Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke så mye peil på dette med prøving og prøver ikke å bli gravid selv. Har lest endel på KG de siste ukene og har forstått at det er vanlig for prøvere å ha ta flere tester og den ultimate testen er clear blue?

Er det noen som kan forklare hvorfor man velger å ta mange tester?

Skjønner det jo hvis man er spent og tar én og den er negativ, så venter man et par dager og tar en ny osv, men etter det jeg har lest så tar folk flere SAMME dag, selvom alle er positive? Jeg trodde at testene ikke skal vise falske positive, men kan vise falske negative?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blant annet fordi noen har vansker med å tro på et positivt resultat. Så må vi bare sjekke én gang til (og kanskje én gang til) for å forsikre oss om at den faktisk er positiv. Selv har jeg aldri tatt mer enn to tester på én dag, men begge måtte mannen studere nøye. Jeg stolte ikke på at jeg så riktig. ;)

Skrevet (endret)

hei, jeg er en stor testetøse, så kan gi deg mitt synspunkt på saken.

uten å ha fått noen positiv test enda, så kan jeg med sikkerhet si at den dagen jeg måtte få det (om vi er så heldige..), vil jeg nok teste flere ganger. jeg har kjøpt billige strips på nettet (CB er dyrt), som ofte kan være litt vanskelig å tyde (det kommer opp en strek om du er gravid, noen ganger kan det synes det vi kaller en skyggestrek, som fort kan gi deg falske forhåpninger, JA, jeg har sett det selv!). jeg vil nok, etter flere positive strips, definitivt kjøpt en Clear Blue (CB) Digital, hvor det kommer opp "gravid" (eller "ikke gravid"), da denne endelig gir deg ett konkret svar.

Grunnen til at folk eventuelt tester noen dager senere etter negativ test, måtte vel være fortsatt uteblitt mensen og hos noen tar det faktisk litt tid før hcg nivået stiger (altså ikke høyt nok til å slå ut på en graviditetstest).

sum-a-sumarum, den følelsen en positiv test måtte gi deg, vil nok vippe enhver person av pinnen, planlagt eller ikke. dette vil nok få deg til å bli litt "tullete" og du tror det kanskje ikke? derfor tester du opptil én-to-tre-eller ørten ganger til.

håper dette ga deg en liten forståelse for hvorfor vi tester- om og om igjen! :)

Endret av Lhinn
Skrevet

Jeg testet hver dag fra 6 dager etter eggløsning. Begynte såpass tidlig fordi jeg var nysgjerrig på hvor tidlig det eventuelt gikk an å teste positivt. Har lest om en del som har fått to streker allerede 6-8 dager etter eggløsning, selv om det langt fra er normalt.

At jeg fortsatte å teste etter første positive test skyltes to ting:

1. Jeg synes det var spennende å se utviklingen på strekene. Og beroligende å se at de ble sterkere og sterkere, spesielt siden jeg måneden før hadde en tidlig spontanabort.

2. Jeg hadde kjøpt 20 billigstrimler på nettet. Så det var jo bare å bruke dem opp! Har uansett kun en holdbarhet på et år. Og så tette barn har jeg ikke tenkt å få ;) Og skulle jeg være så uheldig å mistet enda en gang så hadde jeg stått i de 170 kronene det hadde kostet for 20 nye tester...

Skrevet
Jeg testet hver dag fra 6 dager etter eggløsning. Begynte såpass tidlig fordi jeg var nysgjerrig på hvor tidlig det eventuelt gikk an å teste positivt. Har lest om en del som har fått to streker allerede 6-8 dager etter eggløsning, selv om det langt fra er normalt.

hei!

som ett oppfølging spm til det du skriver; hvor lang tid tok det faktisk til du så noen antydning til positiv test?

Merker jeg ble veldig nysgjerrig her..

:goodbye:

Skrevet
hei!

som ett oppfølging spm til det du skriver; hvor lang tid tok det faktisk til du så noen antydning til positiv test?

Merker jeg ble veldig nysgjerrig her..

:goodbye:

Å, glemte å skrive det ja ;) Testet positivt så jeg trodde på det selv 10 DPO. Så vel en svaaaak antydning til strek 9 DPO. Men er ikke helt sikker på EL-datoen, så det kan ha vært 12 og 11 DPO.

Testet positivt 11 DPO måneden før, med en svaaak antydning 10 DPO.

Skrevet

De fleste graviditetstester er 99 % sikre. Det vil si at det er 99 % sikkert at du er gravid hvis testen er positiv.

Litt kjapp sannsynlighetsberegning... *regne-regne*..

To positive graviditetstester gir 99,99 % sannsynlighet for graviditet.

Skrevet

Jeg var en stor teste-tøs de første prøveperiodene. Ikke minst fordi den første syklusen min etter pilleslutt varte i 45 dager, slik at jeg hele tiden trodde jeg kunne være gravid :sjenert:

Roet meg etterhvert ned, og de siste månedene har jeg ikke kjøpt en eneste test. Venter heller og ser om Tante Rød uteblir, og så kjøper jeg ett par da :)

Jeg kommer nok heller ikke til å nøye meg med bare en test den dagen jeg står der med to blå ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...