Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Hun: -full jobb, inntekt 800 000 - 900 000 -formue 3 mill -ingen gjeld, nedbetalt bolig og bil -et hjemmeboende tenåringsbarn fra tidligere forhold Han: -full jobb, inntekt 500 000 -gjeld på bolig, bil og studielån, tils. 2000 000 -ingen formue -ingen barn fra tidligere forhold, men 2 små barn sammen med henne De har opprettet en felleskonto, men han klarer ikke å betale 50 % av alle utgifter, og ønsker en annen fordeling. Hva er rimelig i dette tilfellet? Hun tjener jo nesten dobbelt så mye, bør hun da betale nesten dobbelt så mye som han inn på felleskonto?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 om hun tjener dobbelt så mye som han så tilsier vel ikke det at hun må sette inn dobbelt så mye som han på felleskonto. Om jeg skulle hatt felleskonto med min samboer så ville vi nok ha satt inn like mye uansett. Men hva hun bruker pengene sine på utenom felleskontoen er jo hennes valg. For min del så støtter jeg jo opp når det er noe og kan godt finne på å kjøpe ting til oss begge som vi egentlig ikke trenger bare for moro. Må nok bare finne ut hva som passer best for dere. Og om han ikke klarer å betalre 50% så må jo hun da betale mer eller dere må finne en måte å gjøre om økonomien på slik at det blir billigere.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #3 Skrevet 18. april 2009 om hun tjener dobbelt så mye som han så tilsier vel ikke det at hun må sette inn dobbelt så mye som han på felleskonto. I dette tilfellet, med så stor forskjell mellom henne og han, så synes jeg det høres lurt ut at hun betaler det dobbelte av han til felleskontoen. Da blir han ikke raka fant hver måned. Det står jo at han ikke klarer 50% av utgiftene, mens hun åpenbart har det meget romslig.
liv Skrevet 18. april 2009 #4 Skrevet 18. april 2009 hva om hun betaler 2/3 og han 1/3? eller deler det prosentvis i forhold til lønn?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2009 #5 Skrevet 19. april 2009 Hmmm....det vil jo si at hvis hun holder samme budsjett som han, altså 50/50 på felles så får hun veldig mye til overs. Jobber de like mye da? Hvis hun kan tjene så mye ved å ikke "ofre noe av tiden til samboeren" blir det kanskje annerledes. Jeg syntes uansett det virker veldig sært. Her er det felles barn, og en lever økonomisk veldig forskjellig. Han kan "sitte med lommeboka" å planlegge ferietur med barna til Strømstad og hun til Hawai liksom.... Det burde ihvertfall betales etter inntekten. Kan da ikke være bra i ett forhold om en skal ha så mye til overs, og den andre leve sparsomt.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Hmmm....det vil jo si at hvis hun holder samme budsjett som han, altså 50/50 på felles så får hun veldig mye til overs. Jobber de like mye da? Hvis hun kan tjene så mye ved å ikke "ofre noe av tiden til samboeren" blir det kanskje annerledes. Jeg syntes uansett det virker veldig sært. Her er det felles barn, og en lever økonomisk veldig forskjellig. Han kan "sitte med lommeboka" å planlegge ferietur med barna til Strømstad og hun til Hawai liksom.... Det burde ihvertfall betales etter inntekten. Kan da ikke være bra i ett forhold om en skal ha så mye til overs, og den andre leve sparsomt. Men det er kanskje ikke bra heller at den ene tar nesten alle løpende utgifter, mens den andre bare betaler på boliglånet sitt/gjelda si? Det vil vel ikke "den rike parten" synes noe om (det er jo en grunn til at noen er blitt "rike", de har jobbet, spinket og spart)?
girlypai Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Hun: -full jobb, inntekt 800 000 - 900 000 -formue 3 mill -ingen gjeld, nedbetalt bolig og bil -et hjemmeboende tenåringsbarn fra tidligere forhold Han: -full jobb, inntekt 500 000 -gjeld på bolig, bil og studielån, tils. 2000 000 -ingen formue -ingen barn fra tidligere forhold, men 2 små barn sammen med henne De har opprettet en felleskonto, men han klarer ikke å betale 50 % av alle utgifter, og ønsker en annen fordeling. Hva er rimelig i dette tilfellet? Hun tjener jo nesten dobbelt så mye, bør hun da betale nesten dobbelt så mye som han inn på felleskonto? uff.. dette er nok sårt. og er det noe vi alle er enige om, er at dette ikke fungerer i lengden. han klarer ikke å leve opp til alle utgiftene mens hun sitter romslig i det. så lenge han også arbeider 100% så syntes jeg personlig at hun skal kunne strekke seg lenger for å betale mer. folk skriker ut at mannen må betale mer, så fort en frustrert frue ikke klarer å dele alle sine utgifter med mannen. det er jo samme konseptet. hvorfor skal ikke kvinnen kunne være den som hjelper økonomien å gå rundt? de har felles barn og jeg tipper hun ønsker en viss bo og leve standars som føle av sin økonomi. da er det ikke enkelt for mannen å leve opp til hennes standar. hvorfor skal felles konto kun brukes til noe så negativt som regninger? det er for meg en negativ ladning for økonomien. hvorfor ikke en felles konto for felles hygge og festiviteter? som bidrar til noe possitivt i økonomien og bygging av forholdet. jeg tenker nå, mine penger er samboers penger, og vice versa.. her er det jeg som tjener mest, og personlig mener jeg at det da er en selvfølge at jeg betaler mer. for hvorfor skal jeg være så dum og dra ut alle hans penger bare fordi vi skal dele på alle utgifter. så sitter han der igjen med null og jeg igjen med masse. jeg ser ikke på dette som straff å måtte betale mer, men en selvfølge å rutte med det jeg har. og han det han har. det er våre penger, våre goder, våre reiser, våre regninger og vårt liv! og da er det ikke noe som mine og dine penger. så lenge det er snakk om fornuftig bruk av pengene, og ikke at han da sløser. men at de pengene blir brukt til vårt liv i sammen. når det er så mye av dette med- mine og dine penger, er det absolutt ikke rart at mange ikke orker mer og skiller seg. det er noen av de størse skillsmisse grunnlagene.
Minnimusepus Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Hos oss er det også forskjell på intektene, men det fordi han er student mens jeg er i jobb. Vi har iallefall en felles konto hvor vi setter inn alt av inntekter (sambo har studielån, så dette går ogå inn der) Deretter fordeler vi pengene til regningskonto, matkonto, bensinkonto og begges sparekontoer. Han hadde billån og litt studielån da i møttes ,men ikke veldig mye, så her er det helt naturlig at jeg betaler litt mer enn det han gjør. Og jeg vet jo at om vi skal få kjøpt oss eget hus engang så kan vi ikke ha den gjelden utestående, pga utdanning blir det jo noen hundretusen. Da mener jeg det er dumt han skal bruke alt han eier og har på gjelden, når vi betaler den fortere ned ved å gjøre det som vi gjør det! Men du skriver at han har en gjeld på 2.000.000,- er dette fra før dere ble sammen, eller er det felles men at lånet står på deg?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 20. april 2009 #9 Skrevet 20. april 2009 Det minste kravet er i alle fall at den som har særkullsbarn betaler for dette. Han bør betale 50 % av felleskostnadene for seg selv og for sine to barn. Hun bør betale hele kostnaden for sitt særkullsbarn og 50 % av kostnadene for seg selv og for felles barna. Da blir regnestykket slik: Hun skal betale for 1 person mer enn han, dvs. at utgiftene for henne blir 2,5 personer (1 sk. barn + halvparten av felleskostnadern for seg selv) og for han 1,5 personer (halvparten av felleskostnaden for 2 barn og halvparten for seg selv) - i % 62,50 % til henne og 37,50 % til han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå