Gå til innhold

Gammelt uttrykk i ny drakt?

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har sett ganske ofte her inne at man bruker uttrykket "bæsje på leggen". Det brukes på samme måte som det man før omtalte som "drite på draget". Er det avleggs nå, uttrykket mener jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker bare bæsja på leggen, uhyre sjeldent jeg sier drite på draget.

Skrevet

Drite på draget tror jeg helt jeg har glemt, men nå lurer jeg plutselig på hvor bæsje på leggen egentlig kom fra... det er et merkelig uttrykk egentlig.

Gjest strykebrett
Skrevet

Her brukes begge to. De to uttrykkene må vel gå på det samme egentlig. Vet at "driti på draget" refererer til hester som bæsjer på leddet mellom hesten og vogna slik at lukten blir med videre. Lurer på om bæsja på leggen har en lignende opprinnelse eller om den har noe med mennesker å gjøre.. Noen som vet?

Skrevet
Her brukes begge to. De to uttrykkene må vel gå på det samme egentlig. Vet at "driti på draget" refererer til hester som bæsjer på leddet mellom hesten og vogna slik at lukten blir med videre. Lurer på om bæsja på leggen har en lignende opprinnelse eller om den har noe med mennesker å gjøre.. Noen som vet?

Det er ikke fra hestenes verden "drite på draget" kommer fra, det er fra sjøfart. Fra den tiden man hev stussen over enden når man skulle drite til sjøs, og dermed dret på tauverket = draget.

Å bæsje på leggen antar jeg kommer fra uhell når man har satt seg på huk i skogen for å drite ;)

Skrevet
Å bæsje på leggen antar jeg kommer fra uhell når man har satt seg på huk i skogen for å drite ;)

:legrine:

Men det er godt mulig at det stammer derifra.

Stakkars person!

Skrevet

Joda, det er avleggs nå. Har begynt å ta i bruk den siste utgaven litt også, som er; - pissa på låret?

Skrevet

Jeg har også hørt bæsje på dolokket.

Er vist mange slike uttrykk.

Skrevet
Joda, det er avleggs nå. Har begynt å ta i bruk den siste utgaven litt også, som er; - pissa på låret?

Den hørtes ikke kjønnsnøytral ut. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...