noffi Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Hei. Jeg tenker å ordne risposer til gjestene slik at de kan kaste ris på oss når vi kommer ut på trappen etter vielsen. Men vi kan ikke bruke vanlig ris da dette tar livet av småfuglene. og det vil vi jo ikke. Har lett overalt etter ferdig svellet ris som jeg har hørt at finnes, men ingen som har. Er det noen som har tips om dette?
Neytiri Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Henger meg på denna....lurer også på det.....har vært i bryllup der dem har brukt vanlig ris.....men nu er eg usikker på korfor folk gjør det enda når dem vet at småfuglene dør av det.....hmmm
Cæmis Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 søk på bryllupsris, da får du opp en del mener jeg
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Du får "fuglevennelig" ris på decorium. Koster endel da men!! Håper det faller i smak Se her !!!
Gjest Papirkurven Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Hva med å bruke noe annet? linser, konfetti?
noffi Skrevet 17. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2009 Mange fine tips. Veit ikke koffor folk bruke d, d e veldig dumt da. Veit det er strengt forbudt i trondheim feks med å kaste vanlig ris. Såg faktisk et sted at noen har kokt ris og tørket dem. er ikke det litt tungvindt da? har sett på den jukse risen, det er kjempedyrt. Og puffet ris er vell for lett til å kaste?? vet ikke? hmm. Noen som kaster havregryn eller solsikkefrø også. Blir ikke helt det samme men, veit ikke koffor det absolutt skal være ris heller jeg, hmm.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Gjester pleier som regel å ordne seg selv med ris eller hva de nå måtte ønske å kaste. Jeg ville stusset om jeg fikk utdelt en rispose i kirka
Cammiebella Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Vi skal ha såpebobler istedet for ris (lager ikke flekker). Disse: http://aperfectfavor.com/images/categories...les%20heart.jpg
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Bare så dere er klar over det så er dette en myte. Fugler spiser ris ute i naturen hele tida og det finnes ingenting som tyder på at dette er skadelig for fuglene. Det ville i så fall vært få fugler i land med risproduksjon. Det er nok større risiko for at noen sklir på riskorna. Se her: Truth or Fiction og her: Snopes for mer informasjon.
Kanutten Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Vi har kjøpt fra Lise på Melhus. Her er link.
Gjest Elfrida Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 Bare så dere er klar over det så er dette en myte. Fugler spiser ris ute i naturen hele tida og det finnes ingenting som tyder på at dette er skadelig for fuglene. Det ville i så fall vært få fugler i land med risproduksjon. Det er nok større risiko for at noen sklir på riskorna. Ris skader ikke fugler, hverken små eller store!
Neytiri Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 Oki....var ikke klar over at dette var mytte altså.....men nu har vi altså bestilltsåpebobbler som skal være til hver gjest....så da kanskje kan folk bruke det, hvis ikke svigerfar serverer alle med ris
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #15 Skrevet 18. april 2009 Vi brukte den ferdigsvellede risen fra Decorium. Det var kun ungene som kastet, og de var særdeles ivrige. Jeg tror halvparten havnet oppi utringningen min! Faktisk havnet såpass mye der at jeg kunne plukke ut og mate fuglene med i parken hvor vi tok bilder etter vielsen. Skulle jeg valgt igjen, tror jeg at jeg hadde gått for såpebobler. Har sett flere bruke det, og det blir veldig morsomme bilder av det.
Møffi Skrevet 18. april 2009 #16 Skrevet 18. april 2009 Faktisk havnet såpass mye der at jeg kunne plukke ut og mate fuglene med i parken hvor vi tok bilder etter vielsen.
noffi Skrevet 18. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 18. april 2009 Hvis dette er en myte hvorfor er det da ikke lov?? Man kan få bot i byer om man kaster ris. Jeg tror ikke det er en myte nei. har forresten bestemt meg for å ha puffet ris og litt solsikkefrø i små poser som jeg skal knyte igjen med pent bånd og klistre et hjerte på Jeg har hørt flere som har fått utdelt slike små poser i kirken og de jeg har hørt har sunns at dette var kjempekoselig. Dette er selvfølgelig frivilig. Det er ingen tvang. Kanskje vil også flere gjemme disse posene som minne:D alternativ gjestegave:D Synes det er koslig jeg.
Gjest Gjest_Meg Skrevet 18. april 2009 #18 Skrevet 18. april 2009 Hvis dette er en myte hvorfor er det da ikke lov?? Man kan få bot i byer om man kaster ris. Jeg tror ikke det er en myte nei. har forresten bestemt meg for å ha puffet ris og litt solsikkefrø i små poser som jeg skal knyte igjen med pent bånd og klistre et hjerte på Jeg har hørt flere som har fått utdelt slike små poser i kirken og de jeg har hørt har sunns at dette var kjempekoselig. Dette er selvfølgelig frivilig. Det er ingen tvang. Kanskje vil også flere gjemme disse posene som minne:D alternativ gjestegave:D Synes det er koslig jeg. Jeg har ikke hørt at det er ulovlig, men i så fall så kan det jo ha noe med forsøpling å gjøre. Dersom du ønsker å fortsette å tro at det er farlig så må du bare det, men det stemmer faktisk ikke. Spør en hvilken som helst ornitolog, les lenkene lenger oppe i tråden eller søk på nettet selv. Ikke at jeg personlig er så veldig gira på å kaste ris, det må være et styr å hente det opp fra utringing, hår osv. men dersom noen ønsker å følge den tradisjonen så kan de altså trygt gjøre det.
noffi Skrevet 18. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 18. april 2009 Jeg har ikke hørt at det er ulovlig, men i så fall så kan det jo ha noe med forsøpling å gjøre. Dersom du ønsker å fortsette å tro at det er farlig så må du bare det, men det stemmer faktisk ikke. Spør en hvilken som helst ornitolog, les lenkene lenger oppe i tråden eller søk på nettet selv. Ikke at jeg personlig er så veldig gira på å kaste ris, det må være et styr å hente det opp fra utringing, hår osv. men dersom noen ønsker å følge den tradisjonen så kan de altså trygt gjøre det. Jeg har lest dette nå. Det er sikkert greitt det. Men jeg skal uansett bruke puffet ris da vi ikke får lov å bruke vanlig ris der vi skal gifte oss:)
Gjest Gjest_camilla_* Skrevet 30. april 2009 #20 Skrevet 30. april 2009 Det har med forsøpling å gjøre ja. sjekk din kirke sin hjemmeside, der står det hva slags regler de har for sånt. Der jeg skal gifte meg er det ikke lov innenfor kirkens område i det hele tatt, og det skjønner jeg forsåvidt. vil jo ikke ha rotter og mus luskende i sløret :o) Det er forøvrig vanlig og hyggelig å lage små poser til gjestene. små kremmerhus i papir, eller sy. Noen lager i "brudeslør" med broderte initialer. posen blir et minne og hvis man vil kan man ha litt lavendel i og legge den i skuffen. Eller hiv den. Jeg synes det er både hyggelig og praktisk. Er det barn til stede er det en fin jobb for dem å dele dem ut blant gjestene. Selv velger jeg såpebobler siden mitt ekteskap allerede har vært fruktbart.. det er jo det risen skal gjøre...satser på at bobler i sløret betyr et rent og lekent ekteskap :o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå