Gå til innhold

Bæsjen på hunden

Anbefalte innlegg

Gjest TittTitt
Skrevet

Hva som er vanlig "utseende" på en bæsj? :ler: Hunden min sin er lys. Vet ikke hva det betyr jeg. For har sett at mange andre har mørk. Den er ikke bløt og ikke fast heller. Er helt normal, men er denne fargen da..

Det hun spiser er vanlig mat, som tørrfor, litt skive/menneskemat og hundesnop. Hun likter tydeligvis ikke det tørr foret jeg har kjøpt, for det spiser hun veldig ltie av. Men hin dagen kjøpte ambo et nyt tørr for, som er myk. Det er rundinger med hull i. Tror det er det samme som vanlig tørr for, bare det er mykere. Med oksekjøtt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mykt fôr med hull i høres ut som Frolic - det er IKKE fôr! For all del ikke fôr hunden med noe sånt, det tilsvarer om du skulle levd på kun Bic Mac og Cola. Veldig usunt.

De fleste hunder skal ha relativt mørk, fast avføring. Har den ikke det, får den sannsynligvis enten feil fôr eller så er det noe galt med hunden.

Dra på en dyreklinikk eller dyrebutikk og kjøp Hill's eller Royal Canin-fôr. Det er det beste for hunden din, og også billigere i det lange løp. Kjøp fôr tilpasset din hunds størrelse og alder.

Skrevet

Høres ut som Frolic, ja. Det står vel på pakken hva det er for noe? Jeg pleier å gi det som godbiter til hunden min, men ville ikke brukt det som for jeg heller. Som personen over meg anbefalte - dra på dyrebutikk eller veterinær og kjøp foret de selger der, er flere forskjellige typer å velge mellom og det er mye bedre og sunnere for hunden.

Gjest TittTitt
Skrevet

Ja faen, den heter frolic. Huff :( Stakkars hunden da. Det står liksom på pakken at det er et måltid, så jeg trodde no det. Jeg skal kjøpe skikkelig hundefor på dyreklenikken da ja. Det er sånn svææær pakke? Er bare redd hun ikke liker det. Jeg har også friskis hundefor, grønn pakke. Men den spiste hun så og si ikke av. Tror ikke hun liker den, var derfor vi kjøpte den frolic greien. :sur:

Gjest antigartner
Skrevet

Et tips hvis hunden ikke liker tørrforet sitt er å bruke små mengder Frolic (2-3 biter som du deler opp til litt mindre biter med fingrene) som strøs over tørrforet. Min litt kresne hund lar seg lure av dette hver gang og spiser opp maten sin :)

For min hund har Specific, som er kjøpt hos veterinær, samt Pro-plan og Eukanuba, kjøpt i jakt- og sportsforretninger, vært for som har fungert godt. Hunden er i fin form, har bra pels og "riktig" avføring, slik som det er beskrevet i et tidligere innlegg. For tilpasset størrelse og alder har vist seg å være viktig for min hund, i alle fall. Enkelte fortyper finnes i tillegg tilpasset bestemte raser.

Gjest TittTitt
Skrevet

Takker for svar. Skal prøve på dette :) Hun er vandt til livet da, hun er 4 år, men hun er ny for oss.

Når jeg har dere hunde folk her, så lurer jeg på en ting til. Hun er av og til rød på øynene, der det skal være hvit. Hun er rødest ut på kvelden. Også kan det renne litt hvitaktig slim fra øyekroken. Ikke mye, men akkurat som "søvn". Kan dette være en øyebetennesle eller? Jeg jobber i hjemmeykepleien, så har tatt med meg sånn saltvann og små vaske-kluter som jeg vasker henne med et par ganger om dagen..

Skrevet (endret)

Utseende og konsistens på hundebæsj avhenger av hva man fórer med og hvordan hunden tar det opp i kroppen. Èn hund kan fungere godt på et bestemt fór mens en annen ikke gjør det. Det mest ideelle er mørk, fast/litt hard bæsj i liten mengde med lite lukt. Jo mindre som kommer ut i forhold til det som går inn jo bedre greier hunden å utnytte maten, og da er det er godt fór for den. Hvis bæsjen lukter mye tyder det på stort innhold av emner som hunden ikke greier å fordøye. Det er også lurt at bæsjen er hard slik at analkjertlene tømmes naturlig ved avføring, ellers må man kanskje gjøre det selv og det er ikke så hyggelig.

Jeg anbefaler å kombinere råfóring (vom&hundemat-pølser/ blokker) med et tørrfór (ikke butikkfór) som hunden tåler og liker, og en dæsj olje hver dag. Laksolje eller selolje for eksempel. Halvt om halvt med tørrfór og rått våtfór er fint, da får hunden litt variasjon også.

Vom&hundemat kan du lese om her;

http://www.vomoghundemat.no/produktervaatfor.asp

Det beste med det fóret er at hundene som regel elsker det :)

- Det røde/ verk på øynene kan være alt mulig. Irritasjon fra støv, folikler bak øyelokkene, øyekatarr eller noe annet. Hvis det ikke gir seg etter noen dager med hyppig rens med saltvann ville jeg tatt en sjekk hos veterinær.

Endret av la Flaca
Gjest TittTitt
Skrevet

Tusen takk for tips og hjelp, setter pris på det :)

Gjest TittTitt
Skrevet

Er en blanding av boxer og labrador.

Gjest Christabelle
Skrevet

Ok, jeg hadde tenkt til å anbefale å kjøpe fòr hos dyreklinikk, men ser at de med mer peiling har gitt fine svar her.

Gjest gjest med hund
Skrevet

Jeg bruker et tysk for som heter Købers, det er et for uten tilsetningstoffer og smakstilsetninger. Det er et rent for som inneholder 50% kjøtt, i de fleste billigfor er det bare 4 % (!) kjøtt og i de fleste forene som skal være bra er det bare 20% kjøtt. Det beste er vel å kjøpe et for som heter Norwegian Polar som inneholder 90% kjøtt, men dette er ikke så enkelt å få tak i og kommer i 20 kgs frosset for som er delt opp i 1 kg biter. Da må man ha plass i fryseren og ta opp 1 kg om gangen og tine,synes dette høres litt omstendig ut så har ikke prøvd dette foret.

Skrevet
Er en blanding av boxer og labrador.

`Jeg er selv veldig fornøyd med Eukanuba. Bruker lam&ris senior large til eldste og vanlig junior medium med kylling til yngstemann. Har prøvd Hills og Royal Canin til eldste. Men det gikk utover hud, pels og mage. Eukanuba føler jeg blir godt opptatt i tarmen og det kommer mindre ut bak, enn ho stapper i seg foran ;) I tillegg skraper forkulene godt av eventuell tannstein. Bikkja er seks år og har ingen tannsten!

Husk at et for skal prøves i 4-6 uker før du får et resultat på om foret er godt eller dårlig til din hund. Og hvis hunden ikke vil spise i et par dager, kan det være fordi hun faktisk er mett eller bare matlei. Ikke gi deg med foringen fordi om! Spiser ikke hunden på 4-5 dager, sjekk tennene og i tillegg ring en veterinær.

Når det kommer til øynene er dette et problem hos boxeren, ettersom jeg har forstått det ved å prate med flere boxereiere. Du har gjort helt riktig ved å vaske med sterilt vann. Det går an å få øyedråper og øyesalve til hunden din. Anbefaler en tur til veterinæren. Lurt uansett med en sjekk dersom du nettopp har anskaffet den.

Lykke til med hund i hus! Flott å se at du har tatt til deg en voksen hund!

Skrevet
Ja faen, den heter frolic. Huff :( Stakkars hunden da. Det står liksom på pakken at det er et måltid, så jeg trodde no det. Jeg skal kjøpe skikkelig hundefor på dyreklenikken da ja. Det er sånn svææær pakke? Er bare redd hun ikke liker det.

Ja, fôrene som selges hos i dagligvaren forsøker jo å innbille folk at de er sunne og gode, men der lyver de dessverre. En Big Mac er jo strengt tatt også mat, men ikke noe man kan leve på i lengden. Du kan heller gi hunden Frolic som godbiter en gang i blant. :)

Det lønner seg best å kjøpe store sekker hos dyreklinikken, da blir det billigere per kilo. Men du trenger ikke være redd for at hunden ikke liker fôret hvis du kjøper Hill's, de har smaksgaranti. :jepp:

Det vil si at du kan kjøpe en sekk, ta vare på kvitteringen, forsøke å gi hunden fôret i noen dager, og hvis den ikke liker det tar du med sekken tilbake og får alle pengene igjen. Men da må såklart ikke sekken være nesten tom, husker ikke helt hvor grensen går, men tror du er trygg hvis minst halvparten av fôret er igjen i sekken.

Mulig Royal Canin har noe lignende? Uansett vet de som jobber på dyreklinikken sånt, så det er bare å spørre. :)

Flott at du nå kjøper skikkelig fôr til hunden din, og at du hadde vett til å legge merke til avføringen dens. :)

(Leser nå Troyamins svar, og er enig i at Eukanuba også er et godt fôr. Prøv deg frem med disse fôrene, det er individuelt fra hund til hund hva som passer best, men kjøp iallefall kvalitet fra dyreklinikk eller dyrebutikk.)

Skrevet

Mange dyrebutikker/dyreklinikker har smaksprøver, eller smaksgaranti på alt dei har. Spør om prøvepakker på dei typene som passer best til hundens aktivitetsnivå, størrelse o.l. Veldig mange fôrpakker kjem og i mindre størrelsar, har butikken smaksgaranti kan du kjøpe ein pakke til ein hundrings og få prøvd den ut først.

Husk at det kan ta tid å finne ut om hunden virkelig fungerer godt på fôret!

Vi har slitt lenge med å finne eit passande fôr til pelsen, men har no havna på Nutro Choice og kan anbefale det. Eucanuba or RC fungerte ikkje på han, men det betyr ikkje at det ikkje funker på din, så dra meg deg alt du kan av prøver :P

For oss vil ein 600kr sekk med fôr lønner seg i lengden i forhold til å kjøpe billigfôr og. Vinn - vinn!

Skrevet
Mykt fôr med hull i høres ut som Frolic - det er IKKE fôr! For all del ikke fôr hunden med noe sånt, det tilsvarer om du skulle levd på kun Bic Mac og Cola. Veldig usunt.

De fleste hunder skal ha relativt mørk, fast avføring. Har den ikke det, får den sannsynligvis enten feil fôr eller så er det noe galt med hunden.

Dra på en dyreklinikk eller dyrebutikk og kjøp Hill's eller Royal Canin-fôr. Det er det beste for hunden din, og også billigere i det lange løp. Kjøp fôr tilpasset din hunds størrelse og alder.

Retrieveren min gir jeg frolic og menneskemat. Han er helt eksemplarisk, og får skryt av veterinær for fin pels, tenner og flotte muskler.

Hvilket for som passer best for hunden er individuelt.

Gjest TittTitt
Skrevet

Åja så kult med det der garantien da. Da skal jeg jaggu med kjøpe hos dyrekelikken med slik garanti. No har jeg så masse hunde for at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av alt sammen :fnise: Har kjøpt no noe pedigree for voksne no. Ikke senior men pakken før senior. Hun har enda ikke spist det idag..

Det er så rart, for de forrige eierene sa hun spiste alt. Kan det rett og slett være at hun spiser det, bare hun må bli sulten først? Er bare red og nervøs siden hun ikke spiser jeg :sukk: Og kan jo ikke gi hun hundesnop hele tiden heller. Selvom jeg vil det. Jeg gir hun frisktvann hele tiden, så står skålen med hundemat siden av. Regner no med at hun spiser når hun er sulten? Hun er ikke slapp eller noe, selvom hun sover litt når vi er inne. Når vi er ute så elsker hun å løpe.

Kansje vi og bør skrive mail til de forrige eieren og spørre hvilket tørrfor de kjøpte til hun. Men skal gi det et par dager.

Skrevet

Fikk ikke med meg hele historien her jeg, hvor lenge har du hatt henne hos deg? Tar litt tid å bli trygg i nytt hjem og matnekt er jo et typisk stresstegn da. Men det går over. Med labrador i genene er det ingen tvil om det :)

Det at hun spiser godbiter kan komme av at de kommer direkte fra hånda di, da blir det mer stas liksom. Hvis du vil etablere et bånd til henne kan du gi tørrfórbiter (altså maten hennes) som godbiter fra hånda. La henne gjøre enkle kommandoer, skryt og gi noen tørrfórkuler. Det kan få henne litt på gli. Men ikke la maten stå fremme hele dagen. Tilby mat til faste måltider, så skjønner hun at hun må spise - ellers så forsvinner jo maten igjen. Laksolje etc. over tørrfóret pleier å hjelpe veldig på matlysten, det får du kjøpt hos veterinær eller i dyrebutikken.

Gjest TittTitt
Skrevet

Har vel hatt hun i 9 dager. Føles myyye lenger ut da. Hmm.

Var lurt det der med å gi maten som godbit, det skal jeg prøve på. Skal ta det med ut i parken og sånt. Maten står vel framme hele tiden pga hun ikke spiser den. Kansje jeg skal sette skålen oppå bordet da. Også kan jeg bytte ut hundesnopet ed vanlig tørrfor i en slik snopepose, kansje hun da tror det er snop, for hun kjenner jo allltid igjen lyden av en slik pose, og tenker vel at det er snop :ler:

Virker som hun har det bra ihvertfall. Noenganger kan hun virke veldig betenkt. Men hun har det godt, alltid mat og drikke, går mye på turer. Kaster ball i parken hver dag slik at hun blir utslitt nesten. Når vi sover om natten så ligger hun under dynen også puten på samboeren min sin side. Skikkelig bortsjemt. Jeg har bestilt hundeseng no da, så det skal bli spennende. Håper bare hun spiser litt snart. :sukk:

Men må spore litt av no jeg, hvordan er det med å la hun være aleine hjemme? Samboeren min er dratt til utlandet et par dager, og jeg er hjemme fra jobben. Så er hjemme med hun, men tror dere det går fint å la hun være aleine hjemme vis jeg skal ut? Har tenkt meg på byn. Også er jeg invitert på middag på lørdag, men tror jeg tar hun med meg da. Hun er snart 4 år, så er vel vandt med å være aleine? På onsdag dro samboeren min på formiddagen, da jeg kom hjem fra jobb, holdt hun på å løpe meg ned, for hun ble så gla. Får bare dårlig samvittighet for alt. Lei meg for at hun ikke vil spise og redd for å la hun være aleine hjemme. Er litt rart, men jeg føler meg som en litt annen person etter jeg fikk hun. Akkurat som jeg har fått mamma instingter :rødme:

Gjest TittTitt
Skrevet

La Flaca, det gikk!!! :hoppe: Da jeg gikk inn på kjøkkenet for å rydde følgte hun med, selvfølgelig, hun er jo med meg på do og :ler: Tenkte å prøve det godbit greiene, så tok jeg noen biter fra matskålen hennes. Så spurte jeg om labb, og da hun gidde meg lapp gidde jeg masse ros og gidde hun sånn tørrfor. Etterpå spiste hun fra skålen sin, og drakk litt vann. Jippi. Hun er veldig jsenert da, så hun stoppet å spise med engang jeg så på hun, og begynte å spise igjen når jeg tok på vasken og vasket litt opp. Men takk for tips og hjelp folkens, setter pris på det :smilyblomst:

:strix:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...