Kara W Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Jeg tenkte det kunne være morsomt å dyrke mine egne urter, gjerne i kasser på balkongen. Men jeg aner ingenting om planting! De fleste potteplanter som kommer inn i huset mitt dør ganske raskt. Så her trenger jeg gode råd, gjerne link til en fin side hvor jeg kan lese litt om hvordan dette gjøres, for jeg aner virkelig ikke hvor å begynne.
Gjest amu Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Jeg har sådd urter for ikke så lenge siden. Brukte vanlig blomsterjord som jeg blandet ut med sand og kaffegrut. Har sådd i krukker jeg har i vinduskarmen til det blir varmere i været. Lagt plastfolie med luftehull i over krukkene. Det tar litt tid, men nå begynner det å komme opp noe - spennende. Her finner du planteleksikon.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Jeg ville kjøpt urtene "ferdig" Hvis du går på plantasjen, et gartneri e.l. har de som regel urteplater som du kan plante ut. Dette er mye enklere enn å så de fra frø. (De som selges på matbutikken er vanskeligere å få til fordi de er laget for å vokse fort.) Kjøp et par potter med hull i bunnen (ikke for små) og ha i litt plantejord og putt disse urtene nedi. Ta gjerne litt lecakuler eller steiner i bunnen for å få bedre drenering. Noen av dem er flerårig også, dvs at dersom de ikke fryser ihjel spiser og gror de neste år også. Jeg har ikke spesielt grønne fingre, men har i et hjørnet av hagen persille, oregano, mynte, timian og sitronmelisse. Også gressløk men det tror jeg egentlig ikke er en urt. Hadde også rosmarin en sommer. Basilikum er litt vanskelig å få til, men er det mye sol går det også. De må ha vann nesten hver dag når det er varmt. (de må ha vann oftere hvis de står i potte i forhold til å stå i jord i hagen). Det er bare å prøve, dør den har du ikke tapt mer enn 20-30 kr. Ta et søk på google e.l. på plante urter eller urter balkong så finner du flere gode forslag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå