Gå til innhold

Skal jeg aldri lære?


tuji

Anbefalte innlegg

Hver bidige gang jeg får lønn går jeg rett ut og bruker den på ting jeg "må" ha, som regel klær, sko og sminke. Jeg tror jeg mangler det fornuftige sparegenet de fleste andre har. Har jeg 2000 kroner igjen på konto og ser et par fine sko til 2000, ja, så kjøper jeg skoene!

Finnes det flere som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forsket på det, det kalles Shoppinggenet.

:blunke:

Trodde det generelt var samling av x-kromosomer som gjorde det, jeg :P

Noen ganger er det godt å ha et fornuftskromosom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Gjør som meg: Når du får lønn så forter du deg å sette penger på sperrede kontier, eks BSU.

Blir penger av slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Det der shoppinggenet mangler jeg.

Hadde aldri i livet klart å kjøpe et par sko til 2000, om jeg så hadde 4000 på konto. Sambo sa at jeg kunen få gå på shopping og bruke 1000 kroner, men ikke engang det klarer jeg å gjøre.

Ikke tolk meg feil, jeg elsker å gå i butikker, men jeg har ikke samvittighet til å kjøpe noe til meg selv, med mindre jeg viiiiirkelig trenger det, og for tida tenker jeg som så at vi trenger mat mer enn jeg trenger en hårklipp eller nye sokker, så shopping, det drømmer jeg ikke engang om....

Nei, shopping-gen har jeg ikke. Har jeg 2000 igjen på konto når lønninga kommer, da ser jeg forundra ut, og lurer åp hvordan det kan ha skjedd, men jeg bruker dem for all del ikke, det klarer jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der shoppinggenet mangler jeg.

Ikke tolk meg feil, jeg elsker å gå i butikker, men jeg har ikke samvittighet til å kjøpe noe til meg selv, med mindre jeg viiiiirkelig trenger det, og for tida tenker jeg som så at vi trenger mat mer enn jeg trenger en hårklipp eller nye sokker, så shopping, det drømmer jeg ikke engang om....

Dette er nok mer meg ja...bruker så og si aldri penger på klær, sko, sminke o.l. med mindre det er helt nødvendig og selv da har jeg problemer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Det finnes endel lure måter å spare på, jeg f.eks trenger en måte som er så lur at jeg lurer meg selv!

1. vi betaler mer ned på lånet enn vi strengt talt trenger

2. jeg betaler inn "frivillig forskuddsskatt" slik at jeg alltid får igjen på skatten.

Ellers bruker vi nok stort sett det vi har, bortsett fra det vi har på en reservekonto, sånn i tilfelle et eller annet.

Og det hender rett som det er, og ofte på upassende tidspunkt, at klær eller sko skriker til meg fra butikkhyllen: KJØP MEG. Ting og tang til hjemmet snopes også rimelig ofte her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Følger imidlertid Donpedros råd og har sørget for faste trekk den dagen lønningen kommer på konto slik at jeg ikke "merker" at pengene er borte. Passer også på at de ikke er tilgjengelige, d.v.s trekker mer skatt enn nødvendig, betaler ned på lån fortere enn nedbetalingsplanen tilsier o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler også shopping-genet.

Husker da jeg var 18 og faren min hadde tatt ut titusen slik at jeg og søsteren min skulle kjøpe klær på ferien. |Moten da var fæl - mye pastell, - men vi fant til slutt noe som var brukbart. Etter mye mas fra min fars side.

Vi brukte kun en brøkdel av pengene. Han burde være glad - men var nok litt skuffet. Spesielt fordi han ikke likte vår smak, som gikk i retning sorte og litt punkete plagg.

I dag shopper jeg lite - men av og til må jeg jo bare, for å oppgradere. Da velger jeg små butikker, ikke kjøpesentre.

Og regninger osv. foretrekker jeg å være på forskudd med - bruker aldri en krone før jeg har oversikt. Men så flink til å spare er jeg ikke - går gjerne på resturant, cafe osv.

Et godt tips, er å late som du ikke har penger til annet enn mat og regninger før det er par dager igjen til lønning. Da kan du gå ut og shoppe - for det som er igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scarlet

Nei, jeg klarer å begrense meg faktisk... Hvis jeg ikke hadde gjort det så hadde jeg jo ikke hatt penger til noe annet i det hele tatt, og det hadde jo blitt vel kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko til 2000 kr kjøper jeg ikke, men et par til 1000 kr og to-tre par til 3-500 kr rett etter hverandre har jeg ikke noe problem med.. Kanskje ikke så mye logikk i det med.. Jeg mangler definitivt IKKE noe shoppinggen!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ethereal

I morgen, eller i det minste etter ferien, skal jeg begynne på et nytt og bedre liv. Fast sparing hver måned, ingen nye skjønnhetsprodukter før de gamle er oppbrukt, ingen total bevisstløs handling i matbutikkene.......

Trur eg! Men siden vi skal begynne å se etter en leilighet å kjøpe, er vel dette bare fornuftige tilpasninger.

Klær og sko shopper jeg faktisk ikke så mye av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...