Gå til innhold

Kaffegjester

Anbefalte innlegg

Gjest Nænnæn
Skrevet

Sitter her med listen over de jeg ønsker å be i vårt bryllup. Listen viser litt over 70 personer.

Min forlovede har "vanlig" størrelse på sin familie, mens min er veldig stor.

Dersom vi skal be alle + venner vil det bli over 100 stk til middag, noe vi dessverre ikke har råd til.

Vi har kommet frem til at vi ber våre 9 nærmeste venner + partnere og de resterende 20 vennene til kaffe.

Hva synes dere om dette???

Jeg vil så veldig ha dem der. Har hørt noen si at de aldri skal gifte seg før de har råd til å be ALLE sammen, men det har ikke vi...

Trenger råd!

Skrevet

Jeg har vært kaffegjest, og synes det var helt greit.

vi kommer også til å ha det i vårt bryllup. Men vi er nøye på at de som må reise langt er invitert til middag.

Vi passer også på at vi er ferdig med middagen til de kommer, sparer noen taler, og kommer til å ta varmt imot dem.

Så jeg tror de skal føle seg like velkomne som middagsgjestene våre.

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på hvordan dere gjør det. Dere bør passe på at noen er til stede for å ønske dem velkommen, vise dem til rette og servere velkomstdrink. Middagen bør dessuten være ferdig til det tidspunktet kaffegjestene kommer. Dessuten er det lurt å spare noen av talene til kaffen. Dette er jo også en fordel i og med at det da er mindre fare for at middagen drar ut i tid. For øvrig bør man bare invitere folk som bor i nærheten til kaffe. De som kommer langveisfra bør uansett bli invitert til middagen!

Jeg var i et bryllup en gang hvor kaffegjestene selv måtte finne seg til rette og hvor de måtte sitte på et nitrist rom og vente på at middagen ble ferdig. Jeg var invitert til middagen, og jeg vet med meg selv at hvis jeg hadde vært kaffegjest i det bryllupet ville jeg ikke følt meg særlig satt pris på.

Endret av Ludovie
Skrevet

jeg skulle gjerne hatt vennene mine til middagen, men siden det ble så pokkers dyrt kommer alle vennene til kaffen i steden bortsett fra bestevenninnen min og bestekompisen til mannen.

Jeg kommer til å glede meg til vennene begynner for det er liksom da festen begynner. Skal gjøre mitt beste for at de får det moro!!

Skrevet
Sitter her med listen over de jeg ønsker å be i vårt bryllup. Listen viser litt over 70 personer.

Min forlovede har "vanlig" størrelse på sin familie, mens min er veldig stor.

Dersom vi skal be alle + venner vil det bli over 100 stk til middag, noe vi dessverre ikke har råd til.

Vi har kommet frem til at vi ber våre 9 nærmeste venner + partnere og de resterende 20 vennene til kaffe.

Hva synes dere om dette???

Jeg vil så veldig ha dem der. Har hørt noen si at de aldri skal gifte seg før de har råd til å be ALLE sammen, men det har ikke vi...

Trenger råd!

HVis dere legger opp programmet bra på forhånd, har en bra toastmaster og tar imot kaffegjestene på en god måte når de kommer, så kan de nok føle seg inkludert de :)

Det jeg reagerer på, er at du skal ta noen venner til middag og noen til kaffe. Jeg tror de fleste forstår "familie til middag, venner til kaffe", men det øyeblikket du ikke har klare skiller, vil folk gjerne føle seg llitt "annenrangs", dessverre........

Jeg ville enten invitert alle til middag og kuttet perifere slektninger, eller invitert kun slekt til middag og venner til kaffe.

Lykke til! :)

Skrevet
For øvrig bør man bare invitere folk som bor i nærheten til kaffe. De som kommer langveisfra bør uansett bli invitert til middagen!

Her får vi et dilemma!! Jeg har flere venner i andre landsdeler og har ikke sjans til å få de med på middagen rett og slett. Jeg har flere venner som står meg nærmere som bor i området her hvor bryllupet er, og de kommer jo heller ikke til middagen... Så da blir det rart å invitere de som kommer langveisfra til middag og ikke de jeg går med til daglig:/ Men håper de synes det er greit allikevel.

Skrevet
Her får vi et dilemma!! Jeg har flere venner i andre landsdeler og har ikke sjans til å få de med på middagen rett og slett. Jeg har flere venner som står meg nærmere som bor i området her hvor bryllupet er, og de kommer jo heller ikke til middagen... Så da blir det rart å invitere de som kommer langveisfra til middag og ikke de jeg går med til daglig:/ Men håper de synes det er greit allikevel.

Du får forklare dem det. Jeg kan godt reise et stykke for et bryllup. Men jeg reiser ikke langt for å komme til kaffe.

Det er for dyrt og tidkrevende.

Skrevet
Du får forklare dem det. Jeg kan godt reise et stykke for et bryllup. Men jeg reiser ikke langt for å komme til kaffe.

Det er for dyrt og tidkrevende.

Det er jo ikke bare kaffe. Det er jo fest!! ;) Men 2 av de jeg inviterer er opprinnelig herfra og har familien sin her så jeg håper de reiser hjem til familien den helgen og slår 2 fluer i en smekk eller no. Kjip situasjon. Nesten så jeg angrer på at vi ikke tok velhuset i steden;)

Skrevet
Det er jo ikke bare kaffe. Det er jo fest!! ;) Men 2 av de jeg inviterer er opprinnelig herfra og har familien sin her så jeg håper de reiser hjem til familien den helgen og slår 2 fluer i en smekk eller no. Kjip situasjon. Nesten så jeg angrer på at vi ikke tok velhuset i steden;)

Da hadde det stilt seg anderledes for meg. Når jeg kan reise og besøke familien min, og bo hos dem samtidig. :)

Jeg mener ikke å drepe gleden din. Unnskyld.

Snakk med de du vil invitere. si at du veldig gjerne vil at de skal komme. kanskje de synes det er helt greit. (jeg håper det!)

Det blir i alle fall en flott fest. Det er jeg sikker på. :jepp:

Skrevet

Men du synes det er greit at de bruker masse penger på reise (og overnatting?) for å komme som kaffegjest i bryllupet ditt?

Skrevet

Jeg snakket med ei venninne i går. Jeg sa at jeg veldig gjerne ville ha henne i bryllupet mitt, men at vi ikke hadde venner til middagen, bare til festen etterpå. Og at jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre, siden hun da bor langt unna. Hun ble kjempeglad for at jeg ville ha henne på bryllupsfesten!! :D skikkelig. og sa at hun kunne besøke familien samtidig, og derfor slå 2 fluer i en smekk. Åh, ble skikkelig letta jeg.

Jeg sa at jeg vurderte å ta henne med på middagen siden hun tross alt kom langveis fra, men hun svarte: nei nei, det gjør virkelig ingenting for meg å "bare" komme til festen. Jeg har jo folk å besøke også når jeg først er der. Så nå føler jeg meg mye bedre.

Til deg som er gjest over: det er ingen som bruker noen penger på overnatting, iom at de har familien sin her. hvordan mener du forresten at man skal gjøre det når man ikke har venner til middagen, men alle vennene til kaffen? Skal man da la være å invitere gode bekjentskaper fra andre deler av landet? eller skal man ta disse bekjentskapene med på middagen, mens de beste vennene som man treffer oftere kun får komme til kaffen som dere kaller det (jeg velger å kalle det festen).

Skrevet

Jeg synes kaffegjester blir som annenrangs gjester, kommer derfor ikke til å ha kaffegjester i mitt bryllup. Vi skal bare be de nærmeste.

Skrevet

Jeg synes det er en uting med kaffegjester, det blir veldig fort annenrangs gjester selv om det ikke var ment slik fra brudeparet. Jeg hadde glatt heller kuttet ut gamletante Gunda, mors og fars nabo og søskenbarna jeg ikke har sett på to år, for å heller invitere venner og få med alle til middag. Eventuelt hadde jeg valgt en billigere/annen løsning for å få med alle. Og å invitere til kaffe når den inviterte bor på andre siden av landet synes jeg er direkte frekt. Men er nok veldig mange forskjellige meninger her.

Skrevet

synes det er trist at noen har det synet på det. Vi skal ha et flott og dyrt bryllup, med nærmeste familie og de aller beste vennene våre. Til kaffen og festen kommer resten av vennene våre, og jeg tenker at det er da festen begynner og kommer til å glede meg til det. Jeg har tenkt litt i ettertid på at jeg nesten har angret på at vi ikke har leid et velhus i steden sånn at vennene fikk vært med på hele greia, men jeg synes vi har så flotte lokaler og fint opplegg + god gourmetmat at jeg er veldig fornøyd.

Jeg har i steden tenkt til å prøve å spare litt av taler/underholdning/opplegg til etter middagen når vennegjengen har kommet, og håper det blir bra.

Gjest Gjest_sommerbrud_*
Skrevet

Synes ikke noe on kaffegjester i det hele tatt. Hvis alle vennene hadde blitt invitert til kaffe er det noe annet, men her er det jo et klart skille i vennene. Som du sier skal du ha en skikkelig gourmet middag og alt være så flott, da hadde jeg heller gått for et billigere middagsalternativ samme stedet og heller invitert alle til middag. Jeg hadde ihvertfall blitt ganske snurt om jeg fant ut at når jeg kom langt fra at andre venner som var i samme området var invitert til middag, men meg var det ikke råd til...

Men det er deres dag og deres valg. Gjør hva som er rett for dere:)

Skrevet

Vi kuttet glamouren og hadde bryllupet på grendahus med delvis selvlaget koldtbord for å kunne invitere alle vi ville. Jeg er veldig glad for det, selv om jeg er et lite "luksusdyr" innerst inne, som får stjerner i øynene når jeg ser vakre saler med lysekroner etc.

Når det er sagt: Dersom det ikke er noen vei utenom, og jeg var nødt til å ha kaffegjester, ville jeg gjort det så hyggelig som mulig for dem. Jeg ville spart noen av talene/innslagene til etter middagen, slik at kaffegjestene også kunne være med på en del av det seremonielle, og ordnet med en skikkelig velkomst til dem, når de kom. Enellerannen wow-faktor som liksom sparker festen i gang. Slik at de ikke føler at de på en måte invaderer en fest som allerede er i gang.

Dersom feststedet er litt utenfor sentrum, ville jeg ordnet med transport til dem (leid buss eller noe). Jeg har vært kaffegjest en gang, og da ble vi hentet med buss. Det var kjempeomtenksomt. Vi var ca 20 kaffegjester, og det var første gang jeg opplevde å være det, og var litt skeptisk. Men pga busstransoprten og at vi fikk overvære taler og musikalske innslag til kaffen, og fri bar med rikelige mengder og nattmat og en fest som varte til langt på natten, var det vellykket.

Men vær forberedt på at det kan bli en del snakk om hvorfor den og den for lov til å komme til middag, men den og den ikke. Hvis ikke du kommer snakket i forkjøpet og vennene dine vet grunnen til denne sorteringen.

Har blitt invitert til kaffe i et bryllup om et par mnd, da takket vi nei, pga at det er lang reiseveg, og etter all sannsynlighet et alkofritt bryllup (altså er kaffegjest kaffegjest, ikke noe mer), og et par i mannens slekt som vi ikke ser så ofte.

Skrevet

Hos oss blir det nok ingen snakk. For her er det kun min bestevenninne fra jeg var 6 år som kommer til middagen. Hun har jeg daglig konktakt med og vi finner på ting sammen flere ganger i uka. Vi har felles interesser, og gjør det meste sammen. Mannen skal også ha med sin bestekompis som han har vokst opp sammen med og som han har omtrent daglig kontakt med.

Alle andre venner kommer til kaffen. Og vi har som sagt tenkt til å spare noe av opplegget og underholdningen til de har kommet.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tør å si dette høyt, men jeg liker bedre å være kaffegjest...

Det har blitt noen tråååkige middager, med litt vel lange middager...

Nei, jeg liker bedre å være kaffe&danse-gjest. :-)

Dessuten, dette er ditt bryllup og velger noen å bli fornærmet fordi dere ikke har råd, så får de finne frem lommeboken og bla opp.

:-)))))))))

Skrevet

Vi har sånn smått begynnt å planlegge bryllupp (blir ikke før slutten av sommeren i 2011), og har kommet fram til at siden vi har så stor familie og stor vennekrets skal vi bare ha familie og de nærmeste vennene på middag.

De vennene som kommer langveis fra er det en selvfølge at vi skal ha på middag.

Vi blir da ca 80 stk til middag og 120 til kaffe/fest.

Til middag har vi tenkt på at foreldre/søsken/annen slekt kan holde tale, mens til kaffen skal vi og forloverne holde tale. :)

Til våren skal vi i bryllup til et vennepar min kjære studerte med som vi har varierende kontakt med, og jeg ser på det som en selvfølge at vi bare er invitert på kaffe/fest :)

Hadde vi derimot blitt invitert på bare kaffe da mitt søskenbarn giftet seg hadde jeg lurt litt ;)

Skrevet (endret)

Jeg har vært kaffegjester i flere bryllup, og aldri følt meg utenfor. Der har det vært klart skille mellom familie og venner i fordelingen, og vi hadde det kjempegøy og ble godt tatt i mot av vertene og de andre gjestene, med masse gode kaker, snacks og drikke. Middag spiste vi før vi kom. Jeg hadde kanskje følt meg utenfor hvis det var 80 middagsgjester og 3 kaffegjester, men det har jeg heldigvis ikke opplevd.

Pass på å beregne god tid på middagen, sikkert ikke kjekt å måtte vente! Fri bar er også kjekt hvis det er mulig, evt. rikelig med bonger til kaffegjestene.

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...