simba80 Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Min beste venninne har fått barn og jeg fikk vite at jeg antagelig ikke blir invitert i dåpen, de tenker på å bare ha familie med. Hvor vanlig er det å bare invitere familie og ikke nærmeste vennekrets?
Eliza Doalot Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Det tror jeg er ganske normalt, selv om det helt sikkert er en del som også inviterer venner. Vi hadde kun familie da vesla ble døpt. Sånn kommer det også til å være ved evt fremtidige dåper, med unntak for evt venner som er faddere.
simba80 Skrevet 17. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2009 hm..ok. Skal man gi gave hvis man ikke blir invitert?
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Min oppfatning er at de vanlige dåpsgjester er barnets besteforeldre og eventuelt oldeforeldre, og barnets tanter og onkler med partnere. Det er skjeldent jeg har opplevd at venner er invitert, med unntak av om de er faddere. Dåpsgave pleier jeg ikke å gi. Men pleier alltid å sende blomster den første uka de er hjemme, og å ta med meg en fin gave til babyen første gang jeg er på besøk.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Tror de færreste inviterer venner. Er vel vanligst å bare ha besteforeldre, tanter/onkler, søskenbarn, gudforeldre etc. Dersom du allerede har gitt barnet en velkommentilverdengave (feks leker, klær etc) holder det i massevis å gi en blomsterbukett og et kort på dåpsdagen. Du trenger egentlig ikke det heller (dersom du nå ikke er invitert), men det er jo hyggelig å få en oppmerksomhet da.
Heidipia Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Blandt mine venner har de fleste bedt venner også i barnedåpen. De vennene som har kontakt med barnet da selvfølgelig. Ser det som ganske naturlig at de vennene som har mer kontakt med barnet enn noen familiemedlemmer har blir invitert.
Gjest *Frida* Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Me inviterer kun familie til dåp. Mange har jo venner til faddere (me har familie), og då blir naturligvis dei inviterte. Eg ventar ikkje å få dåpsgåve til mitt barn av venner, ho har allerede fått masse 'velkommen-til-verden-gåver'. Eg har heller aldri blitt invitert i dåp, eller gitt dåpsgave, til venners barn.
Ulrikke Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Vi hadde bare familie i dåpen. Må innrømme at jeg ikke tenkte tanken på å invitere venner engang
Gjest *Mim* Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Har ikke invitert venner, bare familie, unntatt når en venninne var fadder. Har ikke fått gaver av venner, og heller ikke forventet. Jeg har ikke blitt bedt i barnedåp til venner, og har ikke gitt dåpsgave til venners barn - men jeg har tilbudt meg å bake en kake.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Min beste venninne har fått barn og jeg fikk vite at jeg antagelig ikke blir invitert i dåpen, de tenker på å bare ha familie med. Hvor vanlig er det å bare invitere familie og ikke nærmeste vennekrets? Det er normalt en familiedag ja. Det er foreldre,søsken og besteforeldre som er bedt. Du kn være i kirken, for den er åpen for alle. Der får du sett og hilst på dåpsbarnet
Gjest antigartner Skrevet 19. april 2009 #12 Skrevet 19. april 2009 Det er ganske vanlig at kun familie og eventuelt faddere som ikke er slektninger inviteres i barnedåp. Noen velger kun å ha slektninger som faddere, og i de tilfellene blir det et rent familieselskap. Jeg har ikke gitt dåpsgaver til venners barn. Jeg har gitt visittgave når barna er blitt født, men ingen oppmerksomhet ifm dåpen.
Nala Skrevet 19. april 2009 #13 Skrevet 19. april 2009 Vi har bare invitert nærmeste familie + venner som har vært faddere.
Mamma1 Skrevet 19. april 2009 #14 Skrevet 19. april 2009 Det mest normale er vel å invitere bare familie og faddere. Denne gangen er det bare familie og faddere som er invitert til middag etter kirken, men vi har invitert noen venner til kaffe etter middagen. Jeg forventer ikke gave fra de som bare er bedt til kaffe.
Anan Skrevet 20. april 2009 #15 Skrevet 20. april 2009 Vi inviterte bare familie. Det har mine venninner også gjort. Vi gir gaver til dåpsbarna. En liten oppmerksomhet til ca150 kr er vanlig i vår vennekrets. Da får de som regel et lite smykke som de kan bruke som barn og som det ikke er såååå farlig med
Gjest mora Skrevet 20. april 2009 #16 Skrevet 20. april 2009 Vi inviterte kun familie og det var også blant familien vi valgte faddere. Jeg er ikke vant til at man inviterer venner og ser at det heller ikke gjøres av mine venner. Vi gir heller ikke gaver til dåpsbarna. Men det er jo ingenting i veien for å gjøre som man selv vil og inviterer venner om man ønsker det.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #17 Skrevet 20. april 2009 min svigerinne og svoger inviterer alt! både i dåp og i barnebursdager. jeg syns det er altfor mange og litt av et stress!! nå er det snart 4-års bursdag, og både familie og venner (av foreldrene til barnet) er inviter. huff!
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 21. april 2009 #18 Skrevet 21. april 2009 Hos oss er det vanlig å be familie og faddere. Det er også vanlig å kjøpe dåpsgave til vennepar, men da NÆRE vennepar. Kjøper ikke dåpsgave til alle venners barn for å si det sånn....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå