Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et sterkt ønske om å bli lærer, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Jeg snakket med en av lærerne på skolen min om dette og hun sa at det var to måter for å utdanne seg til lærer. Den første måten var å studere som allmennfaglærer på høgskole. Den andre var å studere fag man ønsket på universitetet, for deretter å ta et år pedagogikk. Stemmer dette?

Jeg kunne også tenke meg å bli steinerskolelærer. Jeg vet at man da søker seg direkte inn på Rudolf Steinerhøyskolen og at man eventuelt blir innkalt til intervju. Det jeg lurer på i forhold til dette er om det er mulig å jobbe i den offentlige skolen dersom man har en lærerutdannelse ved Rudolf Steinerskolen? Jeg ønsker egentlig å jobbe i selve steinerskolen, men vil ha mulighet til å kunne jobbe i offentlig sektor også. Jeg har mest lyst til å jobbe som lærer i den videregående skolen.

Etter min mening har steinerskolen en mye bedre pedagogikk og et bedre menneskesyn enn den offentlige skolen. Fokuset er plassert på et helt annet sted, og jeg liker den kunstneriske måten å uttrykke seg på. Jeg vet at det er mange steinerskolelærere som egentlig ikke er utdanna lærere, men at de har erfaring innen et fagfelt som gjør at de er relevante i forhold til den stillingen de har, og at de senere har tatt pedagogikk. Det syns jeg er en fordel, nettopp fordi at da er det lærere med virkelig erfaring fra området og det er absolutt en inspirasjon/motivasjonskilde for mange av elevene. Men er det å utdanne seg som lærer og deretter gå rett til jobb bedre, eller er erfaring en stor fordel? Hva er det beste i forhold til elevene, og hva burde man gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Megisen
Skrevet

Din gamle lærer har helt rett. Dette er de to vanlige måtene å bli lærer på. I tillegg har også noen universiteter begynt med "integrert lærermaster". Da går du fem år på universitetet og blir master med lektorkompetanse, men pedagogikken er integrert i faget, så du slipper å ta et år ekstra med PPU. Hvis du f.eks. tar vanlige fag på universitetet og kanskje master i ett av dem og så får lyst til å bli lærer, så må du ta et år med PPU (praktisk-pedagogisk utdanning) i tillegg. Men med integrert lærermaster slipper du altså det.

Utdanning på Rudolf Steiner-lærerhøgskolen kvalifiserer ikke til å jobbe i offentlig skole, kun på Steinerskolene.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vet du om man kan jobbe på steinerskole dersom man utdanner seg på universitetet?

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at man kan undervise på Steinerskole med universitetsbakgrunn. -Men du bør sikkert ha Steinerped i tillegg, særlig for videregående skole. Som allmennlærer på Steinerskolen, så har vel Steinerhøyskolen egne lærerutdanninger. Jeg tror jeg ville gått for universitetsutdanning, vanlig ped og Steinerped (for å arbeide på videregående). Da har du flere muligheter. Evt kan du helt sikkert arbeide som vikar på en Steinerskole uten ped.

Gjest Lektor
Skrevet

1. Allmennlærerutdanningen = Lærer for 1-10 (blir skjerpet inn på ungdomskole etterhvert)

2.Faglærerutdanning i Kunst og Håndverk o.l ( Noe mer snever utdanning som blir gitt på de fleste høyskoler med allmennlærerutdanning)

3.Ungdomskolelærer utdanning (noen steder finnes denne, men den skal komme mer og mer. Da spesialiseres du mer innen noen få fag)

4. Lektor/adjunkt utdanning ved universitetene eller enkelte høyskoler( Da studerer du kun to fag som du underviser i, du tar evt mastergrad i det ene)

Alle de over gir pedagogikk og lærerkompetanse.

5. Studere 60 poeng i to eller flere fag som er såkalte "skolefag", evt også master om du ønsker å bli lektor, og ta PPU etterpå. Da er det PPU som er pedagogikken som gjør deg til lærer.

Steinerskolen kjenner jeg ikke noe til hva som skal til for å undervise på.

• 9 måneder senere...
Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg skal starte førskolelærerutdanning til neste år og synes også menneskesynet og holdningene til steinerbevegelsen appelerer mer til meg. Men det finnes bare 50 steinerbarnehager i Norge, der kun 2 av dem er noenlunde i nærheten av der jeg bor... så jobbmulighetene er ikke store.

Derfor lurer jeg på hvordan det er andre veien.. Om en kan få jobb i offentlige barnehager med steinerped. Eller burde jeg satse på offentlig utdanning?

Skrevet

Man kan ikke jobbe utenfor Walkendorf/Steiner-etablissementet med kun deres utdannelse. Dette gjelder om du skal jobbe i barnehage, grunnskole, ungdomsskole eller VGS. Du kan selvsagt bli barnehageassistent i offentlig sektor med den utdannelsen, men den vil ikke gi deg en stilling som pedagogisk leder (f.eks.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...