Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #1 Skrevet 15. juli 2003 Vi ønsker oss en så kort som mulig vielse. Hva er obligatorisk i en vielse og hvor lenge ca varer den? Hvor mye kan man være med på å bestemme. VI vil helst ikke ha salmer alle må synge, og vi vil kun ha en sang som blir spilt på piano. Vi vil med andre ord ha den, personlig, enkel, kort og vakker..... Hvor lenge varer dette?
RoadQueen Skrevet 15. juli 2003 #3 Skrevet 15. juli 2003 I vår samtale med presten nevnte han at for de som giftet seg i kapellet var vielsen unnagjort på 8 - 10 minutter...
Gjest Helenius Skrevet 15. juli 2003 #4 Skrevet 15. juli 2003 Vi vil med andre ord ha den, personlig, enkel, kort og vakker..... Jeg tror mange er av den oppfatning at musikkvalg, salmevalg og evt diktlesning gjør vielsen mer personlig, og at det blir mindre personlig om dere kutter det... Ikke for det, en borgerlig vielse inneholder ikke nødvendigvis disse elementene, og de blir gjerne veldig korte.
Gjest Anonymous Skrevet 15. juli 2003 #5 Skrevet 15. juli 2003 Hvorfor i all verden skal du gifte deg i kirken dersom du ikke vil ha med nettopp alt dette som gjør det til en kirkelig vielse? Personlig synes jeg at vielsen er høydepunktet i bryllupet, og synes det er trist med hastverksvielser. Siste vielsen jeg var i var over på bare 20 minutter - triste greier. Ønsker man en personlig vielse er man jo heldig dersom det ikke er noen brudepar som tripper på trappen og skal vies etterpå.
Furstina Skrevet 15. juli 2003 #6 Skrevet 15. juli 2003 Hon kanske vill gifta sig i kyrkan för att få en religiös välsignelse över äktenskapet? DET är den biten som jag anser borde vara viktigast i en kyrklig vigsel - själva vigselcemonin med Guds välsignelse - inte en massa psalmer som få kan sjunga med i. Sången och pampet är det inte alla som vill ha. En vigsel i ett litet kapell eller separat litet vigselrum (vissa kyrkor har det) kanske är nåt för er. Eller den borgerliga cermonin - orden är mycket vackra och det blir både intimt och personligt ändå. Sång och firande kan man ju göra som man vill med sedan - oavsett storleken på vigselcermonin.
VesleBråka Skrevet 15. juli 2003 #7 Skrevet 15. juli 2003 En vanlig vielse (se kirken.no for oppskrift) tar 30-45 minutter inkl. de underholdningspunktene som er foreslått der.
Augustbrud02 Skrevet 16. juli 2003 #8 Skrevet 16. juli 2003 Hvis dere ønsker en kirke vielse, tror jeg desverre ikke dere bare kan velge og vrake i hvordan dere vil gjøre det. Det er et fast rituale man skal igjennom, og de fleste prestene ønsker også at man skal ha minst 2 salmer. Hvis dere ønsker en vielse som går på kant med kirkens vielse eller kirkens verdier, synes jeg kanskje at dere bør satse på en borgelig vielse? Forøvrig tok vår vielse 45 min, og denne var veldig tradisjonell med 3 salmer. 20-30 min er nok det vanligste for en vielse.
Gjest Anonymous Skrevet 16. juli 2003 #9 Skrevet 16. juli 2003 Jeg er kristen, og vil gifte meg i kirken, det er det eneste riktige stedet for meg å gifte meg, så borgerlig er ikke tema engang. Hvorfor jeg gjerne vil "korte"det ned, er fordi jeg ikke ser vitsen i att alle må synge 3 salmer, presten skal holde en lang preken om att gud er kjærlighet, og jesus ga sitt liv for menneskene etc.....Jeg skal finne en nydelig tekst om kjærlighet, fra bibelen, en kvinnelig pianist vil spille og synge heaven av bryan adams, og det vil så klart være den obligatoriske vielsessermonien, men noe særlig mer prat og synging syns jeg blir for langt.
silja Skrevet 16. juli 2003 #10 Skrevet 16. juli 2003 Hvis dere ønsker en kirke vielse, tror jeg desverre ikke dere bare kan velge og vrake i hvordan dere vil gjøre det. Det er et fast rituale man skal igjennom, og de fleste prestene ønsker også at man skal ha minst 2 salmer. Hvis dere ønsker en vielse som går på kant med kirkens vielse eller kirkens verdier, synes jeg kanskje at dere bør satse på en borgelig vielse? Forøvrig tok vår vielse 45 min, og denne var veldig tradisjonell med 3 salmer. 20-30 min er nok det vanligste for en vielse. Jeg tror ikke kirken er så fastlåst på dette -iallefall ikke alle. Grunnen til at det kanskje ofte kan vikre slik, er vel bare at de som har kirkelig vielse ofte velger den tradisjonelle fordi de ønsker det. Man kan fint korte ned på ting, ta med andre ting under vielsen -kirken er mer åpen enn man tror. Har sett mange som velger den amerikanske vrien der brudeparet går til presten når bruden er framme -uten å sette seg ned først og synge en salme. For så å etterfølge med velsignelse. Man står ganske fritt til å velg åssen man vil legge den opp. Iallefall hos oss er de frie på det. Pastor her er alltid takknemlig over at folk velger kirken, og synes det er fint med egne tanker rundt det. Selv velger vi den tradisjonelle -det er jo "pikedrømmen" min, sant Nei, gjør som dere ønsker -og snakk med presten!
Augustbrud02 Skrevet 16. juli 2003 #11 Skrevet 16. juli 2003 Jeg tror ikke kirken er så fastlåst på dette -iallefall ikke alle. Grunnen til at det kanskje ofte kan vikre slik, er vel bare at de som har kirkelig vielse ofte velger den tradisjonelle fordi de ønsker det. Man kan fint korte ned på ting, ta med andre ting under vielsen -kirken er mer åpen enn man tror. Har sett mange som velger den amerikanske vrien der brudeparet går til presten når bruden er framme -uten å sette seg ned først og synge en salme. For så å etterfølge med velsignelse. Man står ganske fritt til å velg åssen man vil legge den opp. Iallefall hos oss er de frie på det. Pastor her er alltid takknemlig over at folk velger kirken, og synes det er fint med egne tanker rundt det. Selv velger vi den tradisjonelle -det er jo "pikedrømmen" min, sant Nei, gjør som dere ønsker -og snakk med presten! Dette varierer nok veldig fra prest til prest også. Noen er litt gammeldags og ikke så åpne for andre vrier, men noen synes det er veldig greit!
Furstina Skrevet 16. juli 2003 #12 Skrevet 16. juli 2003 När vi skulle gifta oss (borgerligt) försökte mina svärföräldrar föreslå en enklare kyrklig cermoni. Det finns tydligen ett fint vigselrum vid sidan av den stora kyrkolokalen (om den är i källaren eller bakom vet jag inte) där De hade vigts. Där skulle det ha gått att få en liten och intim religiös vigsel utan psalmer och det stora altaret. Nu var det ju inte något alternativ för OSS då vi inte vill ha med kyrkan att göra. Men det kanske finns i kyrkan där ni vill gifta er? Jag tror nog att en präst gärna förättar en liten vigsel också. Vill man gifta sig och ha Guds välsignelse men inte hela stora "pakken" tror jag att de flesta präster har förslag på hur det kan göras.
Tyren Skrevet 16. juli 2003 #13 Skrevet 16. juli 2003 Vielsen vår varte max 30 min. Vi hadde en "standard" vielse inkl 2 salmer som iflg presten var det vi minimum måtte ha. Synes allikevel presten klarte å holde en personlig og fin vielse (tror jeg... husker ikke så mye...)
Gjest Tex Skrevet 16. juli 2003 #14 Skrevet 16. juli 2003 Var i bryllup i fjor sommer med bare en salme og null annet, det tok nesten tjue minutter og var kjempetrist og kjedelig.
Furstina Skrevet 17. juli 2003 #15 Skrevet 17. juli 2003 Jag tror att en kort vigsel framför allt är för brudparet och kanske närmaste familjen. Det är en vigsel och inte en bröllopscermoni. Om man önskar en sådan kort vigsel ska man nog inte bjuda in alla till den...
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2003 #16 Skrevet 17. juli 2003 Furstina Hvorfor kan man ikke invitere venner til en kort vielse??????????Det er jo som regel gjestene som ofte klager over lange kjedelige vielsesseremonier. Nei, det er det dummeste jeg har hørt!!Sorry.....
Furstina Skrevet 17. juli 2003 #17 Skrevet 17. juli 2003 Gjest: Jag svarade mest med tankte på Tex inlägg om att hon tyckte en kort vigsel hon var på var trist och kjedelig. Många bröllopsgäster har en förväntan på hur cermonin ska och bör vara, om man kortar ner den väldigt är det en risk att man gör dem besvikna. Visst kan du bjuda in vänner till en kort vigsel men de ska nog vara förberedda på vad det är för vigsel så de inte blir besvikna. Att bjuda in 50-100 gäster för 15-20 minuters cermoni tycker jag är lite motsägelsefullt (stort och litet på en gång). Jag tänkte också på valet som VI gjorde när vi gifte oss. Kort och borgerligt. Att dra alla gästerna in till en tingsretten för 10-15 minuter är både omständigt och kanske inte så meningsfullt. För oss var också den korta och intima vigseln till för VÅR skull.
Gjest frøken ikkje pålogga Skrevet 18. juli 2003 #18 Skrevet 18. juli 2003 Ein heilt enkel, tradisjonell vigsel med 2 salmer og ein tale av normal lengde varer i ganske nøyaktig 20 minutt. Viss folk rekk å kjede seg på den korte tida, så synast eg det er jysla godt gjort! Viss du i tillegg skal ha eit soloinnslag så tar det 3-5 minutt ekstra. Eg synast det er utruleg traurig med viglser der det ikkje skjer noko ekstra. Etter mi meining er jo seremonien i kyrkja høgdepunktet på dagen! Men viss ikkje ein likar sang og musikk så...
Gjest Poirot Skrevet 18. juli 2003 #19 Skrevet 18. juli 2003 Blir rørt uansett jeg. Men mest i kirken.
Felix Skrevet 18. juli 2003 #20 Skrevet 18. juli 2003 En kollega var akkurat i en borgelig vielse som hadde (inkludert sang) vart i 7 minutter. Men hun hadde blitt kjempe rørt. Og hun er en nøktern jente. Så en kort vielse kan være vel så fin som en lang. Selv skal vi ha en "ordinær" kirkevielse på ca. 45 min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå