Gå til innhold

Aleneforeldre i Oslo - hvor mye har dere i husleie pr. mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal flytte og lurer på hvor mye dere betaler i husleie, får dere hjulene til å gå rundt eller er det vanskelig? Hva er gjennomsnittet en aleneforeldre betaler i husleie? Får dere noe økonomiske tillegg slik at dere klarer dere?

Er bekymret om vi vil "klare" oss så dyre som husleiene er fortiden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker nesten som du tror det er egne husleiesatser for aleneforeldre.

Det holder å spørre om hva det koster å leie en leilighet i Oslo. Prisene er like for alle. Du kan jo sjekke finn.no.

Aleneforeldre derimot, er ikke en homogen gruppe. Jeg eier bolig rett utenfor Oslo. Verdt ca. 5 mill. Finansiert med inntekt fra eget arbeid. Skal man klare seg godt som aleneforelder, gjelder det å ha en jobb. Da har man alltid mer penger enn hvis man skal klare seg på trygd.

Gjest Andante
Skrevet

Alene med tre, bor sentralt i Oslo øst (ti minutter fra Jernbanetorget, og grønt, rolig og fint!). Treroms leilighet, husleie på 4000. Men det er borettslag, ikke leieleilighet da, så jeg har eier den. For kun å leie en treroms i Oslo må man nok ut med 8-12 000.

Jeg eier bolig rett utenfor Oslo. Verdt ca. 5 mill. Finansiert med inntekt fra eget arbeid.

Finansiert KUN ved eget arbeid- ikke noe skilsmisseoppgjør, ingen starkapital fra foreldre, ingenting? Da må du enten ha en ufattelig god årslønn (ikke det greieste å kombinere med aleneforeldertilværelsen), eller ha jobbet i omtrent 160 år :ler: Men for all del, jeg bøyer meg i støvet.

Selv fikk jeg forskudd på arv til min leilighet, og resten var huslån. Kjøpte for 1,5 mill, den er verdt minst to nå. Og huslånet bortfalt, fordi jeg var så "heldig" å miste moren min i ung alder og brukte nesten hele arven på å betale ned.

Siden jeg ikke har huslån lever vi greit på 26000 utbetalt per måned pluss barnetrygd. Men hadde husleia vært det dobbelte hadde jeg slitt, det må jeg innrømme. Som sagt har jeg tre barn, og de holder på med mange aktiviteter. Dessuten tjener jeg for mye til å få stønad til barnetilsyn, så bare barnehage og SFO blir glatt 6000 i måneden.

Hvis du skal leie (som aleneforelder, men ellers også) i Oslo, så blir jo spørsmålet egentlig hva som er viktigst for deg: plass eller beliggenhet. Jeg valgte å bo så sentralt som mulig for å ha kort vei til jobb og kunne hente tidlig i barnehagen, men vi hadde hatt mye bedre plass til samme pris hvis vi flyttet litt lenger ut. Det samme er tilfellet for leieleiligheter. Du får kikke litt rundt og se hva som finnes! :) :)

Skrevet
Det virker nesten som du tror det er egne husleiesatser for aleneforeldre.

Det holder å spørre om hva det koster å leie en leilighet i Oslo. Prisene er like for alle. Du kan jo sjekke finn.no.

Aleneforeldre derimot, er ikke en homogen gruppe. Jeg eier bolig rett utenfor Oslo. Verdt ca. 5 mill. Finansiert med inntekt fra eget arbeid. Skal man klare seg godt som aleneforelder, gjelder det å ha en jobb. Da har man alltid mer penger enn hvis man skal klare seg på trygd.

Hvorfor virker det som om jeg det at aleneforeldre har egne husleiesatser ?

Jeg er ville høre spesifikt fra ALENEFORELDRE og hvor mye DE betaler.. Hvordan vet du at alle aleneforeldre har lik husleie uansett hvor eller hvordan de bor??

Har jeg sagt at aleneforeldre er en homogen gruppe? Nei, kan ikke huske at jeg sa det. Alle er ikke så heldige som deg at de eier sin egen bolig vet du. Så fint for deg..

Har du noen som helst ide om hva jeg gjør eller ikke, om jeg jobber eller om jeg går på trygd, eller hva som helst? Nei tror ikke det, så takk for det snurpete svare, men hvis du føler at du ikke kommer inn under de menneskene jeg ønsker å høre fra så trengte du rett og slett ikke å svare tenker jeg, men takk for at du tok deg tid til å skrive et svar.. snurpete eller ei..

Skrevet (endret)

Eh hallo?? du har en jobb hvor du kan betjene en leilighet på 5 mill, ikke engang advokater har så god lønn, bare de aller fremste kjendisadvokatene. God dag manns økseskaft.

Hva vet du om trådstarter, INGENTING.

Innlegget er endret. -jolie (mod)

Endret av jolie
Skrevet
Finansiert KUN ved eget arbeid- ikke noe skilsmisseoppgjør, ingen starkapital fra foreldre, ingenting? Da må du enten ha en ufattelig god årslønn (ikke det greieste å kombinere med aleneforeldertilværelsen), eller ha jobbet i omtrent 160 år :ler: Men for all del, jeg bøyer meg i støvet.

Finansiert alene, ja.

Først en liten leilighet, så en større, så et hus. I dag har jeg 500000 i gjeld, og klarer fint å betjene det med min lønn, som for øyeblikket er ok, men ikke veldig god. (Den har i perioder vært over snittet.)

Og skilsmisseoppgjør er da ingen inntektskilde? Man får sin andel av felles midler, opparbeidet gjennom arbeid. Men jeg snakker ikke for meg selv her altså, jeg var bare samboer med faren til barna mine.

Skrevet
Hva vet du om trådstarter, INGENTING.

Riktig.

Jeg prøvde bare å si at hva "aleneforeldre" har av bolig og utgifter er like uensartet som for alle andre, og at det har lite for seg å spørre om det. Så illustrerte jeg med et eksempel.

Skrevet
Hvorfor virker det som om jeg det at aleneforeldre har egne husleiesatser ?

Jeg er ville høre spesifikt fra ALENEFORELDRE og hvor mye DE betaler.. Hvordan vet du at alle aleneforeldre har lik husleie uansett hvor eller hvordan de bor??

Har jeg sagt at aleneforeldre er en homogen gruppe? Nei, kan ikke huske at jeg sa det. Alle er ikke så heldige som deg at de eier sin egen bolig vet du. Så fint for deg..

Har du noen som helst ide om hva jeg gjør eller ikke, om jeg jobber eller om jeg går på trygd, eller hva som helst? Nei tror ikke det, så takk for det snurpete svare, men hvis du føler at du ikke kommer inn under de menneskene jeg ønsker å høre fra så trengte du rett og slett ikke å svare tenker jeg, men takk for at du tok deg tid til å skrive et svar.. snurpete eller ei..

Det virker som du mener at aleneforeldre har egne satser på grunn av måten du formulerte deg på. Du spurte jo blant annet hva som er gjennomsnittet for aleneforeldre å betale etc. Det som avgjør hvilken økonomi man har er jo ene og alene hvor mye penger man har inn, hvor mange personer dette skal dekke, og hvor mye som er i faste utgifter.

En aleneforelder har jo selvsagt like varierende både inntekt og utgifter som alle andre.

Men siden du spør: Jeg har 12 000 i husleie per måned, hvorav 2 500 er til borettslaget, resten renter og avdrag på lånet mitt. Men dette hjelper deg vel egentlig ikke når du ikke vet hvor stor min leilighet er, hvor mange barn jeg har, mine inntekter eller mine andre utgifter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...