Gjest Ellmorell Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Hei I disse finanskrisetider så sitter jeg i en relativt utrygg jobb. Jeg har prøvd å få barn et års tid nå uten hell. Det jeg lurer på er: Hvis jeg skulle bli gravid i løpet av 2009 og jeg mister jobben, har jeg da krav på penger fra Nav i fødselspermisjonen? Og hvordan er det med oppsigelse av en gravid (ja, jeg vet de KAN det) som uansett snart skal ut i permisjon? Er det noe som blir tatt hensyn til? Jeg begynner å få kalde føtter, men vil jo gjerne ha barn. Tusen takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Du må ha hatt inntekt 6 av siste 10 måneder for å få foreldrepenger av nav. Dersom du blir sagt opp får du dagpenger - og det teller også som inntekt. Sykepenger likeså. Dagpenger har en fordel når man går ut i permisjon om man har gått ned i inntekt - de tar de beste 6 mnd av de siste 10 og beregner et gjennomsnitt. Ellers tar de vanligvis inntekten du har på tidspunktet du går ut i permisjon. Det gjelder også om man er sykemeldt fra dagpenger, men der vet jeg nav ikke er helt stø i regelverket...
Rosalie Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 Du må ha hatt inntekt 6 av siste 10 måneder for å få foreldrepenger av nav. Dersom du blir sagt opp får du dagpenger - og det teller også som inntekt. Sykepenger likeså. Dagpenger har en fordel når man går ut i permisjon om man har gått ned i inntekt - de tar de beste 6 mnd av de siste 10 og beregner et gjennomsnitt. Ellers tar de vanligvis inntekten du har på tidspunktet du går ut i permisjon. Det gjelder også om man er sykemeldt fra dagpenger, men der vet jeg nav ikke er helt stø i regelverket... Det jeg har uthevet stemmer ikke. Har man dagpenger på tidspunktet man går ut i permisjon, er det i hovedregel dagpengene som blir fødselspengegrunnlaget. Ellers er ikke graviditet grunn man må legge vekt på i forhold til oppsigelse. Man kan ikke si opp en medarbeider fordi hun er gravid, men man kan si opp en gravid arbeidstaker med begrunnelse av f.eks. nedskjæringer, og at den gravide i den forbindelse har kort ansiennitet.
Nigo-san Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Slutter meg til Wadjet, men vil bare tilføye at som gravid har du det sterkeste oppsigelsesvernet man kan ha. Rett og slett fordi arbeidsgiver må ta ekstrajobben med å sannsynliggjøre at det ikke er som følge av graviditeten du blir sagt opp, og ved den minste tvil kan du gå til fagforeningen med en god sak. Å vektlegge at du snart skal ut i permisjon vil nok være klart ulovlig. Men noen garanti er det ikke, det er helt lovlig å si opp gravide med en saklig begrunnelse. Dagpenger er opptjeningsgrunnlag i forhold til NAV, så helt på bar bakke står du ikke (selv om dagpenger ikke tilsvarer 100% lønn, tar jeg feil?). Det hele kommer jo an på hvordan den generelle økonomien er, og hvor sterkt barneønsket er.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Se §14-7 i folketrygdloven ang. beregning av foreldrepenger når man har mottatt dagpenger (eller sykepenger for dagpenger). http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#14-7 Jeg har riktig, de tar beste 6 mnd av siste 10. Men det gjelder bare dagpenger.
Gjest ellmorell Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 TS her igjen. Takker alle samme for gode svar:) Jeg er 30 år gammel og var ferdig utdannet for 2 år siden så har jo ikke all verden ans. Da får jeg ta noen valg etterhvert! Hadde bare håpet at de kunne tatt litt hensyn til at man skal ut i permisjon og dermed slipper bedriften å betale for vedkommende et års tid. I mitt tilfelle er det snakk om nedskjæringer i forbindelse med dårlig marked, noe som kan ta seg opp igjen i løpet av et års tid:) Får vel bare håpe på det beste..
Harlekin Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 (endret) Jeg er akkurat i denne situasjonen nå. Jeg mistet jobben pga. nedskjæringer grunnet forventet lavere omsetning i 2009 (var del av masseoppsigelse) fra slutten av mai, selv om jeg skulle ut i permisjon fra begynnelsen av juni. De tok altså ikke hensyn til at jeg var gravid og snart skulle ut i permisjon likevel. Har hatt forhandlingsmøte og drøftingsmøte der mitt ønske om å forbli ansatt gjennom permisjonen ikke ble vektlagt, selv om både fagforening og advokat mente jeg hadde en god sak. På denne måten taper jeg både "trygghet" og feriepenger for neste år. Så selv om jeg har vent meg til tanken nå, er det ikke noen kjekk situasjon å være i! Likevel tror jeg ikke jeg hadde sluttet å prøve å bli gravid dersom det er viktig for deg og du ikke har allverdens tid å vente. Man kan ikke spå om morgendagen uansett. Lykke til! Krysser fingrene for at du beholder jobben gjennom disse vanskelige tider, og at du snart blir gravid Endret 17. april 2009 av Harlekin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå