Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #61 Del Skrevet 21. april 2009 Ser du ikkje hva du skriver? 42 barn, ble heldigvis drept av bjørner. Barn som ikkje vet hva de gjør, som ikkje har lært hvor galt mobbing er. Straffen er døden? Eg blir vel snart straffet selv fordi eg ikkje følger dette våset. Den Guden din er ikkje noe perfekt i mine øyne. Hvordan får man slike tanker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nåh... Skrevet 22. april 2009 #62 Del Skrevet 22. april 2009 Hva er en ekte kristen? En som følger Bibelen til punkt og prikke, og derfor steiner folk som banner, er utro, ikke er jomfru på bryllupsnatten, tilber andre guder, krangler med foreldrene eller jobber på søndag? Eller har du en annen _tolkning_ som du velger å kalle den rette, som ikke går ut på å følge Bibelen men heller gjøre noe annet? Dette er ikke en ekte kristen - det er en ekte fundamenalistisk og praktiserende jøde. Kanskje man kun skal følge det nye testamentet? Jesus er uenig, ref Lukas 16: 16 Loven og profetene hadde sin tid fram til Johannes. Fra da av forkynnes det gode budskapet om Guds rike, og alle trenger på for å komme inn. 17 Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort. Hva legger du egentlig i å være en ekte kristen? Å følge Jesu eksempel eller å følge hans ord? La oss ikke glemme at hele tre ganger nevnes homofili som noe galt i det nye testamentet, hvor homofile likestilles med tyver, prostituerte, alkoholikere og svindlere. Homfil praksis nevnes og sidestilles med utroskap og sex utenfor ekteskapet m.m og aksepteres ikke innefor en menighet... Akkurat det er viktig - det betyr ikke at man skal løpe etter de som ikke følger Bibelen og rope ukvemsord . Å følge Bibelen til punkt og prikke betyr ikke å gjøre det samme som alle gjorde for 2-3000 år siden men å følge de anvisningene som ble gitt. Det er flere som har det ustyrtelig morsomt med å ramse opp "lover" fra GT og sette de iopp mot i dag, men selv om Paulus skrev til Timoteus at "hele skriften er inspirert" så regnes en ekte kristen som en som følger den nye loven frembrakt ved Jesus gjennom hans virke og vår mulige frelse igjennom hans gjenløsningsoffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 #63 Del Skrevet 22. april 2009 Hvis det er tilfellet at de reglene skulle opphøre med hans død så vil det likevel si at fra de først ble skrevet (av/inspirert av Gud) frem til Jesus kom for å oppheve dem så var det gyldige regler. Hvis et barn kranglet med foreldrene sine så skulle landsbyen samles for å steine det barnet, og dette var noe Gud mente var det riktige å gjøre. For meg har det ingenting å si om Gud ombestemte seg senere og fant ut at han hadde tabbet seg ut, og derfor sendte sønnen ned for å ordne opp - han var likevel grunnen til at uskyldige mennesker ble drept i hans navn. Så skrudd ante jeg ikke at noen var. Det skal en rimelig hjernevasket person til for å forsvare offentlig steining av rebelsk ungdom. Dette er tanker jeg har også, og OM det skulle vært tilfelle at det finnes en gud og han er slik som dette, så ØNSKER faktisk ikke jeg å leve under en sånn tyrann! Det der har pokker ikke mye med kjærlighet å gjøre, og jeg tror at de som mener at gud har slike tendenser må ha kommet langt ut i feil kjørefelt - antakelig helt ute i grøfta. Jeg er tilhenger av logikk (ja, tenk det), og for meg er det ikke logisk at en allmektig, fullkommen, allvitende og ubetinget kjærlig gud noen sinne kan ha befalt menneskene å leve under slike lover. Det skjærer seg helt for meg. Og så var det denne allvitenheten igjen da - han må jo ha sett at han ville bli nødt til å sende Jesus for å oppfylle og oppheve disse sinnsyke lovene, og at mennesker ikke ville klare å leve under dem verken før eller etter Jesus, så hvorfor ikke bare ta høyde for det i selve skapelsesprosessen og sørge for at alle disse menneskene, og barna ikke minst, som skulle tortureres til døde, hadde sluppet... Nei, null logikk i hele den historien der om en gud som går fra å være en tyrannisk despot til å bli full av kjærlighet og tilgivelse over natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nåh... Skrevet 22. april 2009 #64 Del Skrevet 22. april 2009 Dette er tanker jeg har også, og OM det skulle vært tilfelle at det finnes en gud og han er slik som dette, så ØNSKER faktisk ikke jeg å leve under en sånn tyrann! Det der har pokker ikke mye med kjærlighet å gjøre, og jeg tror at de som mener at gud har slike tendenser må ha kommet langt ut i feil kjørefelt - antakelig helt ute i grøfta. Jeg er tilhenger av logikk (ja, tenk det), og for meg er det ikke logisk at en allmektig, fullkommen, allvitende og ubetinget kjærlig gud noen sinne kan ha befalt menneskene å leve under slike lover. Det skjærer seg helt for meg. Og så var det denne allvitenheten igjen da - han må jo ha sett at han ville bli nødt til å sende Jesus for å oppfylle og oppheve disse sinnsyke lovene, og at mennesker ikke ville klare å leve under dem verken før eller etter Jesus, så hvorfor ikke bare ta høyde for det i selve skapelsesprosessen og sørge for at alle disse menneskene, og barna ikke minst, som skulle tortureres til døde, hadde sluppet... Nei, null logikk i hele den historien der om en gud som går fra å være en tyrannisk despot til å bli full av kjærlighet og tilgivelse over natten. Hvis du tar deg til til å LESE Bibelen og prøve og se det hele under ett (og da holder det ikke med "Bibelen for dummies" eller "Bibelen på 100 sider") så vil du se en ganske så klar rød tråd i det hele. I og for seg interessant hvordan noen kan oppsummere flere tusen sider med ganske tettpakket budskap på noen linjer i et webforum... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 #65 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg har lest ganske mye i den boken, gjennom bibelstudier over noen år. Det er nok derfor jeg har klart å bygge meg en mening på bakgrunn av manglende logikk. Hadde jeg ikke lest den overhodet, ville jeg jo ikke visst hva som stod i den i det hele tatt. Finnes denne røde tråden din i alle de selvmotsigelsene som står i boken også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nåh... Skrevet 22. april 2009 #66 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg har lest ganske mye i den boken, gjennom bibelstudier over noen år. Det er nok derfor jeg har klart å bygge meg en mening på bakgrunn av manglende logikk. Hadde jeg ikke lest den overhodet, ville jeg jo ikke visst hva som stod i den i det hele tatt. Finnes denne røde tråden din i alle de selvmotsigelsene som står i boken også? Jepp Har du noen konkrete som du vil belyse på en aprildag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 #67 Del Skrevet 22. april 2009 Da må jeg begynne å lete, og det orker jeg ikke akkurat nå, men det finnes tidligere tråder her på forumet hvor det er linket til en webside hvor disse selvmotsigelsene er tatt frem. --- Jeg skal gjøre et kort googlesøk og se hva som kommer opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 #68 Del Skrevet 22. april 2009 Litt Litt til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nåh... Skrevet 22. april 2009 #69 Del Skrevet 22. april 2009 Litt Litt til 1.Mosebok har kronologien i første kapitteln (også vitenskapelig sett). 2.kapittel er en historisk beretning og inneholder ingen tidsbegrensninger eller kronologiske referanser. Det er ingenting i en bretning som ikke inneholder dette som krever at rekkefølgen skal være kronologisk. Det er en tilleggs opplysning i 1.Mos 7:2 om at alle rene fyr skal samles 7 par (rene dyr i sammenheng med ofring) "for at deres slekter kan holdes i live på jorden" Det var fortsatt par... Når det gjelder NÅR de gikk inn i arken så er det ikke to forskjellig angiuvelser men EN som må leses samlet: "Da nå sju dager var til ende, kom storflommen over jorden. I det året da Noah fylte 600 år, den syttende dagen i den andre måneden" Vannet STEG i førti dager og STO i 150.... Gud skal aldri la en VANNFLOM komme igjen slik .... Så sjekker jeg sporadisk de tingene som da står nedover på den siden og ser at et enkelt oppslag på bibelen.no avkrefter alle påstandene som i beste fall misforståtte og ihverstefall ondskapsfulle... jau jau... http://www.nettavisen.no/spray/samfunn/article315283.ece var enda mere tåpelig og kunne vært skrevet av en tenåring... Beklager, men gi meg noe med litt tankevirsomhet bak... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 #70 Del Skrevet 22. april 2009 Jeg skal nok det,men det var disse to jeg fant fort og gæli på en rask googlesøk, som jeg sa.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 #71 Del Skrevet 22. april 2009 Litt mer Nå finner jeg ikke igjen de sidene jeg har sett tidligere, og jeg orker ikke sitte her og søke på alle mulige sammenstillinger av ord for å se om de samme stedene kommer opp som jeg har sett tidligere. Det jeg personlig husker å ha sett selv i bibelen er to forskjellige utgaver av de 10 bud - og de er veldig forskjellige, ikke bare slik som i linken overfor der man henger seg opp i forskjellige antall på dette og hint i forskjellige sammenhenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nåh... Skrevet 22. april 2009 #72 Del Skrevet 22. april 2009 Litt mer Nå finner jeg ikke igjen de sidene jeg har sett tidligere, og jeg orker ikke sitte her og søke på alle mulige sammenstillinger av ord for å se om de samme stedene kommer opp som jeg har sett tidligere. Det jeg personlig husker å ha sett selv i bibelen er to forskjellige utgaver av de 10 bud - og de er veldig forskjellige, ikke bare slik som i linken overfor der man henger seg opp i forskjellige antall på dette og hint i forskjellige sammenhenger. Nå er det ikke slik at det står i Bibelen at "dette er de topp ti bud dere skal følge". Hebreerne fikk først de ti bud på steintavler slik vi kjenner dem men de fikk også senere flere rettsreglene som Moses ble pålagt å legge fram for israelittene. I 2.Mos 34 fornyes denne pakten, men både før og etter dette presenteres Israel for rettsregler som skal være med på å forme en ny nasjon fra grunnen av. Mange av de gamle paktene er rettspålagte Israel som nasjon og blir i stor grad enten erstattet eller fornyet igjennom den nye pakt som Jesus kom med. Mye ble opprettholdt, men siden nasjonen Israel nok en gang hadde sviktet sin Gud ble også mye annerledes. Jeg tok for meg den første i den nye listen du presnterte som da mente at to forskjellige aldre ble presentert for Akasja i to forskjellige bøker. Sjekk selv Bibelen.no 2.Kongebok 8:26 Akasja var tjueto år gammel da han ble konge, og han regjerte i Jerusalem i ett år. Hans mor hette Atalja og var datter av Israels konge Omr 2.Krønikebok 22:2 Akasja var tjueto år gammel da han ble konge, og han regjerte i Jerusalem i ett år. Hans mor hette Atalja og var datter av Omri. Ser ikke helt selvmotsigelsen her. ************************* Det er svært enkelt å lage slike sider på nettet - og bli tatt på alvor - for de færreste orker å sjekke om det stemmer og svelger agnet der og da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. april 2009 #73 Del Skrevet 22. april 2009 Det vet jeg, men den listen jeg så i forrige omgang da dette temaet var oppe, var reelle selvmotsigelser. Jeg sjekket dem faktisk opp mot bibelen som jeg har liggende her. Jeg pleier å dobbelsjekke for jeg hater å bli tatt på senga for elendig fotarbeid. Jeg finner ikke igjen den siden, men kanskje noen andre her inne vet hvor den kan finnes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IKKE ETT ENESTE BARN! Skrevet 22. april 2009 #74 Del Skrevet 22. april 2009 Ser du ikkje hva du skriver? 42 barn, ble heldigvis drept av bjørner. Barn som ikkje vet hva de gjør, som ikkje har lært hvor galt mobbing er. Straffen er døden? Eg blir vel snart straffet selv fordi eg ikkje følger dette våset. Den Guden din er ikkje noe perfekt i mine øyne. Hvordan får man slike tanker? Barna er dagens guder.Bibelens gud - "som ikke forandrer seg" - står bak en bok som man kan bekjenne seg til eller la være.Man kan i stedet spille bridge,drive idrett,lese skjønnlitteratur eller drive andre sysler.MEN - enten tror man på at det som står der er guds sannhet,eller lar det være.Da blir ett spørsmål : Det levde millioner av barn før vannflommen.HVOR MANGE BARN OVERLEVDE VANNFLOMMEN? INGEN!!!! Liker du det ikke,kan jeg anbefale en bridgeklubb på Hamar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 22. april 2009 #75 Del Skrevet 22. april 2009 Mens vi først snakker om flommen, døde fiskene også? Hva med ender og andre fugler som flyter på vannet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 8 STK! Skrevet 22. april 2009 #76 Del Skrevet 22. april 2009 Mens vi først snakker om flommen, døde fiskene også? Hva med ender og andre fugler som flyter på vannet? Kun 8 mennesker overlevde."Som det var i Noas dager skal det være i Menneskesønnens dager",sa Jesus. Hån nå,men betal siden! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 22. april 2009 #77 Del Skrevet 22. april 2009 Tråden er ryddet Bolledeig (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 23. april 2009 #78 Del Skrevet 23. april 2009 Ja, her har vi altså et bevis på Guds eksistens: http://www.enhet.no/sky04.php Og her er enda et: http://www.enhet.no/sky05.php Hva sier dere nå, ateister? Linkene dine fører vel heller til det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 23. april 2009 #79 Del Skrevet 23. april 2009 Tråden er ryddet Bolledeig (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yamamoto Skrevet 3. mai 2009 #80 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Men du kan ikke si at bønn er bevist inneffektivt når folk faktisk ser at det hjelper. Jo, det er firewall, og alle andre ateister, i sin fulle rett til å si. NT sier svart på hvitt at hvis du tror, skal du få hva enn du ber om. "If you believe, you will receive whatever you ask for in prayer." [Matthew 21:21] "If you ask anything in my name, I will do it. [John 14:14] Med andre ord, da firewall bad til Gud (eller Jesus) om at bestemoren hans ikke skulle dø, skulle hun, i følge NT, ikke gjort det. Hva skjedde? Bestemoren til firewall døde. Ergo, bønnen viste seg å være inneffektiv. Og det er ikke bare vi som har kommet fram til denne konklusjonen: Statistically analyze prayer. Endret 3. mai 2009 av Yamamoto Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå