Gå til innhold

Har du strikkemaskin

Gjest Gjest_Carla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Carla_*

Min mor har alltid elsket og strikke, og produksjonen som har kommet oss barn og barnebarn til gode, er enorm. Men nå vil ikke skuldrene hennes at hun strikker mer, og det er en stor sorg... Så nå tenker min far, jeg og mine søsken å vurdere å kjøpe en strikkemaskin til henne. Hun har nevnt det selv, også, at hun ønsker seg. Prøver å søke på nettet, men jeg blir ikke særlig klok. Finner maskiner fra 5-6000 og opp til svimlende summer. Manuelle, elektriske, med og uten pc-program.

Noen som har forslag til hva en grei maskin til mamma kan være? Ser for meg at det blir mest strikk av gensere, kjoler, bukser og småtterier, med mønster. Takknemlig om noen har tips og innspill til hva vi bør tenke på og hvilken type maskin vi kan kjøpe. Dvs; hvor rimelig maskin vi kan kjøpe, men likevel få en maskin som mamma kan ha glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en manuell strikkemaskin, hvor jeg skyver "pendelen" frem og tilbake selv. Med vonde skuldre, rygg eller armer er den IKKE å annbefale.

Da må den i så fall være svært lett å dra frem og tilbake.

Jeg strikker mye til vanlig, men fikk skikkelig senebetennelse av denne maskinen i begge skuldrene. Maskinen var billig men ble så vond å bruke at den ligger pakket ned på loftet.

Vær obs. på at pendelen er lett å dra frem og tilbake. om det finnes en som "går av seg selv" er det enda bedre. Koster helt sikkert mer en jeg betalte for min, men jeg kan trygt si det er værd pengene.

Husker ikke i farten noen forhandlere, men søk på nett. Mener jeg har sett flere som selger slike på nett med en del informasjon om maskinene.

Blir jeg noen gang å kjøpe en ny maskin, blir jeg å legge ganske mye i den for at det kan bli noe jeg kan bruke. Slik med dataprogram høres spennende ut, men da må muligheten til å utvide, skaffe nye programmer senere være tilstede.

Gikk bort fra disse med hullkort selv, da jeg hadde store problemer med å få tak i nye kort selv.

Er en slik som en kan koble på pc som virker mest holdbar i lengden, de koster rimelig mye. Da må en også like å holde på med pc programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Glad i og strikke
Min mor har alltid elsket og strikke, og produksjonen som har kommet oss barn og barnebarn til gode, er enorm. Men nå vil ikke skuldrene hennes at hun strikker mer, og det er en stor sorg... Så nå tenker min far, jeg og mine søsken å vurdere å kjøpe en strikkemaskin til henne. Hun har nevnt det selv, også, at hun ønsker seg. Prøver å søke på nettet, men jeg blir ikke særlig klok. Finner maskiner fra 5-6000 og opp til svimlende summer. Manuelle, elektriske, med og uten pc-program.

Noen som har forslag til hva en grei maskin til mamma kan være? Ser for meg at det blir mest strikk av gensere, kjoler, bukser og småtterier, med mønster. Takknemlig om noen har tips og innspill til hva vi bør tenke på og hvilken type maskin vi kan kjøpe. Dvs; hvor rimelig maskin vi kan kjøpe, men likevel få en maskin som mamma kan ha glede av.

For

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

[quote name='Glad i og strikke'

For noen år siden jobbet jeg i en strikkebutikk og der hadde vi elektrisk maskin, slike maskiiner er bra for folk som liker og strikke men som er slitne i armene.

Gå inn på AKEB AS, der finner du strikkemaskiner fra manuell til elektriske maskiner, men en elektrisk vil jeg anbefale på det sterkeste.

Her sender jeg siden om elektrisk sstrikkemaskin fra AKEB, så får du se.

Utvalget av elektroniske strikkemaskiner:

SK-830: fin-finstrikker, 3,6mm nålavstand, 250 nåler

SK-840: finstrikker, 4,5mm nålavstand, 200 nåler

SK-860: mellomstrikker, 6,5 mm nålavstand, 150 nåler

For å kunne strikke mønster og designe må du ha programvare i tillegg.

Programvare + kabler.

Elektroniske strikkemaskiner sammen med PC og programvare

gir uendelige muligheter til mønster-, snitt og fargekombinasjoner.

Her kan du la fantasien råde.

Mønstrene kan strikkes på hele nålesengens lengde.

Hvorfor velge en elektronisk strikkemaskin med programvare?

* høy kvalitet og driftssikkerhet

* mønsteret tegnes på skjermen i ruteark som kan roteres,

flyttes og gjentas

* snittet designer du lett med god hjelp av programmet

* farger setter du inn; prøv deg frem,

kanskje en helt annen farge?

* ferdig mønster og snitt med farger kan sees på skjermen

* du slipper alt forarbeid med planlegging og utregninger

* enklere, raskere og sikrere å strikke

* du får beskjed når du skal skifte farge, øke, felle osv.

* praktisk koffert hvor det er plass til alt som følger med

* norsk brukermanual

* mye tilleggsutstyr

Hvilken finhet skal du velge på den elektroniske maskinen din?

Du har 3 valg.

De mest solgte er SK-840 og SK-860, fin- og mellomstrikker.

Valget mellom disse to avhenger av hvor grove produkter du vil strikke.

På finstrikkeren kan du strikke med fine, lette, tynne garn

til mellomtykke garn for strikking av gode, varme plagg for norsk vinter.

På mellomstrikkeren kan du strikke med de typiske norske ullgarnene

(som f.eks. Peer Gynt). Du kan strikke for toving (Fritidsgarnet er litt for tykt).

Med denne maskinen velger du bort det fine (fra Sisu og oppover).

Vil du strikke ekstra tynt bør du vurdere fin-fin strikkeren; men da har du valgt bort de garnkvalitetene som brukes mest.

Opplæring / kurs

Anbefalt ekstra utstyr til elektroniske maskiner: kr.1400,-

1 stk nøsteapparat

2 stk klovekter, 3-klo

2 stk små patentlodd

4 stk klolodd

2 stk vektlodd

2 stk nylontråd

Ved behov for deler, se:

Diverse utstyr til elektroniske maskiner

Produktnavn Pris Ant Bestill

Elektronisk finstrikker + Patentapparat. kr 27 800,00

Anbefalt eksta utstyr til SK-840 kr 1 400,00

SK-830 Elektronisk fin-finstrikkemaskin kr 24 400,00

SK-840 Elektronisk finstrikkemaskin kr 20 530,00

SK-860 Elektronisk mellomstrikkemaskin kr 22 225,00

Akeb AS, Gamle Kongevei 20, 3070 Sande i Vestfold

Denne websiden er levert fra jbutvikling og vedlikeholdes internt av Akeb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...