MissiS Skrevet 18. april 2002 #1 Skrevet 18. april 2002 Trenger litt sympati her... Har planer om å gifte meg med min kjære neste sommer. Har helt dilla på disse bryllupsgreiene og har lyst på det drømmebryllupet med alle mine nærmeste tilstede. Nå kommer det imidlertid frem at ingen av våre foreldre har lyst til å stelle i stand bryllup for oss. De mener at vi egentlig bare kan reise av gårde alene et sted og gjøre det der i all stillhet... Vet ikke om jeg kan tenke meg det, men hvis ikke en gang foreldrene har lyst til å være gjester i vårt bryllup -hvem bryr seg da...? Synes ikke det er noe hyggelig i det hele tatt! Riktignok har min kjæres foreldre arrangert selskap for sine to andre sønner, men med mine foreldre blir jeg tross alt førstemann ut (og den eneste dattera)... Er det noen som skjønner meg i dette?
CecilieB Skrevet 18. april 2002 #2 Skrevet 18. april 2002 Har de sagt at de ikke vil stelle i stand bryllup eller at de ikke vil komme i bryllupet som dere selv står for? Det er en forskjell der. Jeg synes ikke du kan forlange at deres foreldre ordner istand alt sammen. Hadde du bare tenkt å møte opp i kirken da?12
Cilie2003 Skrevet 18. april 2002 #3 Skrevet 18. april 2002 Jeg føler med deg jeg!! Ikke bry deg noe om dem. Det skal være deres dag, og dere klarer vel å ordne til selv!!??! Jeg vil gjerne ordne alt selv, kunne ikke tenke meg å komme til en bryllupsfest noen andre organiserte for meg. Når det nærmer seg, og de ser hvor spennende det er så kommer de nok på andre tanker. Gjør det dere vil, og ikke hør på noen andre. Stå på! Lykke til12
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2002 #4 Skrevet 18. april 2002 Sa de med egne ord at de ikke ville komme eller tolket du det slik? På meg høres det ut til at dere forventer at de skulle betale noe av moroa, men slikt synes jeg ikke man kan forvente. Det er nemlig ikke de som skal stelle i stand bryllup, men dere selv. Og har dere ordlagt dere feil ovenfor foreldrene kan jeg forstå at de reagerte som de gjorde. Kanskje de er redd for å måtte stå for det økonomiske og ikke kan klare dette eller ønsker det? Jeg tolket det kanskje slik jeg... Men blir det bryllup hjemme hos dere kommer de jo garantert. Det med å reise utenlands var kanskje bare et forslag for at ting skulle bli billigere om de måtte betale?
MissiS Skrevet 18. april 2002 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2002 Det vi fikk beskjed om var at vi skulle få de pengene det kostet å arrangere bryllpet (det har vært fast skikk med de andre i familiene også), men at det var så mye mer gunstig økonomisk å reise bort alene og at brylluper var det kjedligste de visste og kunne ikke skjønne at noen i det hele tatt gadd å lage selskap... må bare forsvare meg litt med å si at jeg har INGENTING imot å stelle i stand til bryllup selv, jeg elsker jo disse planleggingsgreiene med bordkort og invitasjoner og alt som hører til! Men blir litt såra når ingen ønsker å feire den STORE dagen sammen med oss...
Tusenfryd Skrevet 18. april 2002 #6 Skrevet 18. april 2002 Reagere på det samme som CecilieB - det er forskjell på å "stelle i stand" og å komme som gjest. Men er de i mot ekteskap mellom dere? Er det konflikter mellom foreldrene dine og den kommende svigersønn? Eller er det det at dere forventer og forlanger, og at de ikke synes det er noe ålreit? Er dere voksne mennesker med egen inntekt og velger å gifte dere, må dere være voksne nok til å arrangere det selv også. Vi lever ikke på 1800-tallet lenger. Stor bryllupsfest er da heller ikke påkrevet. Ønsker de å bidra når det nærmer seg, er det veldig hyggelig, hvis ikke, er det helt som forventet for mange av oss. Vi betalte alt selv, fikk hjelp til sjauing og enkelte organiseringsgoppgaver og er strålende fornøyd med det. vi unngikk konflikter i forhold til hvem som skulle bestemme hva blant annet. Har dere ikke råd til "drømmebryllupet" så må dere begynne å spare da. Sånn er det. 12
Tusenfryd Skrevet 18. april 2002 #7 Skrevet 18. april 2002 Ok, innlegget mitt krysset ditt MissS - og jeg ser du skriver mer om det som jeg har undret meg over. Vel - ta pengene, stell istand en skikkelig fest, og la dem dingle litt mht. invitasjoner. (vil dere bli invitert, er det ikke bare kjedelig da?) Inviter venner og ha en kjempefest! Men - som jeg skrev i forrige innlegg - dere kan komme til å brenne dere på å la andre betale - noen kjøper aksjer i ikke bare medbestemmelsesrett, men bestemmelsesrett. Dere burde kanskje sjekke med brødrene - eller rettere sagt, dine kommende svigerinner, hvordan alt dette forløp da det kom til stykket.12
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2002 #8 Skrevet 18. april 2002 Klart de vil gjøre det enklest mulig om de skal betale. Hvis de allerede har sponset en til to andre brylluper, skjønner jeg godt at de kanskje begynner å få dårlig råd. derfor forstår jeg forslaget. Mn dere bestemmer, og dere kan jo arrangere selv også. I denne situasjonen høres det nesten ut som om det kan være litt skummelt å takke ja til dette også, for jeg tror kanskje isåfakk foreldrene dine kommer til å ville bestemme "alt" om bryllupet plutselig.
MissiS Skrevet 18. april 2002 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2002 kanskje det er meg som formulerer med dårlig... nr 1. penger er IKKE noe problem nr 2. Jeg har ikke noe i mot å invitere til og stelle i stand til bryllup selv nr 3. Foreldrene våre har god kontakt og er helt 100% for at vi to gifter oss. nr 4. jeg synes bare det er utrolig frekt at de ønsker oss langt bort (også vekk fra dem) slik at vi skal feire den store dagen alene, slik at de slipper å være med på arrangementet og slipper å delta i festlighetene... Dessuten tror jeg muligens at andre i familien og vennekretsen føler seg litt snytt hvis vi bare plutselig stikker av... Jeg vet det er vår dag, og jeg ønsker å ha dem der! Alle sammen, men bare hvis de selv ønsker det. Har bare den følelsen av at vi ikke er verdt å kaste bort et selskap og en hel lørdag på...
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2002 #10 Skrevet 18. april 2002 Lag et bryllupp sånn som dere vil og forklar dem hvorfor! Det var neppe vondt ment det at dere skulle reise bort, de prøvde kanskje bare å foreløå et "trendy" forslag? Kanskje de trodde dere helst ville det og at de skulle være snille og si det så dere ikke måtte føle at dere måtte feire bryllup hjemme med dem hvis dere ikke ville? Ikke ta det ille opp, det var neppe ment sånn!
Kame Skrevet 18. april 2002 #11 Skrevet 18. april 2002 Det eneste jeg kan tenke meg er vel at de kanskje er litt redd for at dere skal involvere dem i planlegginga, og at de på en klønete måte sier at det har de ikke lyst til? Mine foreldre sa også i kampens hete (les: kvelden før min søsters bryllup i fjor) at vi burde reise vekk og gifte oss - mest pga at jeg har ytret et lite ønske om dette, men nok litt halvseriøst ment, for min mor har en lei tendens til å la seg megastresse over de minste detaljer. Mitt råd er å pent fortelle dem at du ble såra over måten de sa ting på, men at du gjerne vil ha drømmebryllupet ditt, og at du instendig håper de kommer, og vil trives. Det er vel faren din som har litt "jobb" iom at det er vanlig at han følger bruden opp og holder tale. Jeg vil tro at når tiden nærmer seg, kommer de nok til å involvere seg mer og bli nyskjerrig på hva du har valgt! Uansett - Lykke til!
Flo* Skrevet 18. april 2002 #12 Skrevet 18. april 2002 Ta ikke så på vei for at ikke alle er like begeistret for bryllup som du/vi er. Min mamma hater oppmerksomhet så hun syntes også at å holde bryllup med masse gjester var bare tull. ( Jeg har vært gift før, for 13 år siden )Hun foreslo også at vi heller kunne reise bort eller gjøre det helt enkelt i det stille hos Sorenskriveren e.l. Ikke engasjerte hun seg noe i bryllupet heller. Hun var GLAD for at 4 av mine søsken ikke tok seg råd til å komme nordover til bryllupet. Hun fryktet nemlig å få 8 barn og svigerbarn på besøk samtidig. Hun sponset lokalleien 2000;- kroner og bakte under tvang (!) 2 kaker. Det eneste positive måtte vel være at hun sa seg villig til å ta ungene mine med seg hjem til seg å ha dem til kvelden etter. Min manns mamma ble litt vel overengasjert slik at jeg tilslutt satte ned foten å sa at om hun ikke sluttet å legge seg så i alt så ble det ikke bryllup. Hun sponset råvarene til middagen med 3-4000;- kr. Resten betalte vi selv. Hadde egentlig tenkt å betale alt selv men man sier vel ikke nei til penger. Planlegg brylluppet selv og få det presis som dere selv ønsker det!!!! Lykke til!
Nephilia Skrevet 19. april 2002 #13 Skrevet 19. april 2002 Blir helt sjokka, jeg!! Sa de virkelig det at de ikke likte brylluper???? Klart en har lyst å dele den dagen med foreldrene, men dersom de er så i mot brylluper i seg selv, ville jeg tatt imot pengene med takk. Arrangert bryllupet slik jeg og min kjære ville ha det, og sendt invitasjoner til foreldrene. Etterhvert som det nærmer seg, vil de nok komme til sansene og møte opp allikevel. Du sier jo at de er 100% for at det skal bli dere to, så det er bare å håpe at de vil vise dere såpass respekt på den store dagen deres. Det er jo enda en stund til dere skal gifte dere, så dere har jo god tid til å "bearbeide" foreldrene. Forresten, gjelder det BÅDE dine og hans foreldre??? Ønsker dere lykke til, og håper at dere får dele dagen med foreldrene deres.12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå