Gå til innhold

Kan man gå i sort kjole i et bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Jeg er bedt i et bryllup hvor vielsen foregår på tinghuset og festen hjemme hos brudeparet. Vi blir bare rundt 20 stk. Pent kledd, men settingen blir litt uformelt.

Kan jeg bruke en sort selskapskjole? Den går til rett over kneet, uten ermer og er tidløs og elegant. Må ha et sjal til og det må vel bli sort det også, ev. noe med sølv i. Nå sies det at man ikke skal gå i sort eller hvitt i et bryllup. Hva mener du?

Skrevet

Jeg er invitert til stort bryllup med kirke og fest på et selskapskokale på en gård og jeg har kjøpt en kort (rett under kneet) svart kjole til den dagen. Det har rett nok store hvite steiner under brystene og på selene, men jeg har tenkt å gå med grønne smykker og grønt sjal for å bryte litt. Ellers synes jeg at nå for tiden kan man gå med hva som helst i bryllup, utenom hvitt. Har også lest på bryllupssider der man kan stille slike spørsmål, at sort kjole er helt greit.

Skrevet

Jeg ville sagt at man ikke bør komme i et bryllup med sort farge så lange man ikke har spurt bruden på forhånd. Dette betyr at du er imot ekteskapet som skal finne sted (fra gammelt av).

Jeg vet at det er mer og mer vanlig å gå i sort, men det er fortsatt sorgens farge og jeg synes egentlig ikke den passer inn på et bryllup. Det er så mange andre farger, hvorfor må man velge sort? Jeg synes dette nesten går på lik linje med regelen om å ikke møte opp i hvitt for å "konkurrere" mot bruden.

Om noen av mine gjester møter i sort så blir jeg ikke furten eller grinete, men synes vel det er hyggeligere om folk kommer i noe annet, jeg vil uansett ikke nekte noen i å gå i det de ønsker. Jeg hadde selv aldri kommet i sort i et bryllup.

Er man usikker synes jeg du bør spørre bruden, for noen vil faktisk kanksje dette ha mer betydning enn andre. :)

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt over det hvis noen av gjestene kom i sort kjole.

Men personlig ville jeg gjort som sofie777 og brukt noe med farger til, for å muntre opp antrekket litt.

Bare ikke gå i hvitt. :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke de som reagerer på at man kommer i sort kjole i bryllup. En mann kan jo komme i sort dress..er ikke sort sorgens farge der da?

Tradisjonelt i Norge var brudekjolen sort, så tror ikke det er så mange som tenker sorg der.. Men hvis det plager ts, hva med å ta et sjal i en lys farge??

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Ser at det er delte meninger om sort kjole.

Jeg har ikke kjole og den eneste jeg har funnet til nå og som passer er sort. Skal selvfølgelig lete mer, men jeg føler det blir galt å kjøpe noe som jeg vet jeg kun kommer til å bruke den ene gangen. Vanskelig det her.

Vet ikke om det har så mye å si, men dette paret er i 50-årene og gifter seg for andre gang.

Skrevet
Ser at det er delte meninger om sort kjole.

Jeg har ikke kjole og den eneste jeg har funnet til nå og som passer er sort. Skal selvfølgelig lete mer, men jeg føler det blir galt å kjøpe noe som jeg vet jeg kun kommer til å bruke den ene gangen. Vanskelig det her.

Vet ikke om det har så mye å si, men dette paret er i 50-årene og gifter seg for andre gang.

Jeg ville ikke reagert om mine gjester kom i sort :) Jeg kunne godt funnet på å komme i sort selv ;) Men for min egen del (for å ikke føle meg så dyster) ville jeg hatt farger på tilbehøret, eller tilbehør i sølv/gull. Når dette i tillegg er et utformelt lite bryllup ville jeg ikke tenkt over det en gang :)

Skrevet

Siden det er såpass uformelt også, hadde ikke jeg tenkt noe over det :) Ta på deg det du har lyst til og ser fin ut i! - Men det er jo som nevnt mulig å sprite opp litt med farger.

De aller fleste bunader er jo mest sorte, og ingen reagerer på det...

Skrevet

Jeg tenker ikke over at folk kommer i sort i bryllup.. Min forlover skal ha sort knelang kjole, med lilla bolero og silkebånd i vårt bryllup. Så, jeg kommer ikke til å reagere på det..

Skjønner ikke helt det med at man ikke skal kunne gå i sort kjole iom at mannfolk går i sort dress.. Men, er man usikker, så er det jo bare å spørre brudefolket :)

Skrevet

Det er da bare å kjøpe en kjole som ikke er sort. Kan ikke være så stort problem. Du bruker da vel kjolen igjen selv om den ikke er sort?!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Svart kjole burde gå bra det. :) Men jeg hadde valgt noe annet enn et svart sjal ved siden av. Hva med å gå for et sprekt skjal i rosa, turkis, grønn, hvit eller lilla?

Gjest Gjest_Cille_*
Skrevet

Jeg var i to ganske stive bryllup i sommer, og det ble brukt både sorte, røde og hvite kjoler. Alt dette er jo strengt forbudt i følge jeg-kan-alt-om-bryllup-damene på KG, men det går helt fint. Ingen som reagerte, hverken brudeparet eller gjestene. Sort er stil, ikke bare sorg. Men jeg er enig med andre i at jeg ville valgt et fargerikt tilbehør.

Skrevet

Har vært i bryllup der flere har gått i svart kjole. Selv har jeg gått i en kjole som var svart og hvit i et bryllup, uten at noen sa noe som helst. Skal i et bryllup i sommer og det kan godt være at det blir helt svart kjole på meg i dette bryllupet, kommer da til å bruke tilbehør med farger på.

Tror ikke det er så veldig mange som tenker over om man kommer i svart kjole i bryllup (selv om det er sorgens farge som noen sier her), så lenge man frisker opp litt med tilbehør. Det er også stor forskjell på hvordan man er i et bryllup og en begravelse, og holdningen her vil også friske opp kjolen til et bryllup.

Skrevet (endret)

Jeg er så vant til svarte kjoler til fest, så jeg tenker ikke over at det kan bety sorg. Derfor ville jeg aldri reagert om noen troppet opp i svart - selv uten farget tilbehør. Det er også en farge som virker slankende, og som dermed mange føler seg komfortabel i selv om de vanligvis ikke liker å gå i kjole. Har sett sorte kjoler i alle de bryllupene jeg har vært i. Alle var kjempefine, og ingen kommenterte det. Ingen som kommenterte alle de sorgfulle svarte dressene heller :P Husk at man tidligere giftet seg i sort (bruden altså)

Endret av Jade
Skrevet

Det enkleste er ofte det beste; Spør bruden. :)

Jeg har vært i bryllup med sort kjole, jeg spurte bruden på forhånd.

Skrevet

På sørlandet er det fortsatt fy fy å gå i svart kjole i bryllup. På vestlandet er dette nokså utvannet. Det eneste er at man skal IKKE ha hvit kjole, og forlover og nærmeste familie skal ikke ha svart, er jeg vant med. Jeg har gått i svart kjole i flere bryllup. og jeg var ikke alene. (har vært i ca 25 bryllup).

Men fint om en spriter det opp med litt farge så sko eller smykker da. En kort svart kjole gjør heller ikke så mye av seg som en lang svart kjole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...