Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

rottweiler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du?

Hva slags sykdommer er de utsatt for?

Hvor gamle blir de?

Når er egentlig en hund voksen? Når er en hund gammel?

Hørte rottweiler ikke blir så gamle, så når er de voksen/gammel?

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Har ikke rottweiler, men kan kanskje svare på noen av spørsmålene:

De fleste så store/"tunge" hunder blir sånn i gjennomsnitt kanskje 9 til 12/13 år, men det varierer. En hund med den størrelsen er kanskje i sin fulle størrelse når den er 1 år, men blir gjerne litt kraftigere etterhvert. Helt voksen i hodet sitt(altså mentalt) kan man vel ikke si de er før de er 2 år, noen enda eldre. Tispene blir ofte "voksne" rent mentalt litt tidligere. En hund som rottweileren kan man vel si at er "gammel" (som i noe på linje med et menneske på 60-70 år, men det blir uansett ikke det samme) når den er rundt 10 år.

Her står det noe om sykdommer på rasen: http://www.hundegleder.no/sykdommer.htm

Skrevet
Har du?

Hvor gamle blir de?

Ja, vi har 5 stk Rottweilere :) Driver oppdrett, så sitter igjen med to stk valper etter siste kull i tillegg til de 3 voksne vi har. Vi har en hannhund på 9 år, en hannhund på 5 og ei tispe på 2år. Som svar du tidligere har fått er dette store og ofte tunge hunder, så sykdommer og skader relatert til beinbygning er vel av de hyppigste. Likevel, er det sjelden de forekommer ved rett stell og pleie! :)

De to eldste vi har kan jeg vel betegne som voksne, selv om de leker som valper innimelom de også. Generelt har vi rimelig grei kustus på de vil jeg si (de er også redningshunder og mye trenet), men en hunds instinkt skal det mye å overgå. Jeg tenker da på f.eks jakt etter en løs katt osv.. Vi har katter selv og inne er de bestevenner, men jeg slipper de ikke ut i hagen under voldsom lek og stoler på at det går helt fint!

Eldstegutten vi har på 9 år begynner nå å bli gammel. Han har nok stivnet litt i ledd og muskler, og har ikke samme iveren etter å "jobbe for oss" lengre, kanskje blitt en egen herre på sine eldre år. LIkevel kjennes han sprek og enormt lykkelig ut, og ingenting tilsier at vi skal miste han ved det første.

Tispen vi har på straks 2 år er overhodet IKKE voksen enda, hehe. Den fysiske utviklingen av kroppen er nok i gang med å stabilisere seg, men i hodet er det fremdeles mye som foregår :)

Er du kanskje i gang med å skaffe deg en slik hund? Masse lykke til, du vil få en herlig men krevende rase i hus!

Skrevet

En rottweiler er en veldig staselig hund. All respekt til de som velger å ha seg en slik bikkje.

Skrevet
Har du?

Hvor gamle blir de?

Jeg har en Rottweilertispe som nettopp fyllte to år. Hun er en helt herlig, frisk og rask hund med masse iver etter å jobbe. Hun er ferdig utvokst nå men er fortsatt ganske valpete i væremåten, det syns jeg er sjarmerende da :)

Når det gjelder sykdommer er det vanlig med HD og AA på rasen, jeg vil derfor anbefale at du skaffer deg hund etter linjer hvor det er lite forekomst av HD/AA. Begge foreldrene bør være frie og størsteparten av søsknene bør være frie. Det finnes også en del forekomst av øyesykdommer, derfor bør foreldre være øyelyst fri. Det er også viktig at foreldrene er mentaltestet, altså bestått Funksjonsanalyse (FA), Karaktertest eller Mentalbeskrivelse. Raseklubben har som krav at foreldredyrene skal ha bestått en FA. Allergi er også blitt utbredt på rasen de siste årene, her ville jeg undersøkt nøye og hørt med oppdrettere.. Skal du kjøpe deg Rottweiler anbefaler jeg at du snakker med flere oppdrettere og går igjennom raseklubbens valpeformidling. De finner duher. Da har du større sjanse for å få en frisk og ikke minst mentalt stabil hund!!

Rottweilerene regnes som voksne (i alle fall fysisk, hehe) ved 2 års alder. Tror det er ganske vanlig at Rottweilerne blir oppimot 10 år. Vet om rottiser som er 12-14 år gamle også. Det kommer mye an på helse, får hunden feks HD må den gjerne avlives etter hvert pga plagene.

Dersom du skal skaffe deg en Rottweiler så må du tenke deg godt om. Dette er først og fremst en brukshund som krever mye av eierne sine. Får hunden brukt seg og arbeidet blir det også en utmerket familiehund, men det er ingen hund som er fornøyd med bare en times tur til dagen! Selv er jeg storfornøyd med min Rottweiler. Hun er utmerket på alle måter, elsker å jobbe og trene sammen med meg, elsker tur og annen aktivitet. Rett og slett en topphund nå som hun har modnet til litt :) Det er en veldig lettlært rase, og som sagt elsker de å jobbe :)

Skrevet
Ja, vi har 5 stk Rottweilere :) Driver oppdrett, så sitter igjen med to stk valper etter siste kull i tillegg til de 3 voksne vi har. Vi har en hannhund på 9 år, en hannhund på 5 og ei tispe på 2år. Som svar du tidligere har fått er dette store og ofte tunge hunder, så sykdommer og skader relatert til beinbygning er vel av de hyppigste. Likevel, er det sjelden de forekommer ved rett stell og pleie! :)

De to eldste vi har kan jeg vel betegne som voksne, selv om de leker som valper innimelom de også. Generelt har vi rimelig grei kustus på de vil jeg si (de er også redningshunder og mye trenet), men en hunds instinkt skal det mye å overgå. Jeg tenker da på f.eks jakt etter en løs katt osv.. Vi har katter selv og inne er de bestevenner, men jeg slipper de ikke ut i hagen under voldsom lek og stoler på at det går helt fint!

Eldstegutten vi har på 9 år begynner nå å bli gammel. Han har nok stivnet litt i ledd og muskler, og har ikke samme iveren etter å "jobbe for oss" lengre, kanskje blitt en egen herre på sine eldre år. LIkevel kjennes han sprek og enormt lykkelig ut, og ingenting tilsier at vi skal miste han ved det første.

Tispen vi har på straks 2 år er overhodet IKKE voksen enda, hehe. Den fysiske utviklingen av kroppen er nok i gang med å stabilisere seg, men i hodet er det fremdeles mye som foregår :)

Er du kanskje i gang med å skaffe deg en slik hund? Masse lykke til, du vil få en herlig men krevende rase i hus!

Litt off topic, men hvem er mor til ditt siste valpekull? Ettersom du sier tispa på 2 år ikke er ferdig i hodet enda regner jeg med at det ikke er henne. Og resten var hannhunder?

Gjest GjestI
Skrevet

Rottweilerklubben har lempet litt på avlskriteriene i fht. FA; det holder at en av foreldrene har bestått, den andre må ha gjennomført FA. Hvorvidt dette er en positiv utvikling og årsaken til endringen kan en bare spekulere i.

Skrevet
Rottweilerklubben har lempet litt på avlskriteriene i fht. FA; det holder at en av foreldrene har bestått, den andre må ha gjennomført FA. Hvorvidt dette er en positiv utvikling og årsaken til endringen kan en bare spekulere i.

Hmm.. ja, jaggu.. Jeg syns ikke det er positivt egentlig. Hvis jeg skulle kjøpt valp nå ville jeg nok sørget for at begge hadde bestått FA. Minimum.

Skrevet

Min Rottweiler hannhund nådde høyden sin like før han ble 2 år gammel, men han vokser enda i bredden og nå er han 3 år. Han har nå blitt ganske voksen mentalt sett, men er selvsagt enda litt valpete og tullete. Jeg merket den mentale modningen veldig godt fra han var ca. 2 1/2 år gammel. Han er heldigvis frisk og rask, og har ingen kjente sykdommer på stamtavla.

HD/AA er vel den hyppigste sykdommen som forekommer hos Rottweileren.

Skrevet
Litt off topic, men hvem er mor til ditt siste valpekull? Ettersom du sier tispa på 2 år ikke er ferdig i hodet enda regner jeg med at det ikke er henne. Og resten var hannhunder?

Tispa vi har brukt er ei tispe vi har på fòr. Vi har to av disse også, men jeg regner de ikke som "våre", da vi ikke har de i det daglige. 3,5år gammel, HD og AD fri samt øyenlyst fri :)

Skrevet
Tispa vi har brukt er ei tispe vi har på fòr. Vi har to av disse også, men jeg regner de ikke som "våre", da vi ikke har de i det daglige. 3,5år gammel, HD og AD fri samt øyenlyst fri :)

Okei :) Ikke meningen å gå til angrep. Ser at den kunne virke litt krass.

Skrevet
Okei :) Ikke meningen å gå til angrep. Ser at den kunne virke litt krass.

Den er grei, det er selvfølgelig lov å spørre :) Jeg liker faktisk at folk er litt "kritiske" når det gjelder ting de ikke helt skjønner/vet, det er det som skiler de seriøøse fra de mindre seriøse, også på valpe-kjøper sida! :)

Skrevet
Den er grei, det er selvfølgelig lov å spørre :) Jeg liker faktisk at folk er litt "kritiske" når det gjelder ting de ikke helt skjønner/vet, det er det som skiler de seriøøse fra de mindre seriøse, også på valpe-kjøper sida! :)

Jeg har en rase selv som avles over en lav sko pga popularitet. Der parres tisper når de er ett år gamle, med hannhunder på 10 mnd osv. Av de nye "oppdretterne" selvfølgelig. Blir så irritert. Det er jo med på å ødelegge rasene.

Skrevet
Jeg har en rase selv som avles over en lav sko pga popularitet. Der parres tisper når de er ett år gamle, med hannhunder på 10 mnd osv. Av de nye "oppdretterne" selvfølgelig. Blir så irritert. Det er jo med på å ødelegge rasene.

Håper at disse en vakker dag får seg en skikkelig smekk over fingrene. Slikt strider jo imot alle lover og regler både i NKK og forhåpentligvis en. evt raseklubb også! -blir så sinna...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...