Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Har begynt å slite veldig luft i magen, jeg regner ihvertfall med at det er luft. Føler meg oppblåst nesten hele tiden, samtidig som det ofte "presser" under brystet og gjør skikkelig vondt. Det gjør ofte at jeg føler meg kvalm også, mister matlysten og må bare legge meg ned. Jeg har prøvd å spise mer fiber, være obs på kosthold, utelukke forskjellige typer mat (brød- og melgreier f.eks) uten at det har gjort noe forskjell. Begynner å mistenke at det kan være noe psykisk som ligger bak, uten at jeg er helt sikker eller skjønner hvordan det kan ha seg. Det virker ihvertfall ofte som om det er ekstra når jeg har skole eller noe annet jeg skal ut på, og ofte forsvinner i ferier/helger. Jeg kan være helt sikker på at jeg kommer til å få vondt i magen om jeg har f.eks en prøve dagen etter. I tillegg til å gjøre vondt rumler magen kjempehøyt i sånne situasjoner. Selv om jeg prøver å tenke på noe annet tar det helt overhånd. Noen som vet noen triks som kan hjelpe? Evt. noen gode frokost/lunsjmåltider som kanskje demper det litt? Nå går det mye i brødskive (evt smoothie hvis jeg er kvalm og ikke orker tyggemat). Noen som har erfart det samme?
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Det kan være psykisk, mange mageproblemer er utvilsomt det, men har du fått undersøkt hos lege om det kan være andre årsaker? Evt kan det hende legemidler kan hjelpe deg med de verste symptomene om du sammen med legen finner ut mer om hva som feiler deg. Hvis det er psykiske ting og stress, prestasjonsangstliknende ting som utløser dette går det an å jobbe med ulike mestringsteknikker. Det kan hjelpe bare med trening, f eks avspennende ting som pilates, yoga og meditasjon eller noe annet du trives med. Kan hende det kan være lurt å snakke med en behandler eller en trener som driver spesifikt med slike ting.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Har du prøvd fennikelte, karvete o.l? Det hjelper endel på oppblåsthet. Du kan også prøve å ta melkesyretabletter en periode for å se om du blir bedre. Men jeg ville nå tatt en tur til lege og sjekket litt verdier, det hender (riktignok sjelden, særlig om det kommer og går) mageproblemer kan være symptomer på sykdom som bør behandles.
Gjest ts Skrevet 19. april 2009 #4 Skrevet 19. april 2009 Takk for svar! Får vurdere å ta en tur til lege siden det virker som om det har kommet for å bli... Har lest litt om irritabel tarm og synes det kan høres ut som det jeg sliter med, uten at jeg føler meg overbevist om noe som helst. Det er vel kanskje ikke noe annet enn en samlediagnose uansett?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Man kaller det irritabel tarm dersom man ikke passer inn under andre diagnoser (dvs de diagnosene med mer entydige symptomer), tror jeg. Prøv melkesyretabletter noen dager og få en legetime er det beste rådet. Da jeg var hos lege med magesmerter, gjorde de ikke noe særlig undersøkelser i første omgang - men de tok et par blodprøver (blodprosent og crp) og ga meg syrenøytraliserende. Prøvene var fine, og om plagene ikke ville gi seg skulle jeg komme tilbake. Tror det er ganske vanlig at dersom man ikke er direkte syk og har normale verdier på blodprøvene, regner de med at det er noe som kommer og går og ikke er farlig. Men det er lurt å få undersøkt og utelukket ting som burde vært behandlet.
thumbalina Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Prøv å kutt ut melk, og så etter et par uker kan du ta probiotika... Melkeintoleranse viser seg veldig typisk med luft i magen.. cøliaki også/ evnt hvetemelintoleranse... dersom du ikke får svar gjennom lege - så anbefaler jeg et besøk til homeopat.. de har andre tester enn de vanlige generelle testene som legene bruker.
Gjest fragment Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Jeg har selv mange av symptomene du nevner, og synes det er utrolig vanskelig å finne en god løsning på dette. Kuttet melk etter jul, og begynte å ta Probiotika- og Chlorellatabletter. Jeg syntes dette hjalp noe. Nå har jeg sluttet på tablettene, men merker egentlig ingen forskjell. Det er jo forholdsvis dyre produkter... Jeg hadde også fine blodprøver etter legebesøket, og har ikke tatt noen andre tester enn dette. For øvrig så er jeg overbevist om at dette er veldig psykisk, for det merker jeg meget godt på meg selv. Jeg bekymrer meg for rumling og lignende når jeg for eksempel vet jeg skal sitte i et stille rom med mange andre, og dette spiller garantert inn. Gruer meg til eksamen i mai, men ettersom jeg har vært ganske bra den siste perioden, tror jeg det skal gå fint. Har planer om å kjøpe fennikelte for å se om dette kan ha en effekt.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Jeg har selv mange av symptomene du nevner, og synes det er utrolig vanskelig å finne en god løsning på dette. Kuttet melk etter jul, og begynte å ta Probiotika- og Chlorellatabletter. Skal ikke si det sikkert, men det er nok sjelden nødvendig å ta probiotika over lengre tid enn noen uker for å gjenopprette tarmfloraen. Særlig hvis man i tillegg finner ut ting i kostholdet som hjelper, og unngår for mye stress og uregelmessig spising. Går også an å be legen teste intoleranser o.l, er litt kjedelig å finne ut av sånt selv. Det er mye psykisk med magen, ja, og mange ting som skjer i den er antagelig helt normale også, bare at noen av oss kjenner det bedre. Tror noe av det viktigste man kan lære seg er å ikke fokusere så mye på den... men selvsagt lurt å få utredet om det er noe galt, om det er ting man ikke tåler osv. Selv reagerer jeg veldig på stress, da kan i grunn hele fordøyelseskanalen slå seg vrang, men har også merket klar bedring etter å ha kuttet ut for mye fiber (særlig fra korn, virker det som, jeg får vondt etter å ha spist grove frokostblandinger o.l. Linfrø går bra), fin hvete (er egentlig litt usikker der, skal finne ut av det) og så mye melkeprodukter som mulig (viktig å være obs på andre kalsiumkilder da, om man kutter det meste av ost, syrnede produkter osv). Akkurat laktose er jeg ganske sikker på at jeg reagerer på, uten at det er ekstremt, men syrnet melk går egentlig greit i små mengder (men jeg blir slimete i halsen av det, så lurer på å kutte ut for godt). Tror også jeg reagerer med luft (ikke promp, men luftsmerter i tykktarmen) av råkost av kål og kanskje gulrot, i hvert fall har jeg kjent det i magen etter hvert besøk på en vegetarrestaurant hvor de serverer slik råkost. Men jeg dropper nok ikke den maten likevel, føler det blir en avveining av hvilke plager man får og hva man får igjen for å spise eller kutte ut noe
Gjest moilanedean Skrevet 20. april 2009 #9 Skrevet 20. april 2009 Har begynt å slite veldig luft i magen, jeg regner ihvertfall med at det er luft. Føler meg oppblåst nesten hele tiden, samtidig som det ofte "presser" under brystet og gjør skikkelig vondt. Det gjør ofte at jeg føler meg kvalm også, mister matlysten og må bare legge meg ned. Jeg har prøvd å spise mer fiber, være obs på kosthold, utelukke forskjellige typer mat (brød- og melgreier f.eks) uten at det har gjort noe forskjell. Begynner å mistenke at det kan være noe psykisk som ligger bak, uten at jeg er helt sikker eller skjønner hvordan det kan ha seg. Det virker ihvertfall ofte som om det er ekstra når jeg har skole eller noe annet jeg skal ut på, og ofte forsvinner i ferier/helger. Jeg kan være helt sikker på at jeg kommer til å få vondt i magen om jeg har f.eks en prøve dagen etter. I tillegg til å gjøre vondt rumler magen kjempehøyt i sånne situasjoner. Selv om jeg prøver å tenke på noe annet tar det helt overhånd. Noen som vet noen triks som kan hjelpe? Evt. noen gode frokost/lunsjmåltider som kanskje demper det litt? Nå går det mye i brødskive (evt smoothie hvis jeg er kvalm og ikke orker tyggemat). Noen som har erfart det samme? Jeg har så myyye plaget før da jeg gikk på vernepleierhøyskolen, det er psykisk. Jeg blir nervøs av forelesning. Men når jeg er avslappet, har det trygt så blir det ikke. Også viktig med diett. Det gjør mye verre, - jeg spiser hver 3. time, trener ofte. det hjelper ikke bruk tyggis, sukker, salat.
thumbalina Skrevet 21. april 2009 #10 Skrevet 21. april 2009 Det viktigste er å finne ut hva du reagerer på også kutte det ut. Og ellers er vanlige IBS råd og: - drikke mye vann - spise nok fiber for din kropp (kan være litt vanskelig for både for mye og for lite vil gi luftdannelse) - bevege seg - trene regelmessig - bare en gåtur om dagen kan hjelpe mye - passe på å komme seg på do regelmessig. - kutte ned på raske karbohydrater - finne en avstressings måte. Psyken har mye å si for magen, men det ligger som regel noe annet til grunn for problemene. Men stress gjør det verre. - Melk er ofte en synder, samme med hvitt hvetemel - produkter med mye stivelse. - Krydder kan være et problem for noen Prøv å skriv en matdagbok - og magestatus pr dag.. så ser du fort om det er noen spesielle ting som peker seg ut som problemvarer for deg.
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 Jeg tror det er en blanding av fysisk og psykisk. Hos meg så slår stress og problemer seg på magen, ikke i form av gass men i form av smerter. Har i tillegg mye luft i magen og tenker derfor nøye over hva jeg spiser. Når jeg skal til fysioterapeuter så er jeg redd for å fise, og da merker jeg at jeg får mer luft i magen fordi jeg ikke kan fise - så det er i hvert fall psykisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå