Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 hei, lurer på, om en mann fra et annet land gifter seg med en norsk dame, får han da automatisk oppholdstillatelse i landet her, eller hva skjer, noen som har erfaringer? kjempeglad for svar
GodsChild Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Det er en ganske lang og vanskelig prosess dette med oppholdstillatelse. Jentene paa dette forumet vet sikkert mye mer enn meg
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 Det er en ganske lang og vanskelig prosess dette med oppholdstillatelse. Jentene paa dette forumet vet sikkert mye mer enn meg jeg ville egentlig få svar her jeg da.....
Gjest Nyfgift med utlending Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 hei, lurer på, om en mann fra et annet land gifter seg med en norsk dame, får han da automatisk oppholdstillatelse i landet her, eller hva skjer, noen som har erfaringer? kjempeglad for svar Nei, man får ikke automatisk oppholdtillatelse, men man kan søke om det. Det er blant annet et krav at parten i Norge skal forsørge sin ektefelle den første tiden, og derfor må man vise at man har en inntekt på over 215 200 per år.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 et krav at mannen skal bli forsørget av sin norske kone?rart, hva om mannen kan jobber selv da,svart, og ingen vet det unntatt han og jeg, og hva om inntekten er under det kravet da....
Gjest nygift m. osv Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 et krav at mannen skal bli forsørget av sin norske kone?rart, hva om mannen kan jobber selv da,svart, og ingen vet det unntatt han og jeg, og hva om inntekten er under det kravet da.... Begge parter sin inntekt kan være med å oppfylle inntektskravet, kom jeg på nå. Men hvorfor skal dere gifte dere da; hvis han allerede er i landet?
Gjest En gjest Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 hei, lurer på, om en mann fra et annet land gifter seg med en norsk dame, får han da automatisk oppholdstillatelse i landet her, eller hva skjer, noen som har erfaringer? kjempeglad for svar Nei man får ikke automatisk oppholdstillatelse. Det er mye som spiller inn, bla hva land han er i fra. Jeg kan en del om dette, så kan forsøke å svare. Er lettere med litt mer konkrete spørsmål, kontra å utale seg på generell basis. Om du ikke vil opplyse helt hvor han er fra, så hjelper det å vite hvor i verden han er fra. Eventuelt om det er fra et land det kreves visum for å komme til Norge.
Gjest polis Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Nei man får ikke automatisk oppholdstillatelse. Det er mye som spiller inn, bla hva land han er i fra. Jeg kan en del om dette, så kan forsøke å svare. Er lettere med litt mer konkrete spørsmål, kontra å utale seg på generell basis. Om du ikke vil opplyse helt hvor han er fra, så hjelper det å vite hvor i verden han er fra. Eventuelt om det er fra et land det kreves visum for å komme til Norge. Ha ha, er du svimmel? Det spiller ingen rolle hvilket land han er kommer fra. Så lenge ekteskapet er reelt og de formelle kravene til inntekt osv er i orden har det INGENTING å si hvor man er er i fra. DET hadde jo vært rasisme!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Ha ha, er du svimmel? Det spiller ingen rolle hvilket land han er kommer fra. Så lenge ekteskapet er reelt og de formelle kravene til inntekt osv er i orden har det INGENTING å si hvor man er er i fra. DET hadde jo vært rasisme! Sorry så enkelt er det nok ikke! Tvangsekteskap skal unngås, giftemål for å komme til Norge skal unngås, misshandling av partnere skal unngås... Det er enkelte land som er "mer" utsatt for den type "baktanker" enn andre... Har ingenting med rasisme å gjøre!
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Hvis han er i Norge, må han ha lovlig opphold her for at dere skal kunne gifte dere i Norge, han må også ha endel dokumentasjon fra sitt hjemland som fødselsattest, bekreftelse på sivilstatus osv. Hvis han ikke har lovlig opphold i Norge nå, må dere gifte dere i et land hvor han kan oppholde seg lovlig, f.eks hans hjemland. Hovedregelen videre er at han kan søke familiegjenforening med deg, men det må han gjøre fra sitt hjemland, så tar det opp i mot et år før dere får svar på søknaden. Da får han oppholdstillatelse for ett år om gangen i 3 år før han kan søke om permanent oppholdstillatelse, forutsatt at UDI har vurdert at ekteskapet deres er reellt og ikke proforma, og at alle krav til inntekt er oppfyllt. Du må som noen andre sa her dokumentere nok inntekt og stor nok bolig til å kunne forsørge han. Det at han jobber svart betyr ingenting, hvis dere oppgir det, kan det være nok til at UDI sier nei, svart arbeid er brudd på utlendingsloven, og da kan man bli utestengt fra Norge i 2 år..... Altså ikke lett dette her.....
Gjest Gjest_stine_* Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 personen kommer fra sør europa, kosovo :gjeiper: Digg!!
Gjest polis Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 Sorry så enkelt er det nok ikke! Tvangsekteskap skal unngås, giftemål for å komme til Norge skal unngås, misshandling av partnere skal unngås... Det er enkelte land som er "mer" utsatt for den type "baktanker" enn andre... Har ingenting med rasisme å gjøre! Der må jeg nok arrestere deg! Ja, det er enkelte land der det er høyere fare for tvangsekteskap/proforma, men dersom ekteskapet er reelt, har det ingenting å si hvor man kommer fra. Det gjør seg dog utslag i noe lenger saksbehandlingstid for enkelte land, men vi ser faktisk ingen signifikant forskjell i prosentvis antall avslag fra noen land.
Gjest en gjest Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 personen kommer fra sør europa, kosovo Da må han med andre ord ha visum for å oppholde seg i Norge, eller være her på en annen gyldig tillatelse. Det er som en sier her, han må søke om familiegjenforening fra sitt hjemland. Han kan og søke om et visum for å inngå ekteskap med deg, og så søke her i fra om oppholdstillatelse... Man gjør det man finner enklest og mest praktisk for seg. Du må som nevnt her dokumentere din inntekt, du må kunne forsørge han. Du må og dokumentere bolig (rom + do), ved leiekontrakt eller huseierbevis (eller hva det nå het). Han må fremvise en oversatt kopi av fødselsattest samt at dere må ha en vigselsattest. Prossessen tar som nevnt her tid, du kan og risikere å bli kaldt inn til et intervju hos politiets utlendingsavdeling. For å gi en bedre dokumentasjone, eller for å underbygge at det er et reelt forhold. Så ta vare på mest mulig som kan dokumentere forholdet deres, eller lengden på det. Det er UDI som avgjør saken. En tillatelse gis for et å av gangen. Om fornyelsen leveres i tide, og dere fortsatt er gift, er det politiets utlendingsenhet som innvilger. Er alt som det skal etter tre år, og ikke foreligger omstendigheter, kan politiet innvilge permanent bosetting. Alle søknader fra landet leveres til utlendingsenhetene i politiet. Etter første gangs vedtak går søknaden kun videre til UDI om politiet er i stuss, eller mener det foreligger grunner til å avslå. Håper dette gav deg noen svar
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #15 Skrevet 17. april 2009 Da må han med andre ord ha visum for å oppholde seg i Norge, eller være her på en annen gyldig tillatelse. Det er som en sier her, han må søke om familiegjenforening fra sitt hjemland. Han kan og søke om et visum for å inngå ekteskap med deg, og så søke her i fra om oppholdstillatelse... Man gjør det man finner enklest og mest praktisk for seg. Du må som nevnt her dokumentere din inntekt, du må kunne forsørge han. Du må og dokumentere bolig (rom + do), ved leiekontrakt eller huseierbevis (eller hva det nå het). Han må fremvise en oversatt kopi av fødselsattest samt at dere må ha en vigselsattest. Prossessen tar som nevnt her tid, du kan og risikere å bli kaldt inn til et intervju hos politiets utlendingsavdeling. For å gi en bedre dokumentasjone, eller for å underbygge at det er et reelt forhold. Så ta vare på mest mulig som kan dokumentere forholdet deres, eller lengden på det. Det er UDI som avgjør saken. En tillatelse gis for et å av gangen. Om fornyelsen leveres i tide, og dere fortsatt er gift, er det politiets utlendingsenhet som innvilger. Er alt som det skal etter tre år, og ikke foreligger omstendigheter, kan politiet innvilge permanent bosetting. Alle søknader fra landet leveres til utlendingsenhetene i politiet. Etter første gangs vedtak går søknaden kun videre til UDI om politiet er i stuss, eller mener det foreligger grunner til å avslå. Håper dette gav deg noen svar Hva? Må jeg på inntervju? hva spør di om der da?
Gjest En gjest Skrevet 17. april 2009 #16 Skrevet 17. april 2009 Der må jeg nok arrestere deg! Ja, det er enkelte land der det er høyere fare for tvangsekteskap/proforma, men dersom ekteskapet er reelt, har det ingenting å si hvor man kommer fra. Det gjør seg dog utslag i noe lenger saksbehandlingstid for enkelte land, men vi ser faktisk ingen signifikant forskjell i prosentvis antall avslag fra noen land. En bedre formulert måte å si noe av det jeg ville fram til. Enkelte nasjonaliteter er "mer" kjent for proforma under enkelte sammenhenger en andre... Det jeg egentlig ville fram til i utgangspunktet, er at avslag forekommer.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #17 Skrevet 17. april 2009 De spør om hvor lenge dere har vært sammen/bodd sammen, hvor godt du kjenner til bakgrunnen hans, familieforhold, venner osv osv... de vil også gjerne ha bilder fra tiden dere har vært sammen, hele intervjuet tar vel ca 1/2-1 time...
Gjest En gjest Skrevet 17. april 2009 #18 Skrevet 17. april 2009 Hva? Må jeg på inntervju? hva spør di om der da? Kun om UDI trenger suplerende opplysninger fra deg for å avgjøre søknaden. Og det varierer hva man må svare på. Mener det ofte kan gå på dette med økonomi, og dokumentering av det.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #19 Skrevet 18. april 2009 det var jeg som skrev innlegget til å begynne med, men ser at en annen gjest spør om jeg mmmå på intervju, det vet jeg self. at jeg risikerer. dumt å registerere seg som gjest lher ja, når andre overtar spørsmålene.... ja det ga meg noen svar.jeg har ikke tenkt å gifte meg med ham, for jeg mistenker sterkt han vil prøve å utnytte meg, så jeg tar ikke sjansen. men takk for svar, det hørtes komplisert ut det med ekteskap, og det er bra å få kunnskap.takk1
Gjest MåneSkygge Skrevet 18. april 2009 #20 Skrevet 18. april 2009 det var jeg som skrev innlegget til å begynne med, men ser at en annen gjest spør om jeg mmmå på intervju, det vet jeg self. at jeg risikerer. dumt å registerere seg som gjest lher ja, når andre overtar spørsmålene.... ja det ga meg noen svar.jeg har ikke tenkt å gifte meg med ham, for jeg mistenker sterkt han vil prøve å utnytte meg, så jeg tar ikke sjansen. men takk for svar, det hørtes komplisert ut det med ekteskap, og det er bra å få kunnskap.takk1 Som gjest er du ikke registrert da. Og på grunn av at gjester er vanskelige å skille fra hverandre så kan det fort bli sånn at andre overtar. Registrer deg eller bruk ett nick neste gang du skriver som gjest så lipper du det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå