Gjest Christabelle Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Samboeren min mener at hvem som helst kan ringe inn til Nav og få opplysninger om du har mottatt sosialstønad, uføretrygd, etc. Han mener også at hvem som helst kan ringe til Politiet og få vandelsattesten din og se om du har bøter/dommer. Det samme mener han om kredittopplysninger, om du har betalingsanmerkninger. Jeg mener at dette er absurd. Hvem har rett?
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Samboeren min mener at hvem som helst kan ringe inn til Nav og få opplysninger om du har mottatt sosialstønad, uføretrygd, etc. Han mener også at hvem som helst kan ringe til Politiet og få vandelsattesten din og se om du har bøter/dommer. Det samme mener han om kredittopplysninger, om du har betalingsanmerkninger. Jeg mener at dette er absurd. Hvem har rett? Hva er det han innbiller seg da? opplysninger om deg hos Nav er ikke beregnet på andre. personvern-taushetsplikt står sterkt her, og den skal ivaretas. Vandelsattest må du fremskaffe selv hos politiet. Ja, du kan få ut kredittopplysninger på folk, dette eren betalingstjeneste. Du skal ha en grunn for å få de ut, den du får opplysninger om blir gjort pååmerksom på i brev hvem som henter ut opplysninger. Søker du lån i bank eks....så kommer det brev til deg i posten at det r foretatt kredittopplysning om deg, og hvem som har gjort det. han samboeren di er veldig dårlig orientert om personvern-taushetsplikt osv
Gjest Christabelle Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 Hva er det han innbiller seg da? opplysninger om deg hos Nav er ikke beregnet på andre. personvern-taushetsplikt står sterkt her, og den skal ivaretas. Vandelsattest må du fremskaffe selv hos politiet. Ja, du kan få ut kredittopplysninger på folk, dette eren betalingstjeneste. Du skal ha en grunn for å få de ut, den du får opplysninger om blir gjort pååmerksom på i brev hvem som henter ut opplysninger. Søker du lån i bank eks....så kommer det brev til deg i posten at det r foretatt kredittopplysning om deg, og hvem som har gjort det. han samboeren di er veldig dårlig orientert om personvern-taushetsplikt osv Helt enig; det ble en heftig diskusjon!
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Det kan man ikke. Det er et alvorlig brudd på taushetsplikt og personvern.
Anglofil Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 (endret) Da jeg skulle ha vandelsattest (i forbindelse med utdanning), måtte jeg vise gyldig legitmasjon, samt skrive en begrunnelse og ha med bevis for at jeg trengte vandelsattest. Jeg tviler derfor sterkt på at hvem som helst kan få hvermansens vandelsattest helt uten videre, dette går under personvern. Mvh Yvonne Endret 16. april 2009 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 Da jeg skulle ha vandelsattest (i forbindelse med utdanning), måtte jeg vise gyldig legitmasjon, samt skrive en begrunnelse og ha med bevis for at jeg trengte vandelsattest. Jeg tviler derfor sterkt på at hvem som helst kan få hvermansens vandelsattest helt uten videre, dette går uten personvern. Mvh Yvonne Nettopp. Man får jo ikke ut sin egen vandelsattest engang sånn helt uten videre. Jeg har vært nødt til å få dette flere ganger pga studier og jobb med barn, og for hver eneste gang måtte jeg ha en skriftlig bekreftelse fra studiestedet/arbeidsplassen om at jeg trengte politiattest pga studier/jobb. Pluss at jeg måtte fylle ut et skjema og skrive under. Og vise legitimasjon, som Yvonne sier. Når det gjelder sosialstønad og slikt så er det unntatt fra offentligheten, det betyr at ingen andre har rett til å vite sånt om deg. En annen sak er at "utro tjenere" i systemet kan finne informasjon om deg og spre det videre, så hvis du har en mektig mafiatype så kan han sikkert finne ut det meste, via omveier. Men den slags info ligger ikke ute for allmennheten.
Gjest Christabelle Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Tusen takk for svar, folkens. Nå gleder jeg meg til å fortelle ham hvem av oss som hadde rett
Donpedro Skrevet 16. april 2009 #8 Skrevet 16. april 2009 Sjekk offentlighetsloven. der står dt klart hva man kan få av opplysninger og ikke. Du har rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå