Gå til innhold

Hvordan dele utgiftene ved konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det vanlig å dele utgiftene til konfirmasjon, når foreldrene er skilte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Hva som er vanlig, aner jeg ikke. Her delte vi alt likt, og ga felles gave.

Skrevet

Vi delte likt - og det tror jeg er ganske vanlig.

Men etter reglene skal "Utgiftene skal fordeles mellom foreldrene forholdsmessig ut fra hvor store inntekter de har."(Særtilskudd)

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for svar dere to.

Vi endte opp med å betale for hver våre.

Skrevet

Nå er jo dette en "gammel" tråd der svaret allerede er gitt, men siden den kanskje kan gi tips til andre...

Jeg tenker at der foreldrene er enige, sånn stort sett, om hva som skal foregå og har selskapet sammen, så deler de enten likt eller etter betalingsevne. Ellers betaler de hvert sitt selskap. Jeg vet om flere konfirmanter med to selskap, og da har det vært sånn at mor betaler for sitt og far betaler for sitt. I det mest outrerte tilfellet hadde mor 60 gjester, og far bare en god middag med noen få inviterte. Da er det definitivt greiest å ha to selskaper med egen finansiering :)

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er det en lovendring som faktisk sier at ved to selskaper så skal de dele kostnadene med hverandre. Altså i det tilfelle nevnt over at mor måtte betale halvparten av far sitt selskap og omvendt.

Ble plutselig usikker om kostanden fordeles etter forsørgelsesevne lik hvordan bidraget blir fordelt, dvs i 6-deler.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er det en lovendring som faktisk sier at ved to selskaper så skal de dele kostnadene med hverandre. Altså i det tilfelle nevnt over at mor måtte betale halvparten av far sitt selskap og omvendt.

Ble plutselig usikker om kostanden fordeles etter forsørgelsesevne lik hvordan bidraget blir fordelt, dvs i 6-deler.

Jeg synes påstander om lovendring bør følges av link til paragrafen.

Og så lurer jeg på hvordan det kan være rimelig at når far ikke har bidragsevne, så slipper han å være med på å betale. Jeg tjener ikke noe mer enn ham - hvordan skal jeg ha råd til å betale hele selskapet alene?

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F20030115-121

§ 1.

Endring

Foreldra kan påleggjast å yte særtilskot dersom det oppstår særlege utlegg. Dersom foreldra ikkje blir samde om å halde ei markering av konfirmasjonen saman, kan begge foreldra påleggjast å yte særtilskot til den andre forelderen si markering. Det er eit vilkår at utgiftene er rimelege og nødvendige, og ikkje går inn under dei utgiftene som det ordinære fostringstilskotet skal dekkje.

§ 2.

Endring

Særtilskot skal fastsetjast slik at dei dokumenterte nettoutgiftene blir fordelte mellom foreldra etter storleiken på inntekta deira etter forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot.

Bare et utdrag. Les mer ved å følge lenka.

Det er jo et problem som stadig oppstår når bidragsyter ikke anses til å ha bidragsevne. Jeg har lav lønn, men allikevel så har jeg betalt alt av konfirmasjoner, skoleturer (til utlandet), regulering, briller osv. Ingen spør om jeg faktisk har råd og hva jeg må forsake for å få dette til.

Gjest Gjest_SiljeM_*
Skrevet

Nok et eksempel på at det lønner seg å være grei og samarbeide alt man kan!!!

Det beste for konfirmanten må da være å få ha ETT selskap.

Tenk om man skulle tenke sånn ved bryllup og barnedåp også da.

"Nei foreldrene mine er skilte så jeg holder en fest hvor mor og hennes del av familien er invitert og en fest hvor far og hans familie er invitert - de er ikke på talefot skjønner du"

På en slik høytidelig dag (som konfirmasjon) så bør man la stridsøksen ligge og tenke fornuftig økonomi og lage en fest som begge foreldre kan ha råd til - sammen!!

Gjest Gjest
Skrevet

Det beste og mest naturlig - i mine øyne - er om foreldrene kan samarbeide og være noenlunde enige om hva man ønsker. Om en av foreldrene insisterer på å ha 150 gjester og leie seg inn på et fasjonabelt hotell, mens den andre ønsker en liten markering for nærmeste familie så burde vel den mest kravstore betale en tilsvarende større del av utgiftene.

Gjest Oppgitt over selvsentrerte forel
Skrevet
Det beste og mest naturlig - i mine øyne - er om foreldrene kan samarbeide og være noenlunde enige om hva man ønsker. Om en av foreldrene insisterer på å ha 150 gjester og leie seg inn på et fasjonabelt hotell, mens den andre ønsker en liten markering for nærmeste familie så burde vel den mest kravstore betale en tilsvarende større del av utgiftene.

Jeg synes det er svært merkelig at foreldre ikke kan undertrykke sine behov og konflikter og la barnets interesser komme foran. De må da kunne ta seg i sammen og sette barnet foran ihvertfall en dag/kveld? Hvis den ene foreldren vil ha et kjempeselskap og den andre en liten sammenkomst så er det for meg bare et svar: Det konfirmanten selv ønsker! Vil konfirmanten ha et stort selskap så er det greit og vil han/hun ha et lite bare med de nærmeste så bør det bli slik.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er svært merkelig at foreldre ikke kan undertrykke sine behov og konflikter og la barnets interesser komme foran. De må da kunne ta seg i sammen og sette barnet foran ihvertfall en dag/kveld? Hvis den ene foreldren vil ha et kjempeselskap og den andre en liten sammenkomst så er det for meg bare et svar: Det konfirmanten selv ønsker! Vil konfirmanten ha et stort selskap så er det greit og vil han/hun ha et lite bare med de nærmeste så bør det bli slik.

Riktig så enkelt er det vel ikke! Vår konfirmant kunne nok gjerne tenkt seg selskap på et dyrt hotell, med krystallysekroner i taket. 150 gjester hadde også vært velkomment for konfirmanten, som øyner sjanse til flere pengegaver. Men så skal jo gildet betales også da. Og DER kommer foreldrenes ønsker sterkt inn i bildet.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er svært merkelig at foreldre ikke kan undertrykke sine behov og konflikter og la barnets interesser komme foran. De må da kunne ta seg i sammen og sette barnet foran ihvertfall en dag/kveld?

Flotte ord som jeg er enig i, men teori og praksis er to forskjellige ting. Det nytter ikke at en part er imøtekommende dersom den andre parten ikke er det.

Jeg holdt og betale selskapet. Knappe uka før så kommer det stilt fra datteren at hun ønsket seg ikke to selskap. Du kan tro jeg stusset. Joda, far mente jeg var så sint på ham at jeg ikke ville at han skulle komme. Det sa den drittsekken av en far til barnet og ikke til meg. Jeg hadde ikke sagt og gjort noe som skulle indikere at han ikke var velkommen. Jeg rodde som bare det. Valgte å ikke konfrontere far, men håpe at han kom. Jeg turde ikke gjøre/si noe sånn at far fikk en "god grunn" til ikke å komme.

Vi hadde en strålende dag. Far kom. I selskapet var alle fra hans familie. Kun meg og to unger fra min. Jeg betalte hele gildet for som far sa han bidro til å hente bestemor på flyplassen.

• 1 år senere...
Skrevet

Flotte ord som jeg er enig i, men teori og praksis er to forskjellige ting. Det nytter ikke at en part er imøtekommende dersom den andre parten ikke er det.

Jeg holdt og betale selskapet. Knappe uka før så kommer det stilt fra datteren at hun ønsket seg ikke to selskap. Du kan tro jeg stusset. Joda, far mente jeg var så sint på ham at jeg ikke ville at han skulle komme. Det sa den drittsekken av en far til barnet og ikke til meg. Jeg hadde ikke sagt og gjort noe som skulle indikere at han ikke var velkommen. Jeg rodde som bare det. Valgte å ikke konfrontere far, men håpe at han kom. Jeg turde ikke gjøre/si noe sånn at far fikk en "god grunn" til ikke å komme.

Vi hadde en strålende dag. Far kom. I selskapet var alle fra hans familie. Kun meg og to unger fra min. Jeg betalte hele gildet for som far sa han bidro til å hente bestemor på flyplassen.

Skrevet

Synes du skulle holde deg for god til å kalle far til barnet en drittsekk.

De fleste mødre tenker kun på en ting og det er å tyne mest mulig økonomisk ut av far.

det er som regel mor som velger å flytte og da så langt unna far som mulig. da får mor ta konsekvensene.

Jeg har vært i mekling for samvær med min datter. Mor til barnet krevde at jeg skulle stille til mekling og ville ikke ha telefonmekling. Det medførte 5-6.000 kr til hver reise med opphold. Til nu 3 meklngsmøter. Nu har jeg funnet ut at neste gang så skal jeg ha samvær med med min datter for da må hun betale deler av min reiser.

Nå må far starte med å tyne mor litt økonomisk. Far må slutte å gå med på alt

Gjest Gjest
Skrevet

Synes du skulle holde deg for god til å kalle far til barnet en drittsekk.

De fleste mødre tenker kun på en ting og det er å tyne mest mulig økonomisk ut av far.

det er som regel mor som velger å flytte og da så langt unna far som mulig. da får mor ta konsekvensene.

Jeg har vært i mekling for samvær med min datter. Mor til barnet krevde at jeg skulle stille til mekling og ville ikke ha telefonmekling. Det medførte 5-6.000 kr til hver reise med opphold. Til nu 3 meklngsmøter. Nu har jeg funnet ut at neste gang så skal jeg ha samvær med med min datter for da må hun betale deler av min reiser.

Nå må far starte med å tyne mor litt økonomisk. Far må slutte å gå med på alt

Mannen har vært til mekling og har under meklingen ikk fått opplysninger om kostnadsfordelinge ved reiser og samvær.

Blir trist, de ter så mye mekling som er mangelfull på samværsforelder sine rettigheter.

Damer som jobber for damer på meklingen, er bare leit.

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/S%C3%A6rtilskudd

Nødvendige og rimelige utgifter

Særtilskuddet skal kunne dekke nødvendige utgifter som ikke hører inn under de utgiftene som blir dekket av det løpende barnebidraget. Det kan ikke gis særtilskudd for dekning av utgifter til slike ting som for eksempel sportsutstyr. Eksempler på utgifter som det kan gis særtilskudd til, er utgifter til tannregulering, briller og konfirmasjon. Dersom begge foreldrene har holdt selskap for barnet i forbindelse med konfirmasjon, kan de hver for seg sette fram krav om særtilskudd fra den andre til dekning av utgifter. Det er forutsatt at utgiftene er tilpasset en nøktern standard

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...