Gjest Lui Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Hei Mannen min er mye plaget av munnsår inni munnen, på innsiden av leppa. Det begynte for ca to år siden, og de kommer stadig tilbake. Det begynner som ei blemme som blir veldig vond før den blir til et smertefullt sår. Det er vondt å spise, smile, snakke, kysse, pusse tennene.. ja, alt. Han har prøvd alt apoteket har å tilby av salver, kremer og munnskyllevann. Ingenting funker. Er det noen som har vært plaget av dette og funnet en måte å bli kvitt det? Eller hvertfall noe som demper det? Hilsen håpefulle lille meg
Violetsky Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Jeg har også munnsår inni munnen av og til, men aner ikke hvordan jeg ska få de bort. Jeg har alltid bare ventet til de har gått bort av seg selv. Jeg har det også veldig vondt, og det er nesten så jeg har store problemer med å spise når det er på sitt værste Har aldri selv vært til legen med det, og vet ikke om mannen din har vært det heller, men det kan hende de har noe fornuftig tips.
Nika_83 Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Åh! kjenner meg så igjen! Har vært plaget av dette siden jeg var liten og det er ikke noe særlig For meg har det å lage ei saltvannsløsning fungert veldig bra... Jeg har bare litt salt i et glass og fyller så på med vann. Skyll skikkelig i hele munnen og spytt så ut. Jeg bruker å ta hele glasset for å være sikker på at jeg klarer å "renske opp" det av bakterier som må være der. Må passe på at det er ganske salt. Det rensker skikkelig opp i såret og jeg har iallefall merket stor forskjell på hvor lang tid det tar før det blir bedre. Etter å ha vært plaget med dette nesten hele livet mitt har jeg nå lært meg å kjenne igjen når det begynner å bryte ut, så jeg klarer som oftest å forhindre at det blir sår ved å begynne skyllingen så snart jeg merker at det begynner å bryte ut Ellers så har noe som het Hibetane før (husker ikke hva det heter nå) hjulpet meg. En kork med det hvor du skyller skikkelig i munnen for så å spytte det ut. Dette er også noe jeg tyr til når jeg kjenner at et munnsår er på gang. Håper dette er noe som kan hjelpe mannen din! Er iallefall noe som har funket veldig bra for meg Lykke til!
Møffi Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Jeg har ikke noe godt råd til han, men du skrev at han får det ofte? Det kan være noe han spiser som fremkaller det... Hos meg er salt vingummi og sitrusfrukter en sikker garanti for munnsår!
Kanutten Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Hei Jeg kjenner meg igjen i de sårene. Jeg har ikke noen god løsning på hvordan bli kvitt det når du har fått det, emn jeg fant ut at jeg reagerte på noen stoffer i tannkremen. Nå bruker jeg Zendium og jeg har ikke hatt det etterpå. Jeg var plaget med det siden jeg var barn. Var læreren min på helse og sosialfag som kom med tipset til meg. Det er verdt å prøve. Lykke til
Mazilla Skrevet 18. april 2009 #6 Skrevet 18. april 2009 Jeg var veldig plaget med det samme, helt til jeg oppdaget at jeg hadde cøliaki... Nå er de helt borte! Så som du kan lese i denne tråden er det utrolig mange (og vidt forskjellige ting) som kan føre til munnsår, og derfor er det også vanskelig å gi noen konkrete tips! Har forøvrig en bekjent som har hatt stor nytte av Molkosan, som han pensler på med en q-tip. Det er jo kanskje verd et forsøk, siden det er billig og ufarlig! Svir som pokker, men såpass overlever man jo hvis det faktisk funker!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #7 Skrevet 18. april 2009 du kan jo også kjøpe corsodyl, på apoteket. Det steriliserer hele munnen, veldig effektiv når noe bryter ut.
Gjest SmallTalk Skrevet 18. april 2009 #9 Skrevet 18. april 2009 En ting som alltid funker på meg er å dynke munnsåret i ren Vademekum munnvann. Det svir noe infernalsk til å begynne med, men etter hvert blir hele såret bedøvet og forsvinner etter et par dager.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #10 Skrevet 18. april 2009 Det lønner seg å bruke tannkrem uten såpestoffer som nevnt tidligere. Det kan hjelpe å ta tilskudd av Longo Vital. Før fantes det en kortisonsalve en kunne få på resept, men det ser ut som den ikke finnes mer. I verste fall kan han muligens få kortisontabletter hos legen. Mulig kan andre tilskudd for immunforsvaret hjelpe, men det vet jeg ikke sikkert.
lillesky Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Er det after? Jeg har prøvd mye rart (kortisonsalve Kenacort, bytte tannkrem, Corsydyl mm.), men det som funker for meg er å ta Longo Vital (kosttilskudd) i de periodene jeg har sår. Aloclair Gum gele (fåes kjøpt på apoteket) lindrer der og da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå