Gå til innhold

Glutenfritt øl?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at det finnes noen sorter garantert glutenfritt øl. I tillegg har vi fått anbefalt Corona og Rød Hansa Premium, men disse inneholder jo maltet bygg - Premiumen inneholder i tillegg hvete, så hvordan kan disse være glutenfrie/ha mindre gluten enn annet liknende øl? Det skal sies at vi ikke vet om det er behov for garantert glutenfritt, men det er interessant å teste ut noe som inneholder så lite gluten som mulig. Samboern min blir nemlig tett i bihulene av å drikke (vanlig) øl, noe som kanskje kan tyde på en eller annen allergi? Har støvallergi fra før, ingen andre utslag på den testen som ble gjort da, men dersom det virker som det er grunn til å mistenke noe i mat/drikke vil han jo ta en tur til legen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en kolega som ikke tåler gluten og hun mener jeg å ha sagt at Coronna og Sol er glutenfrie. Tror det er noe om at de er laget av mais og ikke bygg. Jeg kan sjekke med henne etter helga.

Skrevet

Ja, jeg har fått anbefalt Corona av en som har cøliaki, så det skal visst være glutenfritt :) men det er ganske mye maltet bygg i dette ølet også, selv om det i tillegg er brygget på mais. Det er derfor jeg stusset i butikken og endte med å ikke kjøpe... Hadde vært interessant å vite hvorfor enkelte øl er glutenfrie selv om de brygges av samme ingrediens som andre.

Takk for svar :)

Skrevet

Ikke meningen å være pirkete, men Corona, Sol og Lapin Kulta er *ikke* glutenfrie. Det er riktig at mange med cøliaki ikke reagerer på dem, det er fordi glutenmengden er mindre enn i andre øltyper. Man vet selv best om man er "hypersensitiv" eller ikke, og hvis man kan drikke Corona burde det gå bra med de andre to også.

Glutaner er glutenfritt øl, tror det finnes en annen variant i Norge også. Anbefaler ts å gå inn på dette forumet og lese mer: http://forum.ncf.no/ :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...