Gå til innhold

Småbarn og brødskiveskorpe

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Når kan man forvente at småbarna skal begynne å spise skorpa på brødskiva? Det kommer selvsagt litt an på om den er veldig hard/seig, da hender det jeg gjør det selv :P Ellers, 1 1/2 år? 2 år? 2 1/2 år? Litt vanskelig dette synes jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så snart de klarer å tygge de sier nå jeg=)

Jeg kjenner noen som ga barnet sitt skorpe til ungen å "gnage" på når han var mindre, han elsker skorper! og er nok en av de som er flinkest i barnehagen å spise dem... der er det jo mange helt opp i femårs alderen som hiver skorper på gulvet for å slippe å spise dem:P

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Fikk ett hefte fra helsedirektoratet i dag som heter mat for spedbarn. Der står det at man kan begynne å gi skorpe i 9-12mnd alder.

Gjest Barnehage "tante"
Skrevet

Når barna begynner å tygge, sier nå jeg.

Vi beholder skorper på fra 1 års alder (nytt brød og tynne skiver)

De fleste på avd. jeg jobber på spiser ikke skorpe hjemme, men gjør det uten protester i barnehagen

Skrevet

Mine barn har aldri ikke spist skorpe. De fikk gnage på de fra de var store nok til å gnage for å si det sånn.

Mine spiser hele skiven og jeg ville aldri drømt om å skjære den vekk, samme hvor små de var. Det dummeste jeg ser er unger i 5-6 års alderen som ikke "klarer " å spise skorpene på brødet.

Skrevet
Mine barn har aldri ikke spist skorpe. De fikk gnage på de fra de var store nok til å gnage for å si det sånn.

Mine spiser hele skiven og jeg ville aldri drømt om å skjære den vekk, samme hvor små de var. Det dummeste jeg ser er unger i 5-6 års alderen som ikke "klarer " å spise skorpene på brødet.

De klarer det helt fint... det er nok viljen det går på... hehe...

jeg har erfart akkurat det samme i barnehagen at foreldre blir helt forskrekket over at barna deres spiser skorpe i barnehagen men ikke hjemme. Grunnen til det er enkel nok: Alle andre gjør det og de får ikke mer mat før de har spist skorpene sine (gjelder selvsagt ikke de minste) :fnise:

Skrevet

Jeg skjærte aldri av skorpene, ungene gnagde på dem og brød med eller uten skorper har aldri vært et tema hos oss.

Gjest Faerie
Skrevet

Hos oss hender det skorpa blir liggende igjen og de har spist seg mette, men de får ikke mer hvis skorpa ligger igjen. Når vi sluttet å ta av skorpa husker jeg ikke.

Nå for tiden har vi imidlertid skorpeamnesti hvis skorpa er seig ettersom mange tenner er løse.

Skrevet

Her er ungen ett år, og om han får skorpe eller ikke, kommer an på hvor hard den er.

Så snart jekslene er fremme, er det i alle fall ingen grunn til å skjære vekk skorpa lenger.

Skrevet

Det heter ikke "skorpe", det heter "resten av brødskiva". :)

Skrevet

Vel, min sønn spiser da ikke "resten av brødskiva". Men han spiser ikke all innmaten heller da, hen er helt i startfasen med brødmat, det går bare noen få biter.

I utgangspunktet er det ikke det at han ikke kan få skrope. han har jo fått en skalk å gnage på et par ganger, men han har jo ingen tenner, så å tygge seige skorper er nok litt over hans nivå enda, han får små biter av brødinnmat, med leverpostei, puttet rett inn i munnen. (Ettersom han ikke har utviklet pinsettgrepet enda, og brødbiter som er plukket opp med hele hånden blir bare griseri...)

Så er han knapt 8 mnd gammel enda da. Jeg regner med han lærer å spise mer brød, og skoprer, etterhvert. Men når? Tja, si det? For et par uker siden virket det helt utenkelig at han skulel spise brød på lenge enda, men nå gjør han jo det, så det kommer nok etterhvert resten også.

Gjest Gjest_tale_*
Skrevet

Den ene var rundt året, mens den andre var faktisk tre år. Hun bare nektet. Likte ikke biter og noe som var seigt. Spyttet ut de mikroskopiske bitene i barnemat for 9/12 mnd samt i vanlig yoghurt. I tillegg så var det lite mat hun faktisk ville ha.

Dette er nok et ekstremtilfelle da. De fleste er vel rundt året når skorpa følger med brødskiva.

Gjest Poker face
Skrevet

jeg fjerner aldri skorpa, så han får begynne å spise det når han vil det. han er 2år

Skrevet

Når de er store nok til å spise selv, så ordner de det selv. Legger igjen skorpa hvis den er for seig.

Skrevet

Aldri forstått den greia med å skjære vekk skorpa, jeg.

Her i huset blir skiva skjært i 4 med skorpe på, og spiser hun er den er det bra, spiser hun den ikke så blir det ihvertfall gjort et forsøk på å få det i henne!

Skrevet

Men når barnet var yngre skar du vel i biter? La du ut skorpebitene også?

Nå er min vesle enda så liten at han altså får bitene rett i munnen fra min hånd, en og en (og en til, og vips, så er måltidet straks over...) Jeg dropper skorpen, men helt hva jeg skal gjøre når han skal få plukke biter selv vet jeg ikke...

Gjest MåneSkygge
Skrevet

I dag skar jeg opp hele brødskiva for første gang. Hun fikk spise selv og slukte skorpene også :)

Skrevet
Men når barnet var yngre skar du vel i biter? La du ut skorpebitene også?

Nå er min vesle enda så liten at han altså får bitene rett i munnen fra min hånd, en og en (og en til, og vips, så er måltidet straks over...) Jeg dropper skorpen, men helt hva jeg skal gjøre når han skal få plukke biter selv vet jeg ikke...

Jeg har i alle fall gjort det som deg. Da vi begynte med brød, var det mikroskopiske brødsmuler som ble puttet i munnen på ungen. Jeg hadde ikke lyst til å risikere kveling for å herde ungen til å spise skorper....

Skrevet

15-åringen synes skorpa smaker pyton, spesielt hvis brødet blir litt godt stekt.....

Skrevet

Tok aldri skorpen av brødskiven, så ungen begynte å spise den veldig tidlig. Så ikke noe grunn til at skorpen ikke kunne spises.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...