Gå til innhold

Hva når ungen er totalt uinteressert i hygiene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kitty_*
Skrevet

Jeg sliter litt på dette området med min datter som akkurat har fylt 9 år. Det kan sikkert gå 3 uker mellom hver gang hun gidder å dusje eller vaske håret, jeg gir opp snart. Vet ikke hvordan jeg skal få henne til å forstå at det faktisk er viktig å vaske seg. Merker at det lukter svette av henne, men hun bare gir blaffen. Har dere noen tips på hvordan jeg kan få henne til å skjønne alvoret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En niåring er ikke gammel nok til å skjønne hvorfor det gjør noe om det lukter svette av henne.

En niåring skal dusje og vaske håret uansett fordi foreldrene sier de skal det. Det er jo akkurat det samme med dusjing og hårvasking som andre ting barna ikke har lyst til å gjøre, men som de likevel må gjøre. "Du får ikke se tv/spille data/noe annet barnet vil gjøre før du har dusjet".

Skrevet

Gi henne beskjed om at nå skal du dusje, ikke overlate det til henne eller bare hint. Er litt forskjeller på barn, hvordan de oppfatter sånne ting. Har hun noen andre problemer? Kan være lurt å ta kontakt med helsesøster eller noe og høre om det kan være behov for å utrede videre i forhold til psykiske problemer eller f eks asperger, hvis ikke dette er enkeltstående da.

Gjest EN MOR
Skrevet

Ikke uvanlig at noen er i en slik periode før de kommer i tenårene og snur helt om. Det går nok over etter hvert, men inntil da så må du nok bare påse at hun får vasket seg og skiftet klær med passende mellomrom. Men etter mine erfaringer er dette helt normalt.

Skrevet

Ungen er bare ni år, slapp av. Det er helt normalt at barn ikke skjønner hvorfor man er nødt til å dusje og vaske håret til stadighet. På samme måte som barn ikke skjønner hvorfor man er nødt til å rydde på rommet sitt og spise grønnsaker. Det er din jobb å få henne til å gjøre disse tingene selv om hun ikke vil. Som nevnt over: ikke legg det opp som et valg. Hun SKAL dusje. Nå. Ellers fjerner du goder.

Om noen år kommer du til å fortvile over tenåringsdatteren som okkuperer badet i timesvis og koster deg en formue i varmtvann ;)

Skrevet

Jeg har gutter ført i tenårene som delvis fortsatt må kommanderes på badet for en dusj.

men så lenge de fktisk går jeg jeg sier fra så skal jeg ikke klage. :gjeiper:

Skrevet

Om hun ikke forstår at folk misliker at andre lukter og virker uhygenisk, så kan du prøve å få henne til å forstå det. Men det er helt normalt i den alderen å gi blaffen i hygene, men at det snur seg senere.

Skrevet

Min jente på 10 må tvinges i dusjen. Hårvasken kunne godt ha vært hyppigere, mild sagt. Hun lukter heldigvis ikke svette. Klær skifter hun uten at jeg trenger å mase.

Gjest Gjest_Kitty_*
Skrevet

Takker for svar. Hun ble sånn bare helt plutselig liksom, før dette var hun egentlig opptatt av å være fin og slike ting. Hun lukter virkelig svette, og jeg har bedt henne om å lukte på genseren sin. Hun synes det lukter pyton, men gir allikevel blaffen. Det er et spetakkel uten like hver gang hun MÅ i dusjen, og noen ganger dropper jeg hele greia bare for å unngå alt spetakkelet. Men skjønner allikevel at det er min jobb å få henne til å forstå at dette er viktig, men det er dessverre ikke så lett alltid med disse ungene.

Skrevet

Tror alle unger er sånn i den alderen.

Lag en regel om at det dusjes annenhver dag. Uansett!!

Da skal også håret vaskes.

Det er du som er den voksne som bestemmer.

Klager 9 åringen, og nekter, så tar du et gode fra henne.

Gjest Poker face
Skrevet

gutten min er ikke så gammel ennå. men husker fra da jeg var liten. jeg forsto ikke det med hygene. men jeg var veldig glad i å bade og leke i vannet.

så jeg ble jo automatisk ren. så jeg vet ikke om man får gjøre noe morsomt ut av det. skjønner det er kjedelig for barn å vaske seg.

Skrevet

Hva med å lage et klistremerkesystem, hvor hun får ett klistremerke for hver dusj med hårvask, og en belønning når hun har klart så og så mange?

Skrevet

Er det kun dusjingen som har endret seg i det siste?

Skrevet

Hun trenger vel ikke vaske håret annen hver dag. Har hun normalt hår mener nå jeg at det holder å vaske håret en gang i uka (såfremst det ikke stinker bål, røyk etc).

Gjest Gjest_Kitty_*
Skrevet

ja det er stort sett kun det med dusjinga som har forandret seg, har nå aldri likt å vaske håret, men var mer villig allikevel tidligere. Det med klistremerkesystem har vi prøvd på andre ting, men det fungerer ikke. Griner seg til "premien" og slike ting. Ja, jeg vet jeg må sette grenser, men det er ikke så veldig lett

Skrevet

Jeg måtte mases i dusjen frem til jeg var 12, og tror det er ganske normalt. Hadde en avtale om at jeg kunne dusje når jeg ville, men minst en gang i uka. Det er ikke nødvendig å dusje annehver dag, barn svetter også mindre. Ingen vits i overdrive dersom de misliker det.

Skrevet

Vi hadde heldigvis badekar, så det var ikke vanskelig å få meg til å bade da jeg var yngre. Å få meg til å dusje av meg og vaske håret etter badet var derimot verre...

I den alderen hadde jeg faste treninger to ganger i uka, samt skolegym, hvor det ble dusjet etterpå. Så da løste det seg enkelt.

Hva med å gå i svømmehallen hvis dere har det et par ganger i uka? Da må hun jo dusje og vaske håret etterpå.

Skrevet
ja det er stort sett kun det med dusjinga som har forandret seg, har nå aldri likt å vaske håret, men var mer villig allikevel tidligere. Det med klistremerkesystem har vi prøvd på andre ting, men det fungerer ikke. Griner seg til "premien" og slike ting. Ja, jeg vet jeg må sette grenser, men det er ikke så veldig lett

Da er ikke problemet at datteren ikke gidder å dusje, men at moren faktisk ikke har autoritet nok til å få henne i dusjen. Prøv igjen, sett opp et par dager i uken der det skal dusjes, vær konsekvent og hold på ditt, det er en regel som skal holdes.

Skrevet

Jeg har en niåring OG en snart 13 åring som er litt sånn. Jeg ber dem gå i dusjen, vaske håret og skifte truser, sokker og alt. Dette kan være litt for mye for dem, men jeg som mor krever at dette blir gjort. Uten dette ville de aldri forstått og gjort dette ellers. Man kan ikke sitte der og bare la ungene gjøre hva som helst. Jeg forteller dem i detaljer som jeg sa til min 13 åring i går: Du, vet du hva...kan hende ikke noen har sagt dette til deg. Men jeg opplevde at du luktet i går. Og jeg tror dette var fra sokkene dine. Har du tenkt på at sokker, truser og alt bør skiftes daglig? (dette har jeg faktisk terpet på, men håpte at kanskje det å si at lukt ville få henne til å tenke "aha".)

Hun sa til meg: Ja men jeg skal gjøre det fra nå av.

Og jeg har nesten jaget henne i dusjen, uten å kritisere. Jeg har sagt: Nå er det på tide at du tar en dusj, alle andre her i huset dusjer daglig eller minst annenhver dag. Er det noe som gjør at du ikke ønsker dette?

Hun har svart: Neii, jeg har bare ikke tenkt på det.

Jeg har passet på, altså ikke misforstå...men jeg har fulgt med at ikke de var dritne eller noe sånt. Jeg gidd ikke gjøre så mye ut av det altså. Men jeg mener man bør vaske seg daglig. Iallefall skifte daglig. Dette er jo utrolige aktive barn og de bør få det inn slik at de forstår det. Samme som min 10 åring feks. Hun hadde forferdelig dårlig ånde. Og vi andre sa: Jeg tror du må pusse tennene dine mere eller bedre. Og jeg som mor tok fatt i tannbørsten og hjalp henne med tannpussen.

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...