Gjest Mea Culpa Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Jeg har det med aa bli matlei og da spiser jeg ikke saa mye fordi ingenting frister, og mat blir til noe jeg spiser for aa holde meg i live. Men man trenger jo naering, og jeg har hoey forbrenning i tillegg saa jeg har ofte lite energi naar jeg er inne i en saann periode. Noen som har forslag til noe som er enkelt aa faa i seg og gir mye naering? Det virker som om jeg ikke fungerer saa bra hvis jeg spiser mye karbs og lite protein, og jeg sliter litt med aa finne noe ok jeg kan trykke i meg.
venus_ Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Hva med egg? Raskt å lage og du kan variere mye.
Gjest LanaLane Skrevet 17. april 2009 #4 Skrevet 17. april 2009 Jeg spiste mye nøtter da jeg var matlei. Da får du i deg mye kalorier uten at du trenger å sette deg ned(noe jeg rett og slett ikke gidda). Jeg spiste også mye kiwi av en eller anna grunn. Risengrynsgrøt fra fjordland funka også når jeg var kjempesulten men ikke hadde lyst på mat, samt at jeg spiste eggerøre i ny og ne for å få i meg protein. Jeg er ganske ofte matlei og det går utover dagsformen, nøtter redder meg hver gang
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Slenge meg på anbefalingen om nøtter, eller enda bedre - peanøttsmør
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Her går det mye i knekkebrød og bananer da jeg er lei av mat. Det værste er om kvelden. Det å ikke ha lyst på noe som helst, men må ha noe i magen for å sove. Hender jeg heller i meg et glass melk rett før sengetid - fyller magen nok til å få sovne.
Tabris Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 Hva med tynn grønnsakssuppe? Lett å få i seg, og inneholder en god del næring.
Gjest Mea Culpa Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Takk for gode tips alle sammen. Burde kanskje nevnt at jeg har en eller annen form for matintoleranse, melk eller hvete tror jeg, men noetter, egg og supper er jo noe jeg kan spise.
Gjest Mea Culpa Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Her går det mye i knekkebrød og bananer da jeg er lei av mat. Det værste er om kvelden. Det å ikke ha lyst på noe som helst, men må ha noe i magen for å sove. Hender jeg heller i meg et glass melk rett før sengetid - fyller magen nok til å få sovne. Kjenner meg igjen der! Jeg faar slett ikke sove om jeg er litt sulten, da ligger jeg bare der og tenker paa mat.
desert_rose Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Takk for gode tips alle sammen. Burde kanskje nevnt at jeg har en eller annen form for matintoleranse, melk eller hvete tror jeg, men noetter, egg og supper er jo noe jeg kan spise. Høres ut som cøliaki.. Har du testet deg?
Gjest Mea Culpa Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Høres ut som cøliaki.. Har du testet deg? Har tatt masse blodproever, men de ga ikke utslag paa noe. Kvier meg litt for endoskopi eller hva det naa heter saa jeg proever aa finne ut av det paa egen haand foreloepig.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2009 #12 Skrevet 18. april 2009 Unngår du gluten helt? Hvis du faktisk har cøliaki eller glutenalleri/intoleranse kan det hende det bidrar til at du er matlei og har lite energi, også selv om du spiser endel glutenfritt - for man blir ikke frisk så lenge man får i seg gluten selv om det bare er innimellom. Endoskopi virker ikke SÅ fryktelig, det kan være greit å få svar på sånt. Hva slags mat liker du? Vet du noe om hvorfor du blir matlei; pga fysiske plager du knytter til mat, eller andre ting? Jeg har lest noen innlegg av deg, og det virker jo som du har interesse for matlaging og dermed "burde" ha mulighet til å variere og ha matlyst (du virker egentlig ganske lik meg på området). Test ut ulike grønnsaker, tilberedingsmåter, kjøkken fra ulike land... Du kan gjøre måltidene mer energitette ved å bruke mer olje (selvsagt en fordel å bruke sunn olje som raps, solsikke ol.l), ha litt sukker eller honning i ting hvor det går an, bruke litt mer majones og sånt, spis gjerne et ekstra egg til frokosten (når jeg husker på det koker jeg dem dagen i forveien) osv. Kanskje du spiser for mye fiber, da blir du fort mett og kan føle at du spiser mye, uten at det er noe man klarer å nyttigggjøre seg. Selv kan jeg bli matlei hvis jeg er stressa eller deppa, og ellers i perioder hvor magen virker som den reagerer på mat og jeg ikke er klar over hva den reagerer på. Hvis jeg venner meg til å spise mindre mat (gjerne av slike grunner) må jeg også bli bevisst og "tvinge" meg til å spise nok en stund før matlysten kommer skikkelig tilbake. Men stort sett er jeg heldigvis glad i mat og glad i å lage mye forskjellig.
Gjest Mea Culpa Skrevet 18. april 2009 #13 Skrevet 18. april 2009 Unngår du gluten helt? Hvis du faktisk har cøliaki eller glutenalleri/intoleranse kan det hende det bidrar til at du er matlei og har lite energi, også selv om du spiser endel glutenfritt - for man blir ikke frisk så lenge man får i seg gluten selv om det bare er innimellom. Endoskopi virker ikke SÅ fryktelig, det kan være greit å få svar på sånt. Hva slags mat liker du? Vet du noe om hvorfor du blir matlei; pga fysiske plager du knytter til mat, eller andre ting? Jeg har lest noen innlegg av deg, og det virker jo som du har interesse for matlaging og dermed "burde" ha mulighet til å variere og ha matlyst (du virker egentlig ganske lik meg på området). Test ut ulike grønnsaker, tilberedingsmåter, kjøkken fra ulike land... Du kan gjøre måltidene mer energitette ved å bruke mer olje (selvsagt en fordel å bruke sunn olje som raps, solsikke ol.l), ha litt sukker eller honning i ting hvor det går an, bruke litt mer majones og sånt, spis gjerne et ekstra egg til frokosten (når jeg husker på det koker jeg dem dagen i forveien) osv. Kanskje du spiser for mye fiber, da blir du fort mett og kan føle at du spiser mye, uten at det er noe man klarer å nyttigggjøre seg. Selv kan jeg bli matlei hvis jeg er stressa eller deppa, og ellers i perioder hvor magen virker som den reagerer på mat og jeg ikke er klar over hva den reagerer på. Hvis jeg venner meg til å spise mindre mat (gjerne av slike grunner) må jeg også bli bevisst og "tvinge" meg til å spise nok en stund før matlysten kommer skikkelig tilbake. Men stort sett er jeg heldigvis glad i mat og glad i å lage mye forskjellig. Takk for at du tok deg tid til aa svare. Jeg har i lengre tid proevd aa unngaa melk og gluten helt, men jeg har ikke vaert like flink alltid ... Men jeg har vaert veldig flink de siste dagene naa saa jeg satser paa at jeg skal klare det denne gangen! Det er jo mulig at det er kun laktose jeg reagerer paa, men klarer jeg ikke aa finne ut av det paa egenhaand saa blir det aa ta turen til legen ja. Jeg er glad i mat ja, og liker aa kokkelere og aa proeve nye ting. Er ganske flink til det. Men jeg har det med aa faa dilla paa ting, og da spiser jeg mye av det til jeg blir drittlei. Og det er ofte da jeg blir matlei inntil jeg finner noe nytt jeg liker. Det har sikkert ogsaa noe med det at det er saa mye jeg maa unngaa for tiden, ikke alltid lett aa finne noe man liker og kan spise. Tror ikke jeg spiser saa mye fiber egentlig. Det gaar mest i frukt, groent, kjoett, fisk, belgfrukter og litt ris og poteter. Og jeg syns ikke jeg blir saa mett av fiber heller faktisk. Men jeg skal proeve aa faa i meg litt mer kaloritette matvarer fremover. Faar lett saanne teite tanker om aa kutte ned paa spisinga naar jeg er matlei. "Kult" aa gaa ned i vekt lizzom ... Men jeg har en BMI paa 20, og trenger slett ikke aa slanke meg, saa jeg proeve aa dytte de tankene bort.
Chanel.No5 Skrevet 19. april 2009 #14 Skrevet 19. april 2009 (endret) Tips til mat når en ikke har matlyst fra meg er at du spiser mat du virkelig brenner litt for, dog kanskje ikke det sunneste alltid, men en trenger næring og siden du er slank med høy forbrenning så er dette greit i perioder. Jeg pleier å lage meg litt vafler, pannekaker og baker litt god bakst som rundstykker feks som jeg kan ha noe godt pålegg på (nå reagerer ikke jeg på de samme produktene som deg, så du har kanskje alternative løsningser til tilsvarende mat uten mye melk og hvete). Når det lukter god mat så spiser jeg lettere har jeg erfart. Må ikke bare være usunne alternativer, men de går liksom lettere ned når matlysten er laber. Endret 19. april 2009 av Lotte27
Gjest Mea Culpa Skrevet 20. april 2009 #16 Skrevet 20. april 2009 Tips til mat når en ikke har matlyst fra meg er at du spiser mat du virkelig brenner litt for, dog kanskje ikke det sunneste alltid, men en trenger næring og siden du er slank med høy forbrenning så er dette greit i perioder. Jeg pleier å lage meg litt vafler, pannekaker og baker litt god bakst som rundstykker feks som jeg kan ha noe godt pålegg på (nå reagerer ikke jeg på de samme produktene som deg, så du har kanskje alternative løsningser til tilsvarende mat uten mye melk og hvete). Når det lukter god mat så spiser jeg lettere har jeg erfart. Må ikke bare være usunne alternativer, men de går liksom lettere ned når matlysten er laber. Det er bare det at mye av maten jeg er veldig glad er saant jeg ikke kan spise pga. magen, og glutenfrie alternativer er aldri like gode. Men jeg skal proeve aa ha det i bakhodet at det er ikke saa farlig om jeg ikke spiser sunt alltid. Det er jo greit aa ha energi til aa trene og aa vaere i aktivitet! Kan nok bli litt for opphengt i aa vaere sunn bestandig.
Gjest Mea Culpa Skrevet 20. april 2009 #17 Skrevet 20. april 2009 Havresuppe og grønnsaksuppe. Havresuppe? Er det noe godt da?
Chanel.No5 Skrevet 21. april 2009 #18 Skrevet 21. april 2009 Det er bare det at mye av maten jeg er veldig glad er saant jeg ikke kan spise pga. magen, og glutenfrie alternativer er aldri like gode. Men jeg skal proeve aa ha det i bakhodet at det er ikke saa farlig om jeg ikke spiser sunt alltid. Det er jo greit aa ha energi til aa trene og aa vaere i aktivitet! Kan nok bli litt for opphengt i aa vaere sunn bestandig. Vet alt om å ikke kunne spise enkelte matvarer grunnet mage som stritter imot! Nå har jeg mage som ikke tåler krydder og tungt fordøyelig mat, men uansett så er jeg meget enig med deg her: Men jeg skal proeve aa ha det i bakhodet at det er ikke saa farlig om jeg ikke spiser sunt alltid. Det er jo greit aa ha energi til aa trene og aa vaere i aktivitet! Kan nok bli litt for opphengt i aa vaere sunn bestandig. Enkelte dager må en bare la det sunne gå litt til siden for å heller gi kroppen energi, noe den trenger og du trener såpass masse og spiser til vanlig så utrolig bra at du absolutt ikke skal tenke på at du tar noe skade av å spise litt usunt innimellom når matlysten har tatt ferie! Skjønner at alternativene for å lage slik mat som jeg nevner over ikke er like lett mtp. at du reagerer på ulike matvarer, men lag noe som du til vanlig lager når du skal kose deg og som magen tåler ihvertfall!!
Gjest Kanalje Skrevet 21. april 2009 #19 Skrevet 21. april 2009 Smoothie! Komprimert frukt og digg og næring, enkelt å få i seg, kjempegodt! Slurrrp
Gjest Mea Culpa Skrevet 21. april 2009 #20 Skrevet 21. april 2009 Smoothie! Komprimert frukt og digg og næring, enkelt å få i seg, kjempegodt! Slurrrp Ja det boer jeg lage oftere! Noe av det beste jeg vet faktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå