Gjest TS Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 hei. ønsker noen tanker og råd rundt dette med gjeld.. vet ikke om jeg har falt for mye inn i drømmene her, eller om det kan gå ann... trenger deres syn på dette. vi er par som har akkuratt kommet ut i faste og fulle jobber. jeg har rundt 330.000 kr i året og han rundt 350.000 kr. tilsammen ca 680.000 kr i året. har 150.000 kr i studielån. og 180.000 kr i billån. bsu på rundt 80.000 kr tilsammen. ingen barn. vi leier nå men vil gjerne kjøpe hus. jeg har sett på et "drømme hus" som jeg ønsker. dette koster 2 mill. tror dere at vi kan greie dette? vi vil da ha samlet gjeld på ca 2.250 000 vil ikke selge bilen akkuratt kjøpt god bilen..
Gjest TS Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 har sjekket de månedlige betalingene hos en bank på nettet, altså en lånekalkulator bare. det var nesten 10.000 kr i måneden i 30 år... dette var for 2 mill med litt over 4% rente.. (skal seff ta høyde for høyere rente) og null i egenkapital (vil ikke bruke de 80.000 kr ennå før den er full)
m74 Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Spørs vel om en bank vil gi dere så mye i lån - da må dere finne en snill(?) bank i tilfelle. Selv har jeg 1,5 mill i lån på 370.000,- i inntekt. Det går det men er ikke akkurat fett... Jeg fikk meg fastrente nå og har da boutgifter (lån+husleie) på 10.000 i mnd.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Inntekt ca 700 000 og hus til 2 mill, høres ut som huset er bittelitt for kostbart i forhold til inntekt, men hvis dere har mulighet for å skaffe noe egenkapital/spare opp egenkapital, så bør dere ha mulighet. Det er fortsatt nedgang i boligpriser, så ikke dumt å vente litt uansett:)
Makin' it big Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Jeg og mannen har samlet inntekt på godt under 700 tusen, og har lån på ca. 2.350.000, har to bikkjer, bil og en liten en på vei. Klarer oss helt greit. Gikk faktisk ganske greit nå når mannen har vært permitert siden før jul også, men da fikk vi innvilget avdragsfrihet. Har ikke hatt så mye å rope hurra for, men det har gått rundt, og vi har fått kjøpt inn alt vi trenger til han som kommer om et par mnd.
Gjest TS Skrevet 18. april 2009 #6 Skrevet 18. april 2009 åå! nå ble jeg glad her tusen takk for alle svarene her. da kan det jo faktisk gå. sparer for harde livet her så vi har litt egenkapital. hadde tenkt oss en tur ned i banken når samboer blir fritatt for et lån han står med fordi han er medlånertaker i et hus, men som han ikke bor i. så før vi får ruslet en tur i banken så sparer vi for harde livet
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #7 Skrevet 18. april 2009 hei. ønsker noen tanker og råd rundt dette med gjeld.. vet ikke om jeg har falt for mye inn i drømmene her, eller om det kan gå ann... trenger deres syn på dette. vi er par som har akkuratt kommet ut i faste og fulle jobber. jeg har rundt 330.000 kr i året og han rundt 350.000 kr. tilsammen ca 680.000 kr i året. har 150.000 kr i studielån. og 180.000 kr i billån. bsu på rundt 80.000 kr tilsammen. ingen barn. vi leier nå men vil gjerne kjøpe hus. jeg har sett på et "drømme hus" som jeg ønsker. dette koster 2 mill. tror dere at vi kan greie dette? vi vil da ha samlet gjeld på ca 2.250 000 vil ikke selge bilen akkuratt kjøpt god bilen.. Ja det får dere. Dere kanbake billånet iinn i huslånet, da det er mindre ente enn et bilån er. Ta en prat med banken. På et så stort beløp så får dere lav rente på under 4%.
Alison Skrevet 18. april 2009 #8 Skrevet 18. april 2009 Det kan være realistisk med totalt lån rundt 2 mill. på den inntekten dere har. Du skriver at dere har 80.000,- i egenkaptal (EK), noe som blir lite i forhold til et boligkjøp til rundt 2 mill. Mange banker vil kreve 10% i egenkapital for å få førstehjemslån. Når kostnadene ved å kjøpe en selveierbolig til 2 mill. vil komme på rundt 50.000,-, vil dere ha 30.000,- i EK som skytes inn i boligen. Må dere stille med 10% vil dette utgjøre 200.000,-. Et alternativ kan være å søke startlån gjennom kommunen og bruke det i tillegg til førstehjemslånet. Startlånene til kommunene viker prioritet for pantet i forhold til andre banker, noe som gjør at din vanlige bank vil få den sikkerheten de trenger for lånet de gir deg. Ja det får dere. Dere kanbake billånet iinn i huslånet, da det er mindre ente enn et bilån er. Ta en prat med banken. På et så stort beløp så får dere lav rente på under 4%. Det er vel heller tvilsomt om ts får bakt billånet inn i boliglånet. For å få gjort det må sikkerheten være god, noe det ikke vil være når de kun har 80.000,- i EK. Dessuten vil dette bli en fryktelig dyr bil hvis lånet blir tilbakebetalt i løpet av 30 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå