Gå til innhold

legge terrassebord på veranda

Gjest har

Anbefalte innlegg

har en veranda hvor det er nå er et grufullt grønt teppe...usj!

der vil jeg legge trykkimpregnerte terrassebord, men gulvet er ikke helt "plant".

langs sidene går det opp noen cm, så jeg må legge et slags stendverk(eller hva det heter) under slik at det blir like høyt eller høyere enn høydeforskjellen.

hvordan går jeg frem, og hva trenger jeg av utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal ikke jeg uttale meg som noen ekspert, men kan prøve å forklare litt...Jeg la nemlig dette i fjor sommer og resultatet ble faktisk kjempe bra!

Vi handlet alle våre varer på Byggmax, av den grunn at det var rimeligst her. Nå husker jeg ikke størrelsen, men ble faktisk ikke så ille dyrt.

Vi hadde også et område med bare gress, men også veldig veldig ujevnt! Det jeg gjorde først var å fjerne all ugress med røttene så godt jeg kunne. Vet også at mange legger åplast for å dekke over for åhindre ugresset å komme opp gjennom planken. Men jeg fikk også fortalt at dersom du legger planken riktig så skal det hindre ugresset å vokse i mellom. Vi gjorde ikke det, og merket ingeting til ugress gjennom sommeren.

Deretter må du plannere ut, slik at det blir passelig rett. VATER er tingen for redskap her:)

Så må du legge opp støtteplanker som må graves litt ned i bakken, slik at de ligger støtt på høykant. Disse skal "bære" selve terrassebordene så viktig at de er stabile og ikke minst, rette! Disse legges opp med lik avstand, nå husker jeg ikke eksakt men jeg tror ikke det skal være mer enn 60 cm mellom hver for å ikke få svai i terrassebordene.

http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-08136098.aspx

Når disse ligger støtt så skal selve terrassebordene legges oppå tett i tett og festes med skruer (viktig å kjøpe inn masse terrasseskruer, for det går mer enn du tror). Hver planke skal skrus med to skruer på disse støtteplankene.

I grunnen blir det et skikkelig puslespill, det du må passe på er avstanden mellom, og at støtteplankene er stabile og rette. Pass på å vatre opp jevnlig.

Redskaper:

ugressfjerner,

rive,

terrasseskruer

terrassebord

støtteplanker (hehe husker ikke hva det heter, men la inn en link)

plast?

anbefaler elektrisk skrutrekker

vater

tvi tvi...(er elendig på å forklare, men håper du forstod litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vestlandslefsa
Nå skal ikke jeg uttale meg som noen ekspert, men kan prøve å forklare litt...Jeg la nemlig dette i fjor sommer og resultatet ble faktisk kjempe bra!

Vi handlet alle våre varer på Byggmax, av den grunn at det var rimeligst her. Nå husker jeg ikke størrelsen, men ble faktisk ikke så ille dyrt.

Vi hadde også et område med bare gress, men også veldig veldig ujevnt! Det jeg gjorde først var å fjerne all ugress med røttene så godt jeg kunne. Vet også at mange legger åplast for å dekke over for åhindre ugresset å komme opp gjennom planken. Men jeg fikk også fortalt at dersom du legger planken riktig så skal det hindre ugresset å vokse i mellom. Vi gjorde ikke det, og merket ingeting til ugress gjennom sommeren.

Deretter må du plannere ut, slik at det blir passelig rett. VATER er tingen for redskap her:)

Så må du legge opp støtteplanker som må graves litt ned i bakken, slik at de ligger støtt på høykant. Disse skal "bære" selve terrassebordene så viktig at de er stabile og ikke minst, rette! Disse legges opp med lik avstand, nå husker jeg ikke eksakt men jeg tror ikke det skal være mer enn 60 cm mellom hver for å ikke få svai i terrassebordene.

http://www.byggmax.com/no-no/Prod/PID-08136098.aspx

Når disse ligger støtt så skal selve terrassebordene legges oppå tett i tett og festes med skruer (viktig å kjøpe inn masse terrasseskruer, for det går mer enn du tror). Hver planke skal skrus med to skruer på disse støtteplankene.

I grunnen blir det et skikkelig puslespill, det du må passe på er avstanden mellom, og at støtteplankene er stabile og rette. Pass på å vatre opp jevnlig.

Redskaper:

ugressfjerner,

rive,

terrasseskruer

terrassebord

støtteplanker (hehe husker ikke hva det heter, men la inn en link)

plast?

anbefaler elektrisk skrutrekker

vater

tvi tvi...(er elendig på å forklare, men håper du forstod litt:)

Enig i ovennevnte. Men om du bruker trykkimprignert terrasepanel anbefales det at bredda er 40 cm istedetfor den obligatoriske 60 cm pga styrken i treverket. Bor du på en plass der det faller en del snø, er det utvilsomt en fordel. Du bør også støpe og og legge "støtteplankene" i en sånn sko av armeringsjern. Dette for å få matrialet og trevirket litt over bakken slik at det ikke danner seg fuktighet i trevirket. Skjer det, blir du nødt til å bytte ut alt igjen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:=)

men når jeg skrev veranda mente jeg ikke platting, men en veranda i blokk:=)

så jeg kan altså ikke bolte noe i bakken, men må legge det på gulv av betong:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når det gjelder avstanden mellom bjelkene som du skal legge terrassebordene på, så skal det være 40cm mellom dem dersom du skal bruke den tynneste typen bord(21/22x95mm). Men dersom du bruker 28x95mm eller 28x120mm holder med med 60cm mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å lage 0.5mX0.5m eller større "heller". De selges ferdige i byggeforretninger, ta en titt for å få inspirasjon og finne ut hvordan de festes i hverandre. Hellene kan du legge dem en skjermet plass om vinteren, samt løfte opp og rengjøre under. Holder både treverk og veranda lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i går og kjøpte sånne klikk-"fliser" i mørkt tre på Europris av alle steder, koster 9 kr stk, ble utroolig pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:=)

men når jeg skrev veranda mente jeg ikke platting, men en veranda i blokk:=)

så jeg kan altså ikke bolte noe i bakken, men må legge det på gulv av betong:=)

Hvor stor er denne varandaen? For å få det plant så kan du ta noen lekter(støtteplanker) eller noe tilsvarende som er så rak som mulig. denne legger du på langs/på tvers med et vater liggende oppå. Så bygger du først under på hver av endene med klosser til det er i vater og så bygger du med gjevne mellomrom langs hele lengden. Desto spinklere lekta er desto tettere må du bygge under for at det ikke skal svaie når du går på. ta kolssene litt kortere enn du forventer å bygge opp og finjuster men noen tynne planker.

Du nevner at du har betong veranda. Tre mot betong er en dårlig kombinasjon når det gjelder råte. Legg noe i mellom. Jeg har hørt at femkronemynter kan funke bra. Ellers så har de sikkert noe til formålet på en byggevarehandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...