Gå til innhold

Flåttmiddel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da er vi på full fart inn i flåttsesongen igjen, iallefall på mine trakter.

Pusina mi har så tykk pels at det er veldig sjelden noen greier å suge seg fast i henne, men de ligger der tålmodig i pelsen og venter på at det skal komme en pelsløs menneskearm eller hals borti, og vips, så har jeg flått.

I år fikk jeg ikke kjøpt sånne ampuller til bruk på katt. Det var visst gått ut av handelen av en eller annen grunn. Så da gjensto to alternativer: Spray som de skal sprayes med (hele kroppen) morgen og kveld (event. en av delene), og en lignende type ampuller som egentlig er beregnet for hunder. Jeg kjøpte sistnevnte, som heter Zero Flea (Hery).

Den skal dryppes (og gnies litt inn) på huden i en stripe fra nakken og ned til haleroten.

Det er nå gjort, men ikke helt problemfritt.. :sukk:

Saken er at det legger seg som et seigt lag utenpå pelsen (middelet er oljebasert), og det er ikke noe hyggelig verken for pus eller de som vil borti henne... Det ble nok slik fordi jeg måtte gni en del med fingrene for å få det ned i huden.

Hun går også og vasker seg konstant i håp om å få bort svineriet. I tillegg virker det som det klør endel, men det kan jo være mest at hun føler at det er noe der som ikke skal være der. :snurt: Dette skal holde i ca 4 uker.

Er det andre som har erfaring med dette eller andre flåttmiddel? Tips mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bruker kun Frontline på mine katter og hund. fåes kjøpt i sverige uten resept. her kan man kjøpe hos veterinær, eller få resept til apoteket. skal påføre i nakken og haleroten. fungerer som bare det :)

Gjest Gjest veterinær
Skrevet

Vær så snill å ikke bruk uregistrerte preparater på katten din!!! Bruk Frontline, som er det eneste preparatet som er registrert til forebygging av flått hos katt!! Uregistrerte preparater virker i beste fall ikke, i værste fall kan katten din bli forgiftet og dø.

Skrevet

Jeg brukte zero flea på hunden min, uten effekt. Jeg dro heller til veterinæren å kjøpte dråper der. Funker bedre, men ikke helt fullstendig. Jeg vurderer å kjøpe flåtthalsbånd, men hørt litt negativt om dette siden hunden kan få eksem. Men det går vel kanskje ikke an å ha halsbånd på katt.. Tror det var Frontline de dråpene hette.. Hvertfall bedre enn zero flea!! Og andre greier du får kjøpt i dyrebutikker...

Skrevet

Jeg ga katten første dose for sesongen i går og bruker Frontline, som jeg enten får på resept hos veterinær eller kjøper over disk på apoteket i Sverige fordi det er en god del billigere der. Fungerer veldig bra og fant bare en flått på katten i fjor da det ble gitt samme behandling. På hunden bruker jeg såkalt "flåtthalsbånd" som også fåes hos veterinær eller på apotek i Sverige. (Veterinærer her i Norge skriver dessuten ut resept uten konsultasjon hvis de kjenner dyret og vet at det i utgangspunktet er sunt og friskt og ikke går på medisiner som kan være problematiske i forhold til bruk av slike preparater).

Vær imidlertid veldig klar over at preparater beregnet for hund vs. katt ikke nødvendigviskan brukes om hverandre i dette tilfellet! Frontline for hund er f.eks. giftig for katt.

Skrevet

Tusen takk for svar! Da blir det Frontline så snart dette "svineriet" går ut av systemet. :) Men farlig for pus tror jeg nok ikke det er. Hun som betjente meg i dyrebutikken har brukt dette på sine katter i årevis, og hun har vist seg å være pålitelig og kunnskapsrik så langt. Men effektiviteten kan en selvsagt stille spørsmålstegn ved..

Skrevet

Får man ikke kjøpt sånn halsbånd til katt å?

Jeg har bare hunder, nakenhunder, så jeg bruker i utgangspunktet ingenting.. ;) Det er så lett å se om de får noe liksom... :duskedame:

Men om jeg skal til flåttbelastende områder på ferie, eller lignende så bruker jeg expot..

Det jeg fikk beskjed om var at når man skulle påføre flåttmiddel i pels/på hud, så skulle IKKE hunden være nybadet.. Den skulle minst ha gått en uke uten å bli vasket, om ikke så kunne den klø vannvittig av dette vi påfører... Du hadde ikke nybada katt eller?

Skrevet

Nei, denne katten har aldri badet. :) Men det er nesten så jeg lurer på om det blir første gang nå, for det ser ikke bra ut.. Denne oljen er noe dritt (middelet er basert på eteriske oljer). Er det greit at jeg prøver å vaske det ut med ren grønnsåpe? Jeg MÅ vel ikke ha shampo for en enkelt gang?

Skrevet

Det er mulig at dette er svart på et annet sted, men det er så vanskelig å lete, så please svar her eller gi meg link til svar.. :P

Hva er prisen på flåttmiddel som man får kjøpt hos veterinæren? Hvordan funker det, og hvor lenge funker det? Er det bare en type? Må man ha med katten?

Jeg sjekka min katt idag, og han hadde mye, så nå må jeg skaffe noe flåttmiddel...

på forhånd takk for svar!

Skrevet

Katta blir seig i nakkeskinnet av flåttmiddelet.

Jeg har brukt frontline på mine katter.

Fungert KJEMPEBRA ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...