Gjest Feit Skrevet 17. april 2009 #1 Skrevet 17. april 2009 Litt info: Jente, 26 år, 163 høy, 106,5 kilo. Driver ikke med noe trening. Har ikke trent regelmessig siden gymmen på videregående, noe som begynner å bli noen år siden. Spiser regelmessig, det veksler mellom 3 og 4 måltider om dagen, men forsøker å spiser 4. Spiser mye fisk og kylling, samt grovbrød, grønnsaker. Lite hvit ris, pasta og sånt. Hovedproblemet mitt er sjokolade. Jeg er helt klart avhengig av det. Spiser gjerne 200 gram om dagen, og siden jul har jeg mer eller mindre spist sjokolade daglig. Nå må jeg gjøre noe. Jeg kommer nok aldri til å slutte med sjokolade, men jeg vil ha det slik som jeg hadde det for 8-10 år siden. Da spiste jeg kun sjokolade om lørdagen, og ikke så veldig mye. Jeg må også få rørt litt på kroppen. Har ikke målt meg rundt livet, eller på det tykkeste stedet rundt magen. Jeg målte meg i fjor, da var jeg 109 cm rundt det tykkeste stedet rundt magen. Er nok noe mer nå, da jeg har gått opp 5 kilo siden da. Hva gjør jeg? Jeg føler meg beglodd når jeg går ute blant folk. Holder meg inne så mye som jeg kan. Har bestemt meg for å gå en tur i morgen. Har også som mål å holde meg borte fra sjokolade utenom på lørdagen. Jeg må også begynne å gå turer. Jogge klarer jeg ikke, i alle fall ikke nå. Kan jeg forvente noen endringer ved å gjøre dette, minke inntak av sjokolade, samt bevege litt mer på meg, eller trenger jeg profesjonell hjelp?
Gjest Lily1 Skrevet 17. april 2009 #2 Skrevet 17. april 2009 Så klart vil du se resultater ved å gjøre endringer på egen hånd. For eksempel vil du ved å kutte ut 100 g sjokolade i hverdagen, innta 500 kcal mindre pr dag (type melkesjokolade), noe som igjen fører til at du enten stopper en vektoppgang, eller går inn i en svak vektnedgang, avhengig av hvor stort energioverskudd du har akkurat nå... Hvis du i tillegg begynner å gå, er du godt på vei. Her har du forslag til et gå-program som jeg liker veldig godt, og som jeg selv følger med litt personlige tilpasninger. Når du føler deg klar for det, kan du melde deg inn i et helsestudio, og få øvelser tilpasset deg og din fysiske form hvis du er interessert i det, men hvis ikke er det mye du kan gjøre hjemmefra. Det viktigste er at du gjør noe som er lystbetont, og at du er påpasselig med å unngå skader.
Gjest LanaLane Skrevet 17. april 2009 #3 Skrevet 17. april 2009 Pilates er veldig god hjemmetrening Og du kan kjøpe deg noen vekter og bruke dem mens du ser på tv etc. Alle monner drar! Og om du MÅ ha sjokolade, liker du mørk sjokolade? Hørt at Troika er bedre enn mange andre sjokolader fordi det inneholder gele og marsipan. Hold deg unna sjokolade med nøtter, som snickers, daim etc. Jeg kan være sjokoladeavhengig til tider jeg også, men for meg hjalp det å kjøpe oboy(den lette varianten) og drikke sjokomelk, litago(gjerne den lettere versjonen). Det kan hjelpe deg med å få sjokosuget under kontroll etter en tid.
Gjest Feit Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Så klart vil du se resultater ved å gjøre endringer på egen hånd. For eksempel vil du ved å kutte ut 100 g sjokolade i hverdagen, innta 500 kcal mindre pr dag (type melkesjokolade), noe som igjen fører til at du enten stopper en vektoppgang, eller går inn i en svak vektnedgang, avhengig av hvor stort energioverskudd du har akkurat nå... Hvis du i tillegg begynner å gå, er du godt på vei. Her har du forslag til et gå-program som jeg liker veldig godt, og som jeg selv følger med litt personlige tilpasninger. Når du føler deg klar for det, kan du melde deg inn i et helsestudio, og få øvelser tilpasset deg og din fysiske form hvis du er interessert i det, men hvis ikke er det mye du kan gjøre hjemmefra. Det viktigste er at du gjør noe som er lystbetont, og at du er påpasselig med å unngå skader. Det gå-programmet skal jeg teste ut. Det virket nokså bra. Takk for det:) Har lyst til å svømme, men føler meg absolutt ikke vel i badedrakt. Men håper at jeg skal kunne miste noen kilo ved å kutte ut sjokoladen, samt bevege meg mer. Kanskje jeg våger å finne fram badedrakten igjen om noen måneder.
Gjest Lily1 Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Hørt at Troika er bedre enn mange andre sjokolader fordi det inneholder gele og marsipan. Troika inneholder ca 450 kcal pr 100 g... (Jeg er veldig glad i Troika selv, og ble veldig lei meg da jeg fant ut at den tilsvarte et helt måltid for meg... ) Det er god lørdagskos.
Gjest Feit Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Pilates er veldig god hjemmetrening Og du kan kjøpe deg noen vekter og bruke dem mens du ser på tv etc. Alle monner drar! Og om du MÅ ha sjokolade, liker du mørk sjokolade? Hørt at Troika er bedre enn mange andre sjokolader fordi det inneholder gele og marsipan. Hold deg unna sjokolade med nøtter, som snickers, daim etc. Jeg kan være sjokoladeavhengig til tider jeg også, men for meg hjalp det å kjøpe oboy(den lette varianten) og drikke sjokomelk, litago(gjerne den lettere versjonen). Det kan hjelpe deg med å få sjokosuget under kontroll etter en tid. Mørk sjokolade er helt ok. Skal bruke det i stedet for lys sjokolade. Merker at jeg spiser mer av den lyse sorten enn den mørke. Så kanskje det også kan hjelpe meg til å begrense inntaket. Vekter har jeg ikke, men regner med at brusflasker med vann kan gjøre litt av samme nytten...?
Gjest KateW Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 Jeg vil råde deg til å begynne med å finne ut hva som er bra med deg selv, og framheve det. Dette kan høres fjollete ut, men hvis du, fordi du ikke er fornøyd med vekta, bare fokuserer på det, så vil du se ut som en "tykk" person, dersom du flytter fokus, pynter deg, steller deg og fokuserer på velvære i tillegg, så vil du føle deg bedre, når du føler deg bedre er det lettere å gå ned. Så til endringer. Jeg hadde selv en totalomlegging av kostholdet for noen år siden. Nå har jeg aldri vært avhengig av sjokolade, men ting jeg syns er vanskelig å kutte ut har jeg aldri kuttet helt ut. Jeg bare drøyer med å spise det. Skjønner? Hvis jeg har lyst på noe godt sier jeg at jeg kan ha en bit etter middag, og etter middag er jeg mett, og da har jeg mindre lyst på. Poenget er å aldri nekte seg noe, for da får man mye mer lyst på det. (i min verden) Drikk masse vann og grønn te, spis vitaminer og mineraler, beveg deg alle steder du kan. Gi blanke blaffen i hvordan du ser ut i badedrakt. Tygg maten, og spis sakte, da blir du fortere mett. Prøv ut gåprogrammet, det så veldig bra ut. Pilates er min favoritt-trening, kjøp en dvd og prøv ut. Det er ikke alle programmene man trenger vekter til, men brusflasker med vann fungerer helt klart bra. Smart av deg å ta grep nå, det er første skritt! Lykke til!
Gjest Lily1 Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Det gå-programmet skal jeg teste ut. Det virket nokså bra. Takk for det:) Har lyst til å svømme, men føler meg absolutt ikke vel i badedrakt. Men håper at jeg skal kunne miste noen kilo ved å kutte ut sjokoladen, samt bevege meg mer. Kanskje jeg våger å finne fram badedrakten igjen om noen måneder. Så bra at du likte det programmet... Når det gjelder svømmingen, gjør det du føler deg vel med. Det er jo godt med litt variasjon. Jeg skjønner at du ikke føler deg vel i badedrakt, men jeg er temmelig sikker på at ingen ser på deg når du er i bassenget. De er så opptatte av sin egen økt, og har ikke øyne for hva andre gjør. Men hvis du føler det ukomfortabelt å svømme med mange andre til stede, kan du finne ut når det er lite folk i bassenget, og gå da.
Lalle Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Jeg vil anbefale deg og slutte helt med sjokolade. Kutt ut først som sist. Kutt ut i f.eks 3 måneder, bestem deg for det. Bestem deg for og gå en tur hver dag. Tenk for resultater du får bare med disse 2 tinga. Ikke gap over for mye. Da gir du fort opp. Det er bare slik at slik er vi mennesker laga. Vi klarer forbedre oss med mye på en gang. Eller gjør som de som slutter og røyke. Hver gang de har lyst på røyk, går de en tur
Gjest Elfrida Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Det gå-programmet så helt genialt ut. Det er viktig å ikke prøve å slanke seg etter skippertaksmetoden, men tenke veldig langsiktig. Og det KateW sier om å fremheve gode sider og pynte seg er faktisk et veldig godt tips. Det å slanke seg handler også mye om psyken, og du må begynne å like deg selv bedre samtidig som du forsøker å gjøre noe med vekta. Det er mye enklere når man gjør livsstilsendring til noe positivt som man gjør for seg selv, enn nå man bare tenker på det som slanking som en kjip straff for for mye sjokolade.
hjema Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Hei. Tenkte jeg skulle prøve å komme med noen råd Sliter med tvangsspising og har derfor gått mye opp i vekt i det siste (bare siden jul er det 5kg!!) Det går mye bedre nå etter at jeg går til psykolog fordi jeg ser på meg selv på en annen måte. For det første, aksepter at du er litt "rund" nå. Det du har gjort før kan du ikke gjøre noe med likevel. Jeg bruker noen triks når jeg har lyst på masse godteri midt i uka. Gå en tur når du kjenner suget etter mat når du ikke er sulten. Ha alltid en vannflaske tilgjengelig. Tygg tyggis. Det kan også være lurt for deg å kanskje telle kalorier noen dager for å se hvor mye du faktisk spiser? Det å pynte seg har også noe for seg, som mange her skriver. Tiligere i vinter gravde jeg med ned med joggeklær og store gensere. Jeg ville ikke ta vare på meg selv, jeg fortjente å se stygg ut siden jeg var så feit. Jeg begynte å kle meg bra, ja rett og slett å pynte meg litt, sminke meg, dra til frisøren...følte meg mye bedre og da får jeg også lyst til å føle meg enda bedre. Blir mer glad, spiser mindre, går ut på turer i sola, finner på ting med venner osv. Husk at du ikke kan endre alt på en dag, det tar tid, men du merker fort forbedringer etter kort tid Tja, om du skjønte noe av det jeg skrev så håper det hjalp litt. Hehe..jaja :gjeiper: Lykke til hvertfall! PS: om du liker å svømme, så svøm! Ingen ser på deg, lov meg. Jeg har også gått rundt med følelsen av at alle ser på meg og synes jeg er rar, stygg, feit... men det er bare noe man tenker. Tenker du det om andre feks? Nei... Svømming er kjempebra trening
Chanel.No5 Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 (endret) Kjempebra at du setter igang på egenhånd og vil bare få understreket som over nevnt at å kutte sjokolade på hverdager og legge inn gåturer som trening nå i starten vil fort vise seg å ha en stor effekt på vektnedgangen din! Det vil nok motivere deg til å fortsette også. Begynn i det små, det skal være en livsstilendring for deg og da er det viktig at ikke alt gjøres på en og samme dag, men litt etter litt. Masse lykke til, dette fikser du Endret 17. april 2009 av Lotte27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå