Rafi Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Min manns bror og kjæreste fikk i november i fjor en datter. I påsken fortalte de at hun også begynner i barnehage i august. Da er hun 8 mnd. De synes det var tidlig, men måtte gjøre det sånn dersom hun i det hele tatt skulle få plass. De måtte søke til hovedopptak fortalte de, så de hadde ikke noe annet valg. Jeg ble helt sjokkert jeg. Er det virkelig sånn? I så fall MÅ man få barn i første halvdel av året da eller? Jeg hadde ikke sendt min unge i barnehagen når den var 8 mnd gammel, men disse sier altså at man ikke har noen andre muligheter når ungen er født i november....
liv Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Noen steder må en bruke plassen for å få beholde den, andre steder holder det å betale den...
Donpedro Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Man kan få plass resten av året også, men det er jo avhengig av at andre sier opp. Så får man satse på dagmamma eller annen løsning frem til da.
amare Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 jamen, det er vel da et nytt hovedopptak neste år!
Rosalie Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Er nok en del som velger å gjøre det slik, men med at de da tar ut resterende permisjon på tidskonto, og har barnet KORT tid i barnehagen de første månedene.
Rafi Skrevet 16. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2009 jamen, det er vel da et nytt hovedopptak neste år! Ja, det har de ikke mulighet til. Mammaen er sykepleier og pappaen er student. Så ser jo den... Men tenkte det måtte være mulig å få startet i barnehagen når ungen er 1 år? Dette er ikke noe kritikk til barnets foreldre altså. jeg bare vet ikke hvordan det er, og jeg synes det hørtes noe håpløst ut.
Malama Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Vi sliter nok som det er med å få plass på hovedopptaket (fikk ikke i første runde, men er visstnok garantert plass, en eller annen plass, en eller annen gang...) så å få plass utenom hovedopptaket hadde jeg ikke hatt store forhåpninger om nei. Noen steder må man bruke plassen, mange steder holder det at man betaler for den, jeg vet om de som har betalt for plass i noen måneder uten å bruke den, for å ha plass når permisjonen tar slutt. Jeg var jo heldig nok til å føde i august, så han er et år når barnehagen begynner. (Hadde han ikke det blitt hadde vi ikke hatt lovfestet rett på plass heller, så da kunne vi nok bare glemt å få ham inn før neste år, tenker jeg...) Men selvsagt har de et valg. De kan velge å ikke la ham begynne i barnehage i år. De kan ha ham hos dagmamma, f.eks. Sånn i teorien. I praksis er dagmamma for meg helt utenkelig. Rett og slett fordi jeg kjenner ingen som er dagmamma her, og ingen som har hatt ungen sin hos dagmamma her. Da er det komplett uaktuelt å levere ungen min til en dagmamma, sånn er det bare. Aner ikke hvordan det er for dem, kanskje har de et større netterk med barn så de kjenner noen som kjenner? Men, å få plass i barnehage i oktober er ikke akkurat lett alle steder nei. Så for å få plass er det meget mulig de måtte søke fra august ja.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #8 Skrevet 16. april 2009 jamen, det er vel da et nytt hovedopptak neste år! Og hva skal de gjøre i mellomtiden da, mener du? Når permisjonstiden er over, og de ikke har barnehageplass? Noen steder må man bruke plassen, ja, og om man da ikke har en dagmamma man stoler på tilgjengelig, må man gjerne sende et såpass lite barn i barnehagen. Men som sagt: det går an å ha kortere dager.
Susan Sto Helit Skrevet 16. april 2009 #9 Skrevet 16. april 2009 Min manns bror og kjæreste fikk i november i fjor en datter. I påsken fortalte de at hun også begynner i barnehage i august. Da er hun 8 mnd. De synes det var tidlig, men måtte gjøre det sånn dersom hun i det hele tatt skulle få plass. De måtte søke til hovedopptak fortalte de, så de hadde ikke noe annet valg. Jeg ble helt sjokkert jeg. Er det virkelig sånn? I så fall MÅ man få barn i første halvdel av året da eller? Jeg hadde ikke sendt min unge i barnehagen når den var 8 mnd gammel, men disse sier altså at man ikke har noen andre muligheter når ungen er født i november.... I forhold til barnehageplass, så er det en del steder man bør få barn i løpet av årets første 8mnd for å få en barnehageplass når ungen er ett år, ja. De færreste får faktisk den muligheten du beskriver her også. De får faktisk ingen plass før ett år senere, altså når ungen er 20mnd... Og som de fleste andre må man da finne alternative løsninger. Kanskje familiebarnehage om man er heldig, kanskje dagmamma, og kanskje forlenget ulønnet permisjon. Jeg hadde heller latt ungen min starte i barnehagen da han var 8 mnd, enn å stå uten barnehageplass da han var 12mnd om jeg fikk valget. (Vi fikk ikke det valget, men hadde etter hvert flaks og fikk tak i en plass i en familiebarnehage. )
Caramba Skrevet 16. april 2009 #10 Skrevet 16. april 2009 (endret) Hadde jeg havnet i den situasjonen at jeg MÅTTE benyttet plassen for å beholde den fra barnet var åtte måneder, så hadde jeg nok benyttet den så lite jeg kunne for å fått beholde den, ja! Jeg ville ikke valgt 100% bhg for en 8 mnd baby, men levert sent og hentet tidlig med "sykedager" ofte. Jeg ville vel vært i permisjon selv og kunne flekset så mye jeg ville her.... Jeg trodde kanskje man kunne søke permisjon, eller hvertfal betale for å beholde plassen? Jeg er enig i at en åtte måneder baby er veeeeeeldig liten til å begynne full tid i bhg, men vet du noe om hvordan de tenker å gjøre det? Skal begge ut i full jobb og ha babyen i bhg 8 timer om dagen? Gutten min begynte i bhg da han var 13 mnd og jeg syntes HAN var i minste laget den gangen. Da han var 8 mnd, kunne han ikke sitte selv en gang og han levde vel på morsmelk, selv om vi jobbet hardt for å få innført fast føde. Han var bare ikke så veldig interessert. Det skjer utrolig mye med babyer fra de er 8-12 mnd, så jeg føler vel at de har det best hjemme i den perioden. Jeg synes heller ikke bhg kanskje er laget for å ta imot så små babyer, alt er tilpasset litt større barn som sover en gang om dagen og spiser selv. Endret 16. april 2009 av Caramba
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #11 Skrevet 16. april 2009 Jeg kjenner at jeg er i ferd med å bli en grinete gammel kjerring. Som synes at dagens unge foreldre er noen bortskjemte drittunger. Her forventes det både at man skal kunne være hjemme med barna lenger enn 8 måneder, og at man skal kunne bestille en barnehageplass akkurat når det måtte passe. Hvem skal betale for dette? Da jeg var ung (tenk dere en hurpete skrikestemme her), var permisjonen på 24 uker, og barnehageplass kunne vi se langt etter.
Rafi Skrevet 16. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 16. april 2009 Hadde jeg havnet i den situasjonen at jeg MÅTTE benyttet plassen for å beholde den fra barnet var åtte måneder, så hadde jeg nok benyttet den så lite jeg kunne for å fått beholde den, ja! Jeg ville ikke valgt 100% bhg for en 8 mnd baby, men levert sent og hentet tidlig med "sykedager" ofte. Jeg ville vel vært i permisjon selv og kunne flekset så mye jeg ville her.... Jeg trodde kanskje man kunne søke permisjon, eller hvertfal betale for å beholde plassen? Jeg er enig i at en åtte måneder baby er veeeeeeldig liten til å begynne full tid i bhg, men vet du noe om hvordan de tenker å gjøre det? Skal begge ut i full jobb og ha babyen i bhg 8 timer om dagen? Gutten min begynte i bhg da han var 13 mnd og jeg syntes HAN var i minste laget den gangen. Da han var 8 mnd, kunne han ikke sitte selv en gang.... Det vet jeg ikke:O glemte å spørre om.... Da vil jeg i hvert fall prøve å unngå å få barn i årets 3 siste mnd merker jeg. Tåpelig opplegg da. Skjønner ikke hvorfor det skal være hovedopptak som en annen skoleordning!! Dette synes jeg rett og slett er en ordning som ikke fungerer.
Rosalie Skrevet 16. april 2009 #13 Skrevet 16. april 2009 Det vet jeg ikke:O glemte å spørre om.... Da vil jeg i hvert fall prøve å unngå å få barn i årets 3 siste mnd merker jeg. Tåpelig opplegg da. Skjønner ikke hvorfor det skal være hovedopptak som en annen skoleordning!! Dette synes jeg rett og slett er en ordning som ikke fungerer. Er vel ikke mye bedre å få barn i januar - da er barnet 1 år og 7 måneder ved hovedopptak. For å få til å koordinere barnehageopptaket på større steder, må man faktisk ha hovedopptak satt til en eller annen dato.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #14 Skrevet 16. april 2009 Det vet jeg ikke:O glemte å spørre om.... Da vil jeg i hvert fall prøve å unngå å få barn i årets 3 siste mnd merker jeg. Tåpelig opplegg da. Skjønner ikke hvorfor det skal være hovedopptak som en annen skoleordning!! Dette synes jeg rett og slett er en ordning som ikke fungerer. Skjønner du virkelig ikke det? Seksåringene slutter til skolestart. Da blir det mange plasser ledige, så man tar inn nye barn. Hvis man skulle kunne ta inn nye barn gjennom hele året, måtte det til enhver tid stå en haug ledige plasser. Hvem skulle betalt for det?
Umuriel Skrevet 17. april 2009 #15 Skrevet 17. april 2009 Gutten vår begynte i barnehagen 9 måneder gammel, og det har gått knirkefritt. Det var flere på hans alder som begynte samtidig, så det er nok mest på forum man kan få inntrykk av at det er veldig uvanlig. Nå var dette en helt ny barnehage, og bare 7-8 barn på hans base på den tiden (de hadde ikke fylt opp plassene enda), så personalet hadde kjempegod tid til hvert enkelt barn. I tillegg hadde jeg to timer kortere arbeidsdag pga ammefri, og når han sov 4 timer i løpet av barnehagedagen, så ble det alt i alt korte dager i barnehagen for ham, og en veldig god løsning for oss.
Gjest mm Skrevet 17. april 2009 #16 Skrevet 17. april 2009 Vi må betale for barnehageplass fra 1 august, vi vil ikke benytte oss av den før 1 november. Kan ikke tro at de MÅ lever ungen fra den er 8mnd, heller at de må betale fra ungen er 8mnd.
Susan Sto Helit Skrevet 17. april 2009 #17 Skrevet 17. april 2009 Vi må betale for barnehageplass fra 1 august, vi vil ikke benytte oss av den før 1 november. Kan ikke tro at de MÅ lever ungen fra den er 8mnd, heller at de må betale fra ungen er 8mnd. I bl.a. Oslo, så er det ikke lov å ha en barnehageplass man ikke benytter seg av, selv om man betaler for den. (Da må man i så fall søke om permisjon fra barnehagen.) Dette er fordi barnehagene har lange køer, og det er bedre å gi plassen til noen som har behov for den. (Uansett om ditt behov dukker opp etter hvert.)
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2009 #18 Skrevet 17. april 2009 Jeg kjenner at jeg er i ferd med å bli en grinete gammel kjerring. Som synes at dagens unge foreldre er noen bortskjemte drittunger. Her forventes det både at man skal kunne være hjemme med barna lenger enn 8 måneder, og at man skal kunne bestille en barnehageplass akkurat når det måtte passe. Hvem skal betale for dette? Da jeg var ung (tenk dere en hurpete skrikestemme her), var permisjonen på 24 uker, og barnehageplass kunne vi se langt etter. Enig med deg i at det er viktig at folk i dag vet hvor bra ordninger som finnes. Samtidig; er det ikke flott at ting har blitt bedre da?
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 17. april 2009 #19 Skrevet 17. april 2009 Mitt barn begynte i barnehage da hun var 8-9 mndr og ble barnehagens maskot. Vi tok tidskonto og ammefri så det var ikke snakk om full tid, og bare fire dagers uke. Hva skulle vi ellers gjort? Ukjent dagmamma var ikke et alternativ.
Kara W Skrevet 17. april 2009 #20 Skrevet 17. april 2009 Det er mange som føler at de ikke har noe valg. Velger man å få full lønn i permsijonstiden, da må man tilbake i jobb når barnet er 9 mnd gammelt (med mindre man tar ulønnet permisjon e.l.). Noe sted må da det barnet være. Vi søkte barnehageplass fra 1.feb, men vi har fortsatt ikke fått svar fra opptakskontoret en gang. Da er eneste alternativet å sette en 9 mnd gammel gutt til en ukjent dagmamma. Det er langt fra en drømmesituasjon, men jeg føler virkelig ikke at jeg har et valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå