Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Jeg vil gjerne vite litt mer om dette. Har prøvd å googlet uten hell.. Har kors andre budskap enn kristendom? Jeg ser veldig ofte kors i forbindelse med gothere, og lurer derfor på om goth og kristendom har en sterk forbindelse.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #2 Skrevet 18. april 2009 Jeg vil gjerne vite litt mer om dette. Har prøvd å googlet uten hell.. Har kors andre budskap enn kristendom? Jeg ser veldig ofte kors i forbindelse med gothere, og lurer derfor på om goth og kristendom har en sterk forbindelse. Og søkeresultatene er også mange dersom jeg søker på goth angels. Engebilder bare med litt mørkere bakgrunn, litt annerledes klær og sminke. Men uansett så er de engler, med vinger og det hele. Så jeg må si jeg er veldig nysgjerrig på både gothere og tilhørigheten til både engler OG kors. Det sies at goth ikke har noen spesiell religion, men for meg ser det ut som de fleste gothere er kristne? Håper noen kan svare
Gjest Trådstarter, igjen Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 Og søkeresultatene er også mange dersom jeg søker på goth angels. Engebilder bare med litt mørkere bakgrunn, litt annerledes klær og sminke. Men uansett så er de engler, med vinger og det hele. Så jeg må si jeg er veldig nysgjerrig på både gothere og tilhørigheten til både engler OG kors. Det sies at goth ikke har noen spesiell religion, men for meg ser det ut som de fleste gothere er kristne? Håper noen kan svare F.eks http://farm2.static.flickr.com/1206/138745...6ebd9fa.jpg?v=0
Gjest Gjest_pest_* Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 Her står det litt om den gotiske kulturen: http://en.wikipedia.org/wiki/Gothic_novel Jeg opplever at Gothere ikke bruker kors, men krusifiks: http://no.wikipedia.org/wiki/Krusifiks Og Ankh: http://no.wikipedia.org/wiki/Ankh Kors har langt bredere betydning og kulturell forankring enn til kristendommen.
Gjest Ea Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Jeg er ikke gother men mere punk eller den såkalte "emo" stilen.. jeg går med kors rett og slett pågrunna v at jeg er krsten, stilen sier ingen ting om hvordan personen er Alle sier jeg er en snill person, og det er det jeg prøver å være også.. Man kan ikke se på folk om de er kristne eller ikke
Gjest Samme ulla! Skrevet 19. april 2009 #7 Skrevet 19. april 2009 Jeg vil gjerne vite litt mer om dette. Har prøvd å googlet uten hell.. Har kors andre budskap enn kristendom? Jeg ser veldig ofte kors i forbindelse med gothere, og lurer derfor på om goth og kristendom har en sterk forbindelse. Kors eller crux var neppe det Jesus ble henrettet med.Pelen,eller stauros,var nok heller det torturinstrumentet romerne brukte.Henger du på et kors med armene ut vil du henge svært lenge.Men dersom hendene spikres sammen på en pel,som med føttene,er det annerledes.Når romerne da slo i stykker bena dine etter noen timer,ville du ganske raskt bli kvalt.Derfor lot Jehova Gud Jesus dø raskt,for at det ikke skulle være nødvendig å knuse noe ben i hans fullkomne kropp selv i døden.Dette sa nemlig profetiene. Ellers er å si at jeg ihvertfall ikke ville gå med et torturinstrument som smykke i halsen dersom en av mine kjære var henrettet med det.Eller noe som helst annet slikt "våpen". Når det gjelder gothernes og de navnkristnes bruk av kors til slikt,så er det vel samme ulla.Deres åndelige far er den samme.
Gjest Papirkurven Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Korset i seg selv er jo ikke nødvendigvis et kristent symbol, det var et tortur- og henrettelsesintrument i Kristi tid. Jeg bærer korset som et minne om hva Jesus gjorde for oss, mens andre kanskje bærer det fordi de liker tanken på tortur? Aner ikke.. men vil ikke si at det å være goter utelukker det å være kristen. Og det er jo nok av folk som ikke er gotere som også bruker kors både som smykker, tatoveringer og pynt på klærne fordi "det er kult"
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Korset i seg selv er jo ikke nødvendigvis et kristent symbol, det var et tortur- og henrettelsesintrument i Kristi tid. Jeg bærer korset som et minne om hva Jesus gjorde for oss, mens andre kanskje bærer det fordi de liker tanken på tortur? Aner ikke.. Helt enig.Faren min hang seg på kjøkkenet,og jeg minnes han ved å gå med et reip i halsen.helt naturlig det...
Gjest Papirkurven Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 (endret) Jeg tror ikke du skjønte helt hva jeg mente, mulig jeg formulerte meg dårlig, beklager. Endret 19. april 2009 av Papirkurven
Gjest Gjest_Jente24_* Skrevet 19. april 2009 #11 Skrevet 19. april 2009 Jeg tror ikke du skjønte helt hva jeg mente, mulig jeg formulerte meg dårlig, beklager. Hei! Jeg synes ikke du trenger å beklage deg. Jeg tror både jeg og de andre forsto hva du mente Jeg tror og føler at kristne bærer kors for å huske tilbake (ikke nødvendigvis positivt, men for å bli påminnet om) at Jesus faktisk døde for vår skyld. Vi trenger å bli påminnet om det, for at vi faktisk skjønner hvor heldige vi er. Men også for å minne oss på å ikke synde. For Jesus led for alle syndene våre, men han gjorde det okkesom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå