Gå til innhold

maling på tapet- hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte inn i en leilighet som har ganske merkelig farge på veggene. Jeg spurte huseier om jeg fikk male om, og det fikk jeg:)

Men jeg har null peil på maling!

Hva slags maling må man ha på tapet?

Hvilke farger er best å ha på et lite soverom slik at det virker større?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,jeg har malt myye i leide leil,må male alle rom før jeg har orka å bo der..Jeg har kjøpt billigmalig,vannbasert men Lady maling er nok det beste.Men siden jeg har bet det selv og kun leier kjøper jeg billig ;-)) Du MÅ ha lys farge på det lille rommet!! Jeg hadde tatt hvit men er jo mange lys,lys beige om du liker det bedre.Men for all del:Kjøp god kost som koster litt,dobbelt så lett og finere resultat når du maler.Har kjøpt billig koster alltid men aldri igjen.Og skal du maskere ¨så kjøp den blå tapen,den er konge.Lykke til.

Skrevet
Heia,jeg har malt myye i leide leil,må male alle rom før jeg har orka å bo der..Jeg har kjøpt billigmalig,vannbasert men Lady maling er nok det beste.Men siden jeg har bet det selv og kun leier kjøper jeg billig ;-)) Du MÅ ha lys farge på det lille rommet!! Jeg hadde tatt hvit men er jo mange lys,lys beige om du liker det bedre.Men for all del:Kjøp god kost som koster litt,dobbelt så lett og finere resultat når du maler.Har kjøpt billig koster alltid men aldri igjen.Og skal du maskere ¨så kjøp den blå tapen,den er konge.Lykke til.

Tusen takk for tips:) Får gå for vannbasert ihvertfall. Er huseier som betaler for malingen, så for min del spiller det ikke noen rolle hvor mye det koster, men greit at det ikke blir for dyrt da!

Får dra i en butikk å få noen fargekart osv=)

Skrevet

først av alt må du sjekke om tapetet sitter fast.

det kan du gjøre ¨å kikke over skjøtene(spesielt oppe ved taket og ved gulvet), samt ta en nokså solid teipbit på skjøtene og dra til.

holder det seg fast er det gull:=)

hvis ikke må du ta av tapeten(med fukter), sparkle hull - pusse, grunne(gjerne med tapetlim faktisk hvis det er mur) - legge tapet, så male. eller bare tapet.

kommer også an på typen tapet, vinyl kan man eks ikke male over(men soverom pleier ikke ha dette....)

masse tips på ifi.no forøvrig.

er tapetet i en mørk farge ville jeg grunnet først, og så malt to eller tre strøk over alt ettersom.

vannbasert er et must, men jeg ville valgt sense maling til soverommet fordi vanlig vannbasert består av kjemikalier som gasses ut en god stund etterpå.

det gjør ikke sense.(du har sikkert sett reklamen med barbie og ken:=) )

den er ikke særlig mye dyrere enn vanlig maling.

du kommer garantert til å måtte male taket og karmer/vinduskarmer også, for det er gjerne når malingen kommer på veggen at man ser hvor trist taket og karmene egentlig er:=)

så: mal taket først i hvitt, så veggene - så karmene. karmene bør være halv eller helblanke.

jeg ville valgt hvitt til soverom, spesielt hvis det ikke er stort.

det kommer såpass mye møbler/kanskje litt veggting på at det ikke blir for lyst.

det blir fort dyrere uansett å pusse opp enn man hadde tenkt.

vi trodde vi skulle bruke 2-3tusen på å legge billig tapet+male over i stuen vår, og det kom på ca 7000.........

og vi valgte det billigste, og hat ikke stor stue.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Hei!

Jeg ville ikke valgt hvitt. Av den enkle grunn at jeg er dritt lei alt det hvite som alle skal ha om dagen.

Nå aner jeg ikke hvordan det ser ut hos deg, men det er mange farger som du kan bruke foruten hvitt som ikke vil gjøre rommet mindre.

Selv har jeg grått soverom, og en vegg malt i en sterk lillafarge. Sengeteppe og puter i grått og lilla, samme med gardiner. Hos Ellos finner du mange billige gardiner til en billig penge....

Så er det også pent om du velger en varm tone på veggen, lys beige, og har resten av interiøret også i beigetoner og hvitt. Du kan ha en mørkere farge på sengeteppe, forskjellige nyanser i beige og hvitt på resten av interiøret.

Hvitt syntes jeg er alt for sterilt, men det er jo min mening....

Skrevet

Jeg har ikke tenkt til å ta av tapeten og sette på ny tapet! Jeg skal kun bo der ett år, så akkurat det arbeidet får eventuelt huseier ta seg av!

men skal sjekke ut den siden:)

Ellers vil heller ikke jeg male i ren hvit farge, det blir for hvitt og sterilt som nevnt! Jeg er dritt lei slik farge, tenkte på lyse farger jeg også.

Den fargen som er på soverommet nå trur jeg var en lys lilla, men fargen var ikke noen fin lilla farge da..

Den heter sikkert ikke lilla en gang på "male språket" hehe...

Jeg får tenke grundig på hva slags farge jeg skal ha.. ble plutselig litt vanskelig..hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...