Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Min lille gutt fyller 1 år, og jeg har noen spørsmål om 1-åringen! - Hva spiser din 1-åring i løpet av en dag? - Har dere tatt 1-års bilder, og i så fall hos hvilken fotograf? - Noe spesielt utstyr og klær en 1-åring bør ha? - Noen lure kjøp du kan anbefale til andre? - Hvem kom i barnets bursdag? (er usikker på hvor mange vi skal be) På forhånd takk:)
Amalie_85 Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Nå er ikke min 1 år enda. Men til bursdagen hans skal vi ha besteforeldre og tanter/onkler. Og det er egentlig det.
Gjest imli Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Min lille gutt fyller 1 år, og jeg har noen spørsmål om 1-åringen! - Hva spiser din 1-åring i løpet av en dag? - Har dere tatt 1-års bilder, og i så fall hos hvilken fotograf? - Noe spesielt utstyr og klær en 1-åring bør ha? - Noen lure kjøp du kan anbefale til andre? - Hvem kom i barnets bursdag? (er usikker på hvor mange vi skal be) På forhånd takk:) Vår gutt er ett år. Han spiser brødskiver til frokost og lunsj, middagen er stort sett den samme som vår, og så får han som regel grøt (hjemmelaga) til kveldsmat. Spiser også frukt i løpet av dagen. Vi har ikke hatt råd til å ta ettårsbilder ennå, så vet ikke når det blir, men har lyst til å gjøre det innen sommeren i alle fall. Det blir vel hos den lokale fotografen i byen her. Hva en ettåring trenger av utstyr er vel ikke så mye. Kommer an på om den går i barnehage eller ikke også. Klær til ute og innebruk og vogn holder vel lenge? I bursdagen kom barnets besteforeldre, tanter og onkler.
Imax Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Vi tar tusenvis av bilder og har ikke tenkt å gå til fotograf. Når det gjelder utstyr så pælmer vi ut vogna og har en stødig trille i stedet for, som er lett å klappe sammen og ha med. Når det gjelder mat går det meste ned, og han spiser en hel del. Ammer forsatt, men han får også kumelk på flaske (trapper ned på amming nå) Bursdag blir det nærmeste familie (besteforeldre, onkel/tante), det holder i massevis.
Rafi Skrevet 17. april 2009 #5 Skrevet 17. april 2009 Har du noen gode grøtoppskrifter å dele med oss, Imli?
Nigo-san Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 (endret) Min lille gutt fyller 1 år, og jeg har noen spørsmål om 1-åringen! - Hva spiser din 1-åring i løpet av en dag? - Har dere tatt 1-års bilder, og i så fall hos hvilken fotograf? - Noe spesielt utstyr og klær en 1-åring bør ha? - Noen lure kjøp du kan anbefale til andre? - Hvem kom i barnets bursdag? (er usikker på hvor mange vi skal be) På forhånd takk:) - Min ettåring spiser litt frukt eller en halv brødskive hjemme, og får med seg en halv brødskive til frokost i barnehagen. Deretter lunsj (brød) og ettermiddags (middag/grøt) i barnehagen. Så en smaksporsjon av det vi har til middag- ofte er dette ganske mye, og da trenger hun ikke kveldsmat. - Vi har ikke tatt ettårsbilder, men fikk fine barnehagebilder fra da hun var ni måneder. - Kan ikke komme på noe spesielt utstyr til en ettåring, annet enn en skikkelig bevernylondress og en god trille. Og gjerne engasjerte storesøsken! - Har ikke kjøpt noe spesielt egentlig. Men det som er litt artig er at jenta er fryyyktelig glad i kosedyr, så i motsetning til søsknene har hun faktisk hatt bruk for de kosedyrene hun får. - Av gode kjøp har jeg bare ett: en veldig enkel, svart BRIO-trille med store hjul, som jeg var ekstremt glad i da storebror var yngre, og som jeg leter etter igjen. Paraplytriller er ikke verdt de få kronene de koster, du må ha solide saker som tåler å trilles- men helst ikke kombivogn dersom du bor i by og må ta offentlig transport. Når det gjelder klær, utedresser osv er min erfaring at forskjellene er forsvinnende små. Har prøvd de fleste merker og prisklasser, og slått meg til ro med at klær er klær. - I bursdagen kom nær familie, og bare det. Til eldstemann hadde jeg svær bursdag med masse gjester, åtte kaker og nyvasket hus, men jeg måtte innse at hovedpersonen ga totalt beng i sånne anstrengelser Endret 17. april 2009 av Nigo-san
Umuriel Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 - Hva spiser din 1-åring i løpet av en dag? Vi har alltid hatt en storspiser, og rundt ettårsalderen (han er halvannet nå) spiste han gjerne 7 brødskiver om dagen, samt middag og grøt til dessert. Han spiser mindre nå. - Har dere tatt 1-års bilder, og i så fall hos hvilken fotograf? Vi var hos en lokal fotograf på ettårsdagen hans. - Noe spesielt utstyr og klær en 1-åring bør ha? En god utedress og gode sko. Sparkebil er en populær aktivitet her, både ute og inne. - Hvem kom i barnets bursdag? (er usikker på hvor mange vi skal be) Vi hadde kun familien i bursdagen hans.
Heidipia Skrevet 19. april 2009 #8 Skrevet 19. april 2009 Gutten min spiser det samme som resten av familien, pluss at han får melk på flaske til kos. Vi har ikke vært hos fotograf, men har forstørret bilde vi har tatt selv. I bursdagen kom familie og våre venner som har mye kontakt med barnet (fler av dem har barn rundt samme alder).
Trampe Skrevet 19. april 2009 #9 Skrevet 19. april 2009 Min ettåring spiser frukt før han drar i bhg, gjerne en halv banan eller pære. Til frokost i bhg spiser han brødskiver, som oftest ei skive. Til lunsj spiser han brødskiver, eller varmt måltid. Det har de to dager i uka. De lager pai, fiskeprodukter, pizza, vafler - sunne alternativer. Mye grønnsaker. Han spiser frukt rundt 1400, og får middag når vi spiser rundt 1630. Han spiser stort sett alt vi spiser, men om vi har sterkt krydret mat får han middagsglass. Han får kveldsgrøt. Vi var hos fotograf da han var 7 mnd, og skal igjen når han er 1,5 år. Det var en pakkepris med gratis fotografering og gratis bilder, derav hyppigheten. Vi tar hundrevis av bilder hver måned, så jeg føler ikke vi trenger å løpe til fotograf støtt og stadig. Klær og utstyr er vel litt avhengig av hvor i landet man bor, og hva man bruker tida si på. Vi er en del ute, og må dermed ha gode sko og utedress. Han går mye, men snubler en del i steiner og slikt, så jeg har kjøpt sko som støtter anklene. Jeg vil unngå at han tråkker over så tidlig, det kan ødelegge for resten av livet. Han har også kraftige votter som tåler at han lander på asfalt med hendene først. Svære skrubbsår i håndflatene er ikke godt. Av leker er det lite som brukes. Støvsugeren, telefonen, shampooflasker og fjernkontrollen er mye mer interessant. Han liker leker som kan dras i snor, og baller som kan kastes og sparkes. Jeg har kjøpt en putteboks han liker godt, og han har begynt å skjønne poenget med den. I bursdagen kom familie og venner som har barn på samme alder + gudforeldre. Vi fordelte det utover dagen, slik at vi fikk plass til alle.
Gjest imli Skrevet 20. april 2009 #10 Skrevet 20. april 2009 Har du noen gode grøtoppskrifter å dele med oss, Imli? Lager stort sett grøt på lettkokte havregryn, sammalt hvete eller havremel. Bruker en blanding av vann og kumelk. For å søte, bruker jeg en halv most banan, safta fra en most pære (eller annen frukt med mye vann), svisker eller tørka aprikoser (da kutter jeg dem i biter og koker dem sammen med grøten). Enkelt, billig og sunt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå