Stillest vann Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Vel, ikke helt nybegynner, da. Men sist gang jeg leide var da muren falt og det ble krig i Jugoslavia... Saken er altså at nå flytter jeg for meg selv, og kommer til å leie en leilighet til å begynne med. Har dere tips til hva jeg som leiesøker/-taker må passe på?
Gjest Gjest_utleier_* Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Har dere tips til hva jeg som leiesøker/-taker må passe på? Betale leien i tide, ikke ødelegg inventar, ikke bråk og oppfør deg ordentlig.
Stillest vann Skrevet 17. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2009 (endret) Betale leien i tide, ikke ødelegg inventar, ikke bråk og oppfør deg ordentlig. Hehe, jeg tenkte mest på den andre siden - hva man bør gjøre under visning og før kontrakt for ikke å bli lurt eller misfornøyd senere... Men det var jo greit at du avslørte at jeg var noe upresis, takk for den Endret 17. april 2009 av Stillest vann
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Når du har funnet en leilighet du vil ha, GÅ IGJENNOM leiligheten en gang alene.. Se på alt, inni skaper, bak toalett osv alle tenkelige og utenkelige steder.. Skriv så en liste over ALLE feil og mangler, ta så med utleier og vis han/henne alle feilene du har funnet, få så utleier til å skrive under på at feilene var der fra FØR du flyttet inn! Ta også gjerne bilder, hvor datoen står .. Med feil og mangler mener jeg alt fra "det mangler gulvbelegg på det ene rommet" til "det er en liten ripe i porselensvasken på bade" Tro meg snakker av erfaring !
Avalon Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 VIKTIG Pass på at depositumet blir satt på en egen depositumskonto, denne skal utleier betale for, og når du skal ha igjen depositumet skal du også ha rentene. Pass på at du får med depositumskonto med i kontrakten. Jeg og en venninne ble NESTEN svindlet for til sammen over 16 000kr, huseieren hadde tatt depositumet vårt og kjøpt seg ny sofa, hun hadde ikke tenkt å gi oss tilbake depositumet, helt til jeg skrev et brev til henne og siterte loven.....motvillig gikk hun med på å sette inn det vi betale som depositum inn på en egen konto til slutt. Og sjekk at alt virker i leiligheten/huset, komfyr platene, lys osv
Gjest strykebrett Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Gå inn på lovdata og les raskt igjennom husleieloven. Så vet du hva både dine rettigheter og plikter er. I tilleg vil jeg kanskje fraråde litt å leie leilighet som er i sokkelen eller på annen måte tett innpå huseier. Det blir veldig ofte konflikter av det (ikke alltid selvfølgelig, man må jo se an).
Stillest vann Skrevet 17. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2009 Gode tips, tusen takk! Jeg hadde ikke tenkt på det med å ta bilder. Men juridisk er det vel ikke så mye merverdi å ha dato på bildene, det kan jeg jo lett jukse med. Da må jeg vel også deponere bildene hos en advokat, som kan bevitne at bildene ble tatt "ikke senere enn ...". Flere tips?
Gjest strykebrett Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Send bildene til deg selv så får du poststempel på konvolutten. Ikke åpne den. Da har du dato som ikke kan jukses med
Stillest vann Skrevet 17. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. april 2009 Send bildene til deg selv så får du poststempel på konvolutten. Ikke åpne den. Da har du dato som ikke kan jukses med Det var i gamle dager at de stemplet konvoluttene
Gjest strykebrett Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Det var i gamle dager at de stemplet konvoluttene Har de slutta med det? Herregud jeg er gammel as
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Lån toalettet under visningen for å sjekke trykkforhold o.l. på det og i springen. Sjekk om det trekker fra vinduene, i forhold til oppvarmingsutgifter osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå