Yamamoto Skrevet 3. mai 2009 #81 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Var det kanske noe med at han ikke skulle oppheve loven, men oppfylle pakten? Hadde dette kanskje også noe med at ofringer og steining og denslags allikevel skulle opphøre med hans død? nå tipper jeg bare helt vilt og orker ikke sette meg ned for ¨å undersøke. Det er sikkert noen som vet noe om dette. Helt riktig: "Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill. Amen, I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest part or the smallest part of a letter will pass from the law, until all things have taken place." (Matthew 5:17 NAB) Flere sitater i Bibelen om at man ikke skal overse lovene i GT, kan finnes her: Do Not Ignore Old Testament. Jeg er klar over at nettsidens navn ikke virker særlig pålitelig, men alle kvotasjoner finner man utvilsomt i Bibelen. Om man ikke har en egen kopi selv, kan man lese hele Bibelen her. Jeg regner med at de aller fleste her forstår engelsk? Endret 3. mai 2009 av Yamamoto Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2009 #82 Del Skrevet 3. mai 2009 A)Jehova er lovgiveren.B)Jesus er hans sønn. Moseloven ble gitt for å vise at ingen ufullkomne mennesker kunne oppfylle loven om "like for like,liv for liv".Adams fall ga ham bare ufullkomne etterfølgere.Jesus ble sendt til jorden for å oppfylle Moseloven som ingen ufullkomne mennesker kunne oppfylle.Han klarte det og OPPFYLTE loven.Adams fall var nå utlignet og kvittert ut.NÅ først kunne lovgiveren - Jehova - oppheve loven HAN ga.Deretter er det nåden og troen som frelser oss. Men en tro uten gjerninger er en død tro.Derfor må vi bestrebe oss på å lære Jehovas sinn å kjenne.Ved å studere sønnen hans,og ved å meditere over hans tanker fra tidligere tider.Gud forandrer seg ikke,men han har tillatt de onde å leve for å samle inn de som VIL hans veier.Etter de tusen år,som ligger rett foran oss,er menneskene tilbake der Adam ga tapt -i et fullkomment paradis restituert av Jesus,og Jehova kan rolig "stå opp" fra sin hvile. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 3. mai 2009 #83 Del Skrevet 3. mai 2009 Jo, det er firewall, og alle andre ateister, i sin fulle rett til å si. NT sier svart på hvitt at hvis du tror, skal du få hva enn du ber om. "If you believe, you will receive whatever you ask for in prayer." [Matthew 21:21] "If you ask anything in my name, I will do it. [John 14:14] Med andre ord, da firewall bad til Gud (eller Jesus) om at bestemoren hans ikke skulle dø, skulle hun, i følge NT, ikke gjort det. Hva skjedde? Bestemoren til firewall døde. Ergo, bønnen viste seg å være inneffektiv. Og det er ikke bare vi som har kommet fram til denne konklusjonen: Statistically analyze prayer. Nå er ikke jeg spesielt religiøs, men jeg mener at andre må få tro på hva de vil(så lenge de ikke trer det nedover ørene mine). Det jeg derimot stusser litt på, er hvordan det du sier her kan henge sammen: I følge NT skal Gud gi en det en ber om i hans navn, og ber en til Gud så er en neppe ateist, så hvordan kan du da forklare at bestemoren til Firewall døde, til tross for at kristne personer(som jeg antar dem som ba for henne var)ba for henne? Jeg kjenner for øvrig til flere eksempler på dette fra mitt eget liv: kristne ber for en person, men de får langt ifra det de ber om, så jeg er veldig spent på din forklaring på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 3. mai 2009 #84 Del Skrevet 3. mai 2009 A)Jehova er lovgiveren.B)Jesus er hans sønn. Moseloven ble gitt for å vise at ingen ufullkomne mennesker kunne oppfylle loven om "like for like,liv for liv".Adams fall ga ham bare ufullkomne etterfølgere.Jesus ble sendt til jorden for å oppfylle Moseloven som ingen ufullkomne mennesker kunne oppfylle.Han klarte det og OPPFYLTE loven.Adams fall var nå utlignet og kvittert ut.NÅ først kunne lovgiveren - Jehova - oppheve loven HAN ga.Deretter er det nåden og troen som frelser oss. Men en tro uten gjerninger er en død tro.Derfor må vi bestrebe oss på å lære Jehovas sinn å kjenne.Ved å studere sønnen hans,og ved å meditere over hans tanker fra tidligere tider.Gud forandrer seg ikke,men han har tillatt de onde å leve for å samle inn de som VIL hans veier.Etter de tusen år,som ligger rett foran oss,er menneskene tilbake der Adam ga tapt -i et fullkomment paradis restituert av Jesus,og Jehova kan rolig "stå opp" fra sin hvile. "Probmet" er at all seriøs forskning utelukker Bibelens skapelsesberetning, så hvordan kan da dette være tilfelle? Eller er du av dem som ennå tror at Darwin tok feil, til tross for alle bevisene på det stikk motsatte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yamamoto Skrevet 3. mai 2009 #85 Del Skrevet 3. mai 2009 Nå er ikke jeg spesielt religiøs, men jeg mener at andre må få tro på hva de vil(så lenge de ikke trer det nedover ørene mine). Det jeg derimot stusser litt på, er hvordan det du sier her kan henge sammen: I følge NT skal Gud gi en det en ber om i hans navn, og ber en til Gud så er en neppe ateist, så hvordan kan du da forklare at bestemoren til Firewall døde, til tross for at kristne personer(som jeg antar dem som ba for henne var)ba for henne? Jeg kjenner for øvrig til flere eksempler på dette fra mitt eget liv: kristne ber for en person, men de får langt ifra det de ber om, så jeg er veldig spent på din forklaring på dette. Nå henger jeg ikke helt med her. Har jeg noen gang påstått at bønnene til kristne fungerer? Jeg har påstått det motsatte. Hva er det jeg trenger å forklare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 3. mai 2009 #86 Del Skrevet 3. mai 2009 Nå henger jeg ikke helt med her. Har jeg noen gang påstått at bønnene til kristne fungerer? Jeg har påstått det motsatte. Hva er det jeg trenger å forklare? Ok, da misforsto jeg. Men jeg forstår ikke hvordan man da kan tro på Bibelen, hvis man ikke tror at bønn fungerer? Er ikke bønn en del av troen deres, da, en slags kontakt mellom mennesket og Gud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yamamoto Skrevet 3. mai 2009 #87 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Ok, da misforsto jeg. Men jeg forstår ikke hvordan man da kan tro på Bibelen, hvis man ikke tror at bønn fungerer? Er ikke bønn en del av troen deres, da, en slags kontakt mellom mennesket og Gud? Jeg tror hverken på Bibelen eller noen andre religiøse skrifter, så det kan jeg ikke svare deg på. Bønn er nok hovedsaklig noe som skal skaffe kontakt mellom mennesket og Gud, men argumentet om at "bønner blir alltid svart, bare ikke sånn man ønsker det", for eksempel i en form av et "nei", funker ikke. Bibelen sier helt konkret at man skal få hva enn man ber om i Guds eller Jesus navn. Endret 3. mai 2009 av Yamamoto Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå