Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #1 Skrevet 18. april 2009 Se for deg følgende scenario: Bryllup. Brud i hvit kjole, brudgom i smoking. Eksempel 1: en kvinnelig gjest kommer i fotsid hvit kjole. Eksempel 2: en mannlig gjest kommer i lik smoking som brudgom. Dette har vi diskutert litt i venninnegjengen, og alle mener eksempel 1 er "verre" enn eksempel 2. Men vi klarer ikke å forklare dette på en logisk måte.. Er vi rett og slett bare gammeldagse? Hva er egentlig verst?
leirbål Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Eksempel 1. Ble nysgjerrig på hva han tenkte så jeg spurte forloveden min også. Han var enig.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Skulle ønske jeg kunne si begge/ingen, men går for eksempel 1. Aner ikke hvorfor, for ved eksempel 1 har ikke gjesten samme kjole, mens eksempel 2 har lik smoking. Hva om bruden tar feil
Møffi Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Alle smokinger vel vel greit like? - og det har vel i et så tilfelle også stått i innbydelsen at man skal ha smoking... Hvis brudgom derimot har lik dress og slips som en gjest blir det fort litt kleint
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Det er vanlig kotyme at ingen andre enn bruden skal gå i hvit kjole, så gjest i fotsid hvit kjole er derfor klart verst. Hvis det er invitert til smoking/mørk dress og brudgommen går i smoking ( noe som jo er naturlig når man inviterer til det) så er det ikke utenkelig at noen kan ha lik smoking. Brudgommen skiller seg ut med sin knappehullsblomst. Brudgommen skal egentlig ikke komme i antrekk som ikke stemmer overens med kleskoden på invitasjonen- det blir derfor feil at brudgommen går i kjole og hvitt hvis det er bedt til smoking/mørk dress. Hvis antrekket er smoking/mørk dress er det egentlig også feil at brudgommen bærer sjakett- det er egentlig et formiddagsantrekk, dvs hvis selskapet skjer før kl 18. Men siden selve vielsen gjerne er før, ser man vel gjennomfingrene med det...
Stillest vann Skrevet 18. april 2009 #6 Skrevet 18. april 2009 Eksempel 1 er verst, men jeg vet heller ikke hvorfor. Er det fordi bruden er bittelitt viktigere enn brudgommen? Uansett er begge deler "feil" - jeg skriver med anførselstegn, for det er jo ikke akkurat snakk om liv eller død.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 18. april 2009 #7 Skrevet 18. april 2009 Eksempel 1 er verst, men jeg vet heller ikke hvorfor. Er det fordi bruden er bittelitt viktigere enn brudgommen? Kanskje Stillest vann er inne på noe her? At bruden anses som viktigere på bryllupsdagen? Eller at hun skal skinne? Enig i at det er gammeldags...
Lotus Skrevet 18. april 2009 #8 Skrevet 18. april 2009 Jeg kan igrunnen ikke se for meg at jeg hadde syns noen av tilfellene hadde vært så ille. Jeg håper inderlig jeg har det så fint på bryllupsdagen min at jeg ikke legger så veldig merke til hva gjestene går med, og i alle fall ikke at jeg blir lei meg på grunn av det
Gjest ts Skrevet 18. april 2009 #9 Skrevet 18. april 2009 Så fint med innspill! Må bare presisere at ingen av oss skal gifte oss i nærmeste fremtid. Hele venninnegjengen mottok invitasjon til bryllupet til en kompis. En av oss har bare en selskapskjole, og denne er hvit. Alle satte seg på bakbeina når hun foreslo å bruke den. Men vi hadde ingen logisk forklaring (og det var vi ikke klar over selv en gang). Brudgommens bror skal ha nøyaktig lik smoking som brudgommen, men det reagerte vi ikke på. Så, lettere sjokkert over egen dobbeltmoral, fant vi ut at vi måtte sjekke om det var noen logisk forklaring på dette, eller om det kun bunner i tradisjoner...
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #10 Skrevet 18. april 2009 Er slikt virkelig en issue? Det er alt for mange bridezillas her inne.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #11 Skrevet 18. april 2009 Er slikt virkelig en issue? Det er alt for mange bridezillas her inne. Enig! Mener fokus bør være på brudeparet sammen, ikke brudens hvite kjole. Nei, la folk komme som de vil! Og, ja, dette er kun gamle tradisjoner, ingen logikk!
Basementart Skrevet 18. april 2009 #13 Skrevet 18. april 2009 Etter det jeg har hørt er det skikk og bruk at ingen andre skal gå med hvit kjole i bryllup utenom bruden selv. Jeg ville i alle fall aldri kledd meg i hvit kjole om jeg var gjest.. ville dere? Når det kommer til smoking er det fort gjort at mannfolka stiller i likt, de har jo ikke så mange valgmuligheter som oss damene Spesielt hvis antrekket er smoking så kan det vel fort skje.. Er annerledes om det er mørk dress feks.. og to stk har samme slipset..
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #14 Skrevet 18. april 2009 Eksempel en er klart verst. Det er vel almennt kjent at kvinner skal styre unna hvite kjoler i bryllup. Hadde det nå enda vært en knelang hvit kjole med litt motiv eller noe på, men en fotsid, hvit kjole er fy-fy. Når det gjelder smoking så ser jeg ikke helt problemet. En smoking er en smoking, og om de ikke er helt like så er det hvertfall ikke store forskjellen. Det er rett og slett ikke til å unngå hvis brudgommen stiller i smoking at ingen andre stiller i noe som er likt/tilnærmet likt.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #15 Skrevet 18. april 2009 Eksempel en er klart verst. Det er vel almennt kjent at kvinner skal styre unna hvite kjoler i bryllup. Hadde det nå enda vært en knelang hvit kjole med litt motiv eller noe på, men en fotsid, hvit kjole er fy-fy. Når det gjelder smoking så ser jeg ikke helt problemet. En smoking er en smoking, og om de ikke er helt like så er det hvertfall ikke store forskjellen. Det er rett og slett ikke til å unngå hvis brudgommen stiller i smoking at ingen andre stiller i noe som er likt/tilnærmet likt. Spørsmålet var vel hvorfor det er slik?! Svaret er tradisjon
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #16 Skrevet 18. april 2009 Er slikt virkelig en issue? Det er alt for mange bridezillas her inne. Er det mulig...? Hvorfor griper enkelte ENHVER anledning til å rope opp om bridezillas? I dette tilfellet er det gjester i bryllup som har diskutert seg i mellom, og dette har fått ts til å stille spm her. Jeeez, get a life!
leirbål Skrevet 18. april 2009 #17 Skrevet 18. april 2009 Jeg valgte 1 av helt andre grunner enn tradisjon. Jeg vil skille meg ut i bryllupet vårt. Hadde jeg ikke ønsket det hadde jeg kjøpt en vakker selskapskjole. Men jeg ønsker at alle skal vite at der er et en hvit kjole, det er bruden. Og jeg ser jo at festen og alle detaljene er utrolig viktige for meg, ikke for forloveden min. for han tror jeg vi kunne droppet det meste av det jeg bruker så mye tid, (og penger) på. jeg ser jo at de fleste menn går i et selskap og observerer 14 andre menn i mørk dress og hvit skjorte uten å tenke over det. Vi damer ville ikke blitt glade om det i det samme selskapet var 14 damer i lik kjole som oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå