LitaPia Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Hei! Har havnet i en litt kinkig situasjon. Sa opp jobben min 1. april (har 3 måneders oppsigelsestid). Like etter fant jeg ut at jeg er gravid... Kan jeg trekke oppsigelsen? Har jeg rett til det? Grunnen til at jeg sa opp er fordi at jeg skal flytte tilbake til hjemplassen min og skulle egentlig begynne å studere der til høsten..men de planene gikk jo litt i vasken da jeg fant ut at jeg skal bli mamma. Om jeg ikke kan trekke oppsigelsen, hva kan jeg gjøre da? Noen som har noen gode råd å komme med?
Gjest nniin Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Hei! Har havnet i en litt kinkig situasjon. Sa opp jobben min 1. april (har 3 måneders oppsigelsestid). Like etter fant jeg ut at jeg er gravid... Kan jeg trekke oppsigelsen? Har jeg rett til det? Grunnen til at jeg sa opp er fordi at jeg skal flytte tilbake til hjemplassen min og skulle egentlig begynne å studere der til høsten..men de planene gikk jo litt i vasken da jeg fant ut at jeg skal bli mamma. Om jeg ikke kan trekke oppsigelsen, hva kan jeg gjøre da? Noen som har noen gode råd å komme med? Hvorfor skulle du ha rett til det? Med din oppsigelse har du inngått en bindende kontrakt med arbeidsgiver om å si opp. Det finnes noen meget snevre unntak dersom arbeidsgiver måtte forstå at du ikke mente det, det er gått kort tid, og arbeidsgiver ikke har innrettet seg etter oppsigelsen. Men du kan jo selvsagt spørre arbeidsgiver om de vil ta deg tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #3 Skrevet 19. april 2009 Hei! Har havnet i en litt kinkig situasjon. Sa opp jobben min 1. april (har 3 måneders oppsigelsestid). Like etter fant jeg ut at jeg er gravid... Kan jeg trekke oppsigelsen? Har jeg rett til det? Grunnen til at jeg sa opp er fordi at jeg skal flytte tilbake til hjemplassen min og skulle egentlig begynne å studere der til høsten..men de planene gikk jo litt i vasken da jeg fant ut at jeg skal bli mamma. Om jeg ikke kan trekke oppsigelsen, hva kan jeg gjøre da? Noen som har noen gode råd å komme med? Snakk med arbgiver straks. Du kan få økonomiske problemer om du slutter jobben.
Rosalie Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Snakk med arbiedsgiver på mandag, og be om å få trekke oppsigelsen. Det er imidlertid ikke noe du har krav på å få gjøre. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde du ikke fått trukket oppsigelsen din, da du vet å si opp ga beskjed om at du egentlig ikke vil jobbe her.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Jeg fikk trekt tilbake oppsigelsen min gjennom fagforeningen. Det måtte gjøres umiddelbart (så tidlig som mulig) Ble gjort dagen etter. Svært spessielle forhold siden oppsigelsen ble skrevet under press fra skjef. (fikk ikke gå før jeg hadde skrevet under) Litt tvilsomt om du kan trekke den tilbake etter 19 dager ? Da har nok arbeidgiver mest sannsynlig gjort en del jobb for å få inn nye folk i stillingen din. (min arb.giver slettet meg fra hele systemet iløpet av 1\2 t. Og hadde gjort klar utlysningen for jobben min som skulle ut uken etter.. mulig veldig planlagt da men..)
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Kan man ikke studere selv om man får barn?
Saeria Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Joda, men de økonomiske aspektene blir veldig annerledes. Særlig om man ikke har studert de siste 6 månedene før barnet kommer.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Jeg fikk trekt tilbake oppsigelsen min gjennom fagforeningen. Det måtte gjøres umiddelbart (så tidlig som mulig) Ble gjort dagen etter. Svært spessielle forhold siden oppsigelsen ble skrevet under press fra skjef. (fikk ikke gå før jeg hadde skrevet under) Litt tvilsomt om du kan trekke den tilbake etter 19 dager ? Da har nok arbeidgiver mest sannsynlig gjort en del jobb for å få inn nye folk i stillingen din. (min arb.giver slettet meg fra hele systemet iløpet av 1\2 t. Og hadde gjort klar utlysningen for jobben min som skulle ut uken etter.. mulig veldig planlagt da men..) Det er stor forskjell på en ulovlig oppsigelse - noe enhver oppsigelse som man blir presset til å gjøre vil være - og en oppsigelse man frivillig har levert selv. I ditt tilfelle presset sjefen deg til å signere for å bli kvitt deg i en situasjon der de hadde planlagt å ansette en annen. I trådstarters tilfelle angrer hun selv på en oppsigelse som hun selv uten press har levert inn fordi hennes personlige situasjon har endret seg. Hun har ingen rettigheter, men det står selvsagt arbeidsgiver fritt å akseptere tilbaketrekkelse av oppsigelse dersom de ønsker det. Det er da altså ikke noe hun kan kreve.
Gjest annemor30 Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Snakk med arbgiver straks. Du kan få økonomiske problemer om du slutter jobben. Få tilbake jobben for så å gå ut i svangerskapsperm?? Ville ikke latt deg trekke oppsigelsen ihvertfall...
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde du ikke fått trukket oppsigelsen din Du virker alltid så macho i innleggene dine.....
LitaPia Skrevet 19. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 19. april 2009 Snakk med arbiedsgiver på mandag, og be om å få trekke oppsigelsen. Det er imidlertid ikke noe du har krav på å få gjøre. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde du ikke fått trukket oppsigelsen din, da du vet å si opp ga beskjed om at du egentlig ikke vil jobbe her. Skal snakke med arbeidgivern min på mandag. Det er flere grunner til at jeg sa opp, noe jeg har hatt en veldig åpen dialog med min sjef om, blandt annet at jeg har en voldelig eks her i byen som fremdeles terroriserer meg, det var èn av de avgjørende grunnene til at jeg så meg nødt til å flytte nærmere familien og tryggheten. (Hjemplassen min ligger omlag 100 mil unna byen jeg jobber i). Har også jobbet på denne plassen i flere år nå, og har et godt forhold både til ledelsen og alle de andre ansatte. Sjefen min er fullstendig klar over at jeg virkelig vil fortsette å jobbe hos dem, men at jeg av flere grunner har måtte innse at flytting blir det rette for meg.
Gjest xc Skrevet 19. april 2009 #12 Skrevet 19. april 2009 Skal snakke med arbeidgivern min på mandag. Det er flere grunner til at jeg sa opp, noe jeg har hatt en veldig åpen dialog med min sjef om, blandt annet at jeg har en voldelig eks her i byen som fremdeles terroriserer meg, det var èn av de avgjørende grunnene til at jeg så meg nødt til å flytte nærmere familien og tryggheten. (Hjemplassen min ligger omlag 100 mil unna byen jeg jobber i). Har også jobbet på denne plassen i flere år nå, og har et godt forhold både til ledelsen og alle de andre ansatte. Sjefen min er fullstendig klar over at jeg virkelig vil fortsette å jobbe hos dem, men at jeg av flere grunner har måtte innse at flytting blir det rette for meg. Men skal du flytte? I så fall er det jo ikke noen grunn for verken deg eller arbeidsgiver å fortsette kontrakten. Uansett, som flere har sagt: Du har ingen rett til å trekke oppsigelsen, nei.
LitaPia Skrevet 19. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. april 2009 Ja, jeg skal flytte. Men da må jeg bare avvente flyttingen til jeg får barnet. Velvel, ser ikke ut som det hjelper å diskutere det her. Tar det opp med sjefen isteden jeg.
girlypai Skrevet 19. april 2009 #14 Skrevet 19. april 2009 Ja, jeg skal flytte. Men da må jeg bare avvente flyttingen til jeg får barnet. Velvel, ser ikke ut som det hjelper å diskutere det her. Tar det opp med sjefen isteden jeg. kjære deg. skjønner deg godt. mye (les: ikke alle) kvasse svar og dårlig hjelp ute å går. håper ikke disse jobber i service bransjen. ja du må ta det opp med sjefen. det er kun h*n som kan gi deg svaret. men du sier at du har god kommunikasjon og relasjoner med ledelsen og kollegaer. kjempe bra! det er viktig at de ser de riktige motivene for handlingen din, noe det virker som. godt at forklarer de om hva du står midt oppe i. ærlighet varer lengst! skjønner at du ikke vil si opp jobben, du må jo tross alt ha noe å livnære deg på de månedene/ det året du skal ha permisjon. håper sjefen din vil fortsette å beholde deg. for det gjør de nok helt sikkert dersom du ikke er for sent ute, og de har skaffet en ny. for har den nye skrevet under arbeidskontrakten eller de har begynt utlysninger så blir det vanskelig for deg. (spessielt dersom dette er kommunalt)
Gjest nutt Skrevet 19. april 2009 #15 Skrevet 19. april 2009 kjære deg. skjønner deg godt. mye (les: ikke alle) kvasse svar og dårlig hjelp ute å går. håper ikke disse jobber i service bransjen. ja du må ta det opp med sjefen. det er kun h*n som kan gi deg svaret. Hæ!? Hva har servicebransjen med noe å gjøre?! Hun spør et juridisk spørsmål, og får juridisk korrekte svar!
girlypai Skrevet 19. april 2009 #16 Skrevet 19. april 2009 Hæ!? Hva har servicebransjen med noe å gjøre?! Hun spør et juridisk spørsmål, og får juridisk korrekte svar! en ting er juridiske svar, men det er måten noen svarer henne på her inne. noen spesifiserer i sine svar at de aldri hadde tatt henne tilbake. hvis ikke det er arrogante og idiotiske svar- så vet ikke jeg.
Gjest Fluksi Skrevet 20. april 2009 #17 Skrevet 20. april 2009 Hvis du både vil flytte og begynne å studere, kan du ikke avvente ungen? Det høres ikke ut som dette var planlagt og noe som egentlig kom veldig dårlig med i planene dine ellers..
Gjest MåneSkygge Skrevet 20. april 2009 #18 Skrevet 20. april 2009 Hvis du både vil flytte og begynne å studere, kan du ikke avvente ungen? Det høres ikke ut som dette var planlagt og noe som egentlig kom veldig dårlig med i planene dine ellers.. Det er ikke alle som synes det er bare bare og ta abort da. Må vel være bedre og prøve å snakke med sjefen sin enn og bare bestemme seg for det
Gjest fjonn Skrevet 20. april 2009 #19 Skrevet 20. april 2009 Det er ikke alle som synes det er bare bare og ta abort da. Må vel være bedre og prøve å snakke med sjefen sin enn og bare bestemme seg for det Vel, det kan være verdt å tenke igjennom. Ungen var tydeligvis ikke planlagt, og ut ifra mitt ståsted ville det eneste rette i tilsvarende situasjon være å ta abort og fortsette med livet mitt som jeg hadde planlagt. Men TS behøver jo ikke mene det samme. Dette ble jo veldig OT da. Til trådstarter: Du har ingen rettigheter, nei. Men det skader selvsagt ikke å spørre arbeidsgiver. Lykke til uansett hva du gjør!
Saeria Skrevet 20. april 2009 #20 Skrevet 20. april 2009 Det er mange barn som ikke er planlagt da. Det betyr ikke at det ikke er ønsket. Skulle alle barn som ble satt til verden ha vært av den planlagte sorten, hadde vi hatt store problemer med fødselsraten her i landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå