Gå til innhold

hvordan bruke newsgrupper

Fremhevede innlegg

Skrevet

En ting til jeg lurer på;

jeg har aldri brukt en newsgruppe ( :oops: ) og når jeg skriver navnet til en newsgruppe inn i address linjen på nettleseren (uavhengig om det er IE eller netscape) så åpner netscape seg til en side som ser ut som en epostklient med en trestruktur på høyre side - og sier "unable to connect to server" el.l, den får ikke kobla seg på serveren til newsgruppa. Hva er feil? Man trenger da ikke være registrert bruker eller logge seg på eller noe for å bruke newsgrupper?

Kreative forslag settes stor pris på!

Videoannonse
Annonse
Gjest Zirine
Skrevet

Jeg har aldri lest news på den måten, så jeg har desverre ikke svar på spørsmålet ditt. Jeg ville bare tipse deg om at du kan lese news via Outlook Express - og det er ganske så enkelt.

Det eneste du trenger å vite er hva newsserveren til leverandøren din er. Har du telenor er det mest sannsynlig news.online.no

Du kan også laste ned et eksternt newsprogram - selv brukte jeg xnews som kan lastes ned fra http://www.webattack.com/get/xnews.shtml . Nå bruker jeg newsklienten som ligger i Opera, og den fungerer veldig godt.

Gjest Anonymous
Skrevet
En ting til jeg lurer på;

jeg har aldri brukt en newsgruppe ( :oops: ) og når jeg skriver navnet til en newsgruppe inn i address linjen på nettleseren (uavhengig om det er IE eller netscape) så åpner netscape seg til en side som ser ut som en epostklient med en trestruktur på høyre side - og sier "unable to connect to server" el.l, den får ikke kobla seg på serveren til newsgruppa. Hva er feil? Man trenger da ikke være registrert bruker eller logge seg på eller noe for å bruke newsgrupper?

Kreative forslag settes stor pris på!

Man må først ha satt opp news-leseren slik at den kobler seg til news-serveren til internettleverandøren. I Netscape gjør du dette ved å starte "Netscape Mail and News", og velge "New" > "Account" fra filmenyen.

Newsservere er ikke "åpne" på samme måte som webservere. Internettleverandørene begrenser vanligvis tilgangen på serverne sine til å gjelde bare deres egne brukere; dette for å ha en viss kontroll med hva som postes i gruppene.

Jeg er også nybegynner på news, og har funnet ut at det arter seg omtrent slik:

- du setter opp news-klienten mot nettleverandørens server

- du velger så ut de gruppene du er interessert i

- så poster du innlegg en eller flere grupper, enten som nye emner eller som innlegg i eksisterende diskusjoner

- deretter blir du skjelt huden full fordi du sier noe som ble sagt i en annen tråd for 2 måneder siden, fordi du "topp-poster" (det er visst helt skrekkelig), fordi newsleseren din legger html-kode i innlegget ditt, eller rett og slett fordi en av de gamle traverne i gruppen er uenig med deg, og mener at du bare kan pelle deg vekk

De norske gruppene er spesielt "hyggelige". :)

Skrevet

Det er derfor vi er så glade i Kvinneguiden, dette er jo news på en måte, bare med et mye mer brukervennlig grensesnitt. :D

Skrevet

Takk takk, jeg skal prøve det eksterne xnews - tror jeg. Kan ikke bruke outlook, det er jo the devil in disguise.. har unngått mye snodig ved at jeg ikke bruker outlook (bruker f-secure ssh).

Takk også for tips om hvordan connecte med smålige serverdriftere.. de må bare prøve å jage meg, så skal jeg spamme dem.. men det er nok en god skikk å søke litt før man maser for mye, skal huske det. Hadde egentlig bare tenkt å søke, jeg da.

Skrevet

Xnews er eit bra program :-)

For å unngå tabbar som gjer at folk skjeller deg huda full, så lønnar det seg å lesa litt for å sjå korleis miljøet på dei aktuelle gruppene er. Det varierer nemleg. Og så kan det vera nytting å lesa (og søka) litt for å sjekka at det du lurar på og vil spørja om ikkje nett har blitt spurt om - eller stadig blir spurt om. Og ikkje minst passa på at du spør på rett gruppe.

Kranglar om topposting har me no faktisk hatt tilsvarande av her, om ein tråd som tok for seg sitering ;-)

Elles gjeld det som elles i samfunnet: Høfleghet lønnar seg.

Ein kikk innom www.usenet.no kan vera nyttig, òg. Kos deg på Usenet :-)

Skrevet

Dette skjønte jeg ikke en dr*** av..... :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...