapet.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det er noen andre enn de som har knust rutene som er ansvarlige for det? Hadde det vært snakk om unger kunne man gått på foreldrene, men voksne folk er da selv ansvarlig for egne handlinger.

Skrevet
Er det da han som eier av våpenet som er ansvarlig, eller hun som leier som har ansvar?

Ingen av dem. Det er selvfølgelig de som har knust rutene som er ansvarlige. Hvis de som knuste rutene hadde brukt stein fra naboens tomt, skulle du ha anmeldt naboen din for å ha gitt dem stein da?

Hvis du ikke vet hva de heter, og leitaker ikke vil si hvem de er, så får politiet innkalle leietaker og pistoleier til vitneavhør. Da blir de nødt til å si hvem de andre er.

Skrevet
Ingen av dem. Det er selvfølgelig de som har knust rutene som er ansvarlige. Hvis de som knuste rutene hadde brukt stein fra naboens tomt, skulle du ha anmeldt naboen din for å ha gitt dem stein da?

Hvis du ikke vet hva de heter, og leitaker ikke vil si hvem de er, så får politiet innkalle leietaker og pistoleier til vitneavhør. Da blir de nødt til å si hvem de andre er.

Jeg skjønner poenget ditt. Det er også slik at enkelte luftvåpen skal holdes forsvarlig sikret, og da kan det jo hende at eieren av våpenet har gjort seg skyld i uaktsom og uforsvarlig lagring av dette. Men, men. Vi finner ut av dette. :)

Skrevet

Altså...

Om noen stikker ned noen med en kniv: er det den som eier kniven som skal straffes, eller den som faktisk stakk offeret med kniven?

Når noen raner en bank: er det bankraneren som skal tiltales, eller den som eide våpenet?

Når Jan dreper Liv, skal Jan anklages, eller Jon som eier våpenet?

Jeg bare spør. Og håper du vet svaret.

Skrevet

Jeg har skjønt deg altså. ;)

Skrevet

Det viktigste er uansett at du får anmeldt det, så du får igjen penger på forsikringa. Politiet vil uansett henlegge saken. (Det gjør de alltid med saker som ikke er av alvorlig grad virker det som. Her var det jo ikke legemsbeskadigelse inn i bildet.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...