Gå til innhold

Norske charterturister i thailand

Gjest Lei charter

Anbefalte innlegg

Gjest Lei charter

Jeg var i år på ferie i Ao Nang Krabi. (Thailand). Jeg har vært her tidligere og gledet meg til

å nyte 14 dager på et fantastisk sted.

(Må bare først nevne at jeg har vært i thailand 3 ganger tidligere også).

Landet er flott, naturen er fantastisk og det samme er stendene og mennenskene som bor der.

MEN. Skandinaverne har gjort sitt inntog. Du møter dessverre naboen her nå. Og jeg må dessverre si

at de norske turistene er de verste. Ingen respekt for kulturen og ikke for den fantastisk flotte naturen.

De skjønner ikke at de er på besøk i et annet land, de oppfører seg som om thailand er til for dem og

deres behov.

Krabi var tidligere et sted hvor du kunne finne ro, slippe å se parasoller og boomblastere på stranda..du

slapp norske-baren og skredderne snakket ikke norsk.

Det er synd og skam med alle de toppløse damene som ligger rundt omkring. Jeg er mann og har ikke noe

i mot pupper i utgangspunktet, men jeg vil helst slippe å se dissende pupper rundt meg når jeg ligger på

stranden. Jeg mener, er det ikke frekt å legge seg nesten oppå meg og kaste rundt med pupper? Jeg ble nesten

så kvalm at jeg vurderte å ta av meg badebuksen og slenge med ..... bare for å provosere... det er faktisk ikke

tillat å sole seg toppløs i dette landet, men det tar ikke skandinaviske damer hensyn til.

Synd og skam at stedet blir ødelagt av charterturismen. Jeg kommer aldri til å reise dit igjen uansett hvor fint det er der.

Jeg må nok prøve å finne meg et avsideliggende sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et ganske generaliserende innlegg.

Jeg pleier å bli himla oppgitt over Nordmenn som gjerne vil ut i verden - jo lengre jo bedre - og hvor det verste som kan skje, er å treffe naboen. :blink:

Jeg har også vært i Thailand noen ganger - på Koh Lanta. Der er det mange skandinaver, mest svensker, men også noen nordmenn. Jeg har enda tilgode å se noen kvinner sole seg toppløse på stranden der, og mitt inntrykk er at turistene er både høflige, respektfulle og godt likt.

Jeg opplevde en episode hvor to kanonfulle, unge finske gutter, satte hotellet på hodet en natt hvor de hadde knust ølflasker på gangstiene, prøvd å komme seg inn i noen bungalower og ødelagt lyktestolper på hotellområdet, og en episode hvor en svensk familiefar høylydt prøvde å prute på restaurantregningen - det var veldig, veldig flaut.

Jeg er enig i din vurdering om at du må reise lengre neste gang hvis du synes det er så grusomt å møte andre reiseglade landsmenn når du er ute og reiser - men ellers synes jeg innlegget ditt var omtrent like generaliserende og subjektivt som "Charterfeber".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et ganske generaliserende innlegg.

Jeg pleier å bli himla oppgitt over Nordmenn som gjerne vil ut i verden - jo lengre jo bedre - og hvor det verste som kan skje, er å treffe naboen. :blink:

Jeg har også vært i Thailand noen ganger - på Koh Lanta. Der er det mange skandinaver, mest svensker, men også noen nordmenn. Jeg har enda tilgode å se noen kvinner sole seg toppløse på stranden der, og mitt inntrykk er at turistene er både høflige, respektfulle og godt likt.

Jeg opplevde en episode hvor to kanonfulle, unge finske gutter, satte hotellet på hodet en natt hvor de hadde knust ølflasker på gangstiene, prøvd å komme seg inn i noen bungalower og ødelagt lyktestolper på hotellområdet, og en episode hvor en svensk familiefar høylydt prøvde å prute på restaurantregningen - det var veldig, veldig flaut.

Jeg er enig i din vurdering om at du må reise lengre neste gang hvis du synes det er så grusomt å møte andre reiseglade landsmenn når du er ute og reiser - men ellers synes jeg innlegget ditt var omtrent like generaliserende og subjektivt som "Charterfeber".

Men har du reist noen andre steder enn dit hvor det er overturistifisert da? :klø:

Men veldig fint at du er i Thailand altså. :jepp: Helt flotters det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt supert at de reiser til Thailand vel. Da vet vi hvor vi har dem og kan unngå å treffe på dem. :)

tro meg: de finnes overalt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Ao Nang er dessverre blitt veldig turistifisert de siste årene, såvidt jeg har forstått.

Vi var på Railay Beach (også Krabi) for to år siden, og selvom det var en del turister der, så var det et rolig sted, hvor jeg ikke opplevde noe av det som du beskriver i innlegget ditt.

Å sole seg toppløs synes jeg, i likhet med deg, er ufint, og særlig i Thailand. Søppel rundt omkring er dessverre også forårsaket av thaier, ikke bare turister.

Poenget mitt er at man fremdeles kan dra til steder i Thailand hvor man ikke treffer på hvermansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tro meg: de finnes overalt :fnise:

Nei, det er svensker som finnes over alt. :fnise:

Men når det er sagt, det er stor forskjell på charterturister og andre turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Toppløs soling i Thailand ser jeg på som en ren risikosport, da kvinnnene som gjør det stempler seg selv som fritt vilt (iallefall slik Thaimenn ser det). Det kunne aldri ramlet meg inn å gjøre det selv.

At det etterhvert som "hvermansen" har råd til å reise dit "pionerene" tidligere var alene om å reise er bare noe man må regne med etterhvert. Det hører med turistifisering. De gangene jeg var i Thailand var det svenskene som oppførte seg dårligst - svenske voksne menn som hadde kjøpt seg en Thaijente som selskap og som oppførte seg som om denne "eiendelen" hadde samme verdi som kofferten de reiste ned med.

Det største problemet med turister i et hvert land er null respekt for lokal kultur og skikker. Det nest største problemet er turiststedets tilpasning til turisme: skreddere som snakker "svorsk" og kan liste opp minst 3 norske firma som har kjøpt hos dem (TV2 var veldig populært da vi var der). Vi fant en engelsk talende skredder litt lenger utenfor alfarvei vi). Skandinaviske barer og restauranter, etc.

Men er det noe rart at det blir sånn da? Vi nordmenn når vi er på ferie, hvordan er det vi oppfører oss? Vi roper høyt på Solberg-engelsk, forlanger å få leverpostei og kjøttkaker og VG i lokalbutikken. Vi spiser spaghetti og pizza på restaurant fordi vi ikke "tørr" å smake på den lokale maten. Vi er ihjelbrent etter en dag i solen fordi vi synes solkrem er for sarte engelskmenn, og vi er en sann drøm for enhver svindler og timeshareselger fordi vi er så vanvittig naive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til en viss grad enig i generaliseringen. Selvfølgelig er ikke alle nordmenn sånn som dette, men de legger man jo ikke merke til :)

For min del syns jeg svensker var verst da jeg var i Thailand tidligere i år. Møtte nesten ingen nordmenn, og vi var både i Phuket og på Phi Phi. Svenskene derimot, de var i overtall. Drita kanon og hoiende i gatene. Det er flaut ja.

Men det er jo ikke noe nytt at etter backpackerne og de mer innovative reisende, så kommer de store turiststrømmene. Sånn er det jo overalt. Det er ikke mange år siden Thailand var altfor fjernt og dyrt til at folk flest dro dit. Nå er det blitt Mallorca mange steder. Maten har mistet piffen fordi den nå er tilpasset skandinaviske ganer.

Jeg blir nok neppe å reise til Phi Phi igjen. Øya er vakker og flott, men alle de gale og fulle svenskene takler jeg virkelig ikke en ferie til. Men da har jeg hvertfall lært dét...

Når man ikke liker de klassiske charterturistene, så må man jo dra andre steder. Så får man nyte det stedet i ro og fred, til hordene finner det :)

Og ja, toppløs soling i Thailand skjønner jeg ikke bæra av. Mange er muslimer, og ja, thaimenn har et helt annet syn på det enn vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er svensker som finnes over alt. :fnise:

Men når det er sagt, det er stor forskjell på charterturister og andre turister.

Synes det er rart å skille mellom "charterturister og andre turister".

Det finnes vel ingen definisjon på en "charterturist". Går an å synes det er praktisk med charterturer selv om man er langt unna å være noe i nærheten av galningene man ser på charterfeber. Generalisering på høyt nivå. Tåpelig.

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det skjønner du, men man må nok ha reist en del for å forstå det. ;)

Jeg har reist en hel del. Så du trenger ikke dra "Jeg er mer verdensvant enn deg"-kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...