Gå til innhold

Vaskemaskin og tørketrommel

Anbefalte innlegg

Gjest Meticulous
Skrevet

Som alt nevnt, vi skal ha ny vaskemaskin og tørketrommel.

Har ikke noen av delene fra før da vi kun har benyttet fellesvaskeri, så aner ikke hva som er kjekt og ha, hva en MÅ ha, og hva en absolutt ikke trenger.

Så, hva er tipsene?

Hva er smart å ha?

Hvilke merker anbefales?

Hvilket prisnivå bør en opp på for å få noe brukbart?

Hva skiller egentlig de ulike maskinene? Det finnes jo varianter i alle prisklasser - vanskelig å vite hva som gjør at en maskin koster 3000 når en annen koster 18000...

Takknemlig for tips før vi skal ta runden å kikke til helgen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som var viktigst for meg sist vi kjøpte vaskemaskin var at den hadde høy sentrifugehastighet. Vår har 1600 omdr./min. og er så vidt jeg vet blant de høyeste på markedet. Det er jo kjekt dersom du har tenkt å bruke tørketrommelen mye for da sparer du tid i den (klærne tørker fortere).

Tørketrommelen bør jo være slik som bestemmer tørketiden selv for å spare litt energi.

Vi betalte 5-6000,- for hver av våre to maskiner og er i hvert fall fornøyde med dem. Husker ikke helt, men tror vaskemaskinen er en Elektrolux og tørketrommelen er Siemens.

Skrevet

Om du vil ha kvalitet velger du Miele. De har 5 års garanti, noen ingen andre har forutenom LG som har 7 års garanti på bare trommel og motor.

Velger du Miele bør du velge både tørketrommel og vaskemaskin med skånetrommel slik at du bevarer klærne lengre.

Om du ikke velger Miele bør du ihvertfall gå for en vaskemaskin med børsteløs motor som er mer stillegående samt mer slitesterk.

Skrevet

Vi hadde et eller annet ukjent merke, det holdt i 8 år. Nå har vi kjøpt Miele, og de har 10 års garanti. litt dyrere, men allerede virker det verd det. Nå har vi forøvrig barn og maskinene går i ett.

Høres ikke ut som dere har barn (?), men har dere det kan det være lurt å vurdere en maskin som har stor kapasitet sånn at man kan få mye unna på en gang. Enig også i at sentrifugehastigheten må være minimum 1400.

Skrevet

Jeg ser på følgende ting: Energiklasse (lavenergi), kapasitet i kilo, omdreininger (minimum 1400, helst 1600), display, programvalg og pris. Maskina bør selvsagt være stillegående :)

Jeg har veldig god erfaring med Electrolux, jeg betalte vel rundt 5000 kr for min gamle Electrolux, beste maskina jeg har hatt. Men hadde jeg hatt råd hadde jeg definitivt valgt Miele, det er kvalitet!

Skrevet

Tørketrommel:

Må stoppe av seg selv når tøyet er tørt.

Må være lett tilgjengelig å fjerne lo.

Må kunne koble slange rett i sluken, slipper å tømme beholder.

Har hatt AEG tidligere, har det nå også. Fornøyd

Vaskemaskin:

Må ha hurtigprogram. Bruker ofte program på 30 min, 40 grader for å friske opp klær som ikke nødvendigvis er like skittent som undertøy/håndklær.

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Legg litt penger i det - de billigste bråker noe enormt, og er betydelig dårligere.

Velg en med flere muligheter. Jeg kan selv bestemme temperatur og omdreiinger, i tillegg til forvask og antall skyllinger. Veldig ok om man har en del "sårbare" klær. Min kan også vaske joggesko - veldig viktig her i huset.

Og nedtellingsfunksjon - Siste maskinnen min har dette, og jeg skal aldri kjøpe en maskin uten det igjen

Gjest Meticulous
Skrevet (endret)

Takk for alle svar så langt.

Vi var i butikken og kikket litt i går, og fikk da anbefalt Siemens fra selgeren. Hun mente at dette var nest best etter Miele.

Miele kan vi dessverre ikke ha da de som var aktuelle i pris åpner feil vei i forhold til hva som er gunstig på vaskerommet.

Erfaringer med Siemens?

Selgeren mente også at det ikke var all verdens forskjell på 1400 og 1600 omdreininger. Det skiller ca 1 000,- på samme maskin, men med ulike omrd.

Er det såpass forskjell at man bør velge den med 1600...?

*edit* Kom på at Siemens-tørketrommelen hadde et slags stativ (som kunne tas inn og ut av maskinen) som man kunne bruke enten til ullklær eller sko. Man skulle da visstnok bare legge dette i stativet, og så kunne man altså tørke sko og ull i trommelen.

Synes dette høres litt tv-shop-aktig ut altså bare tull). Noen med Siemens som vet om dette faktisk funker?

Endret av Meticulous
Skrevet

Vi valgte AEG

For meg var stor kapasitet viktig. Jeg vasker både dyner og hundetepper... Deretter at det er mulig å kjøre kortprogram på alle temperaturer.

På tørketrommelen måtte jo kapasiteten stå i stil til vaskemaskinen...

Er veldig fornøyd!

Skrevet
*edit* Kom på at Siemens-tørketrommelen hadde et slags stativ (som kunne tas inn og ut av maskinen) som man kunne bruke enten til ullklær eller sko. Man skulle da visstnok bare legge dette i stativet, og så kunne man altså tørke sko og ull i trommelen.

Synes dette høres litt tv-shop-aktig ut altså bare tull). Noen med Siemens som vet om dette faktisk funker?

Jeg har sånn på min Bosch og det funker forsåvidt - men jeg bruker den aldri. Dvs. jeg har brukt den en gang på en genser jeg ville ha tørr fort. Det er jo bortimot meningsløst å kjøre trommel for bare en genser.

Mulig det er litt mer fornuftig dersom man har vasket joggesko og skal tørke dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...