Gå til innhold

Hjelp!

Gjest Katte-eier i 2 dager

Anbefalte innlegg

Gjest Katte-eier i 2 dager
Skrevet

Hei alle dere med peiling på katt!

Jeg fikk pusen min i dag, en hunnkatt på 4 1/2 mnd.

Var første gang vi hilste på henne i dag da, så det er mulig hun oppfører seg så merkelig fordi hun føler seg utrygg på et nytt sted med ukjente mennesker?

Da vi kom inn her gikk hun rundt og snuste i 2 timer, og spiste litt på plassen "sin",- dette regner jeg med er vanlig. Innimellom kom hun bort til meg 3-4 ganger, men vek unna hvis jeg prøvde å stryke/klø henne, så jeg har latt henne være i fred. Nå har hun da sittet/ligget under sofaen i 4-5 timer, hører hun rører litt på seg nå og da. Har sett etter at hun ikke sitter fast, da hun har flyttet seg litt under der med jevne mellomrom.

Er dette normalt? Og om det er det, kan det ta lang tid før hun ønsker kontakt?

Vet hun har vært en del alene, (sammen med mamma'n sin), når eier har vært på jobb, kan det ha ført til at hun er blitt sky? Har så lyst på en skikkelig kosekatt, men hvis dette er vanlig i begynnelsen, må jeg vel bare være tålmodig :)

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tokidoki
Skrevet

Helt normalt! De kan være sånn i dagevis, hun er redd for at alt er fremmed. Gi henne masse kjærlighet så tiner hun opp.

Skrevet

Helt normalt ja! Legg deg på gulvet og snakk med henne innimellom så hun skjønner at du vil henne vel. Hun tør opp etterhvert, og for alt du vet kan hun bli verdens største kosekatt. :)

Skrevet

katter er jo noen rare herlige dyr da.. noen reagerer på den måten du sier og andre ikke alle er forskjellige.. min stakk og gjemte seg i timesvis når vi fikk besøk her den første tia.. men var ikke så sky mot meg og typen da.. men mot alle andre.. men den er ikke det nå lengre.. om katten din blir en kose katt er jo nesten umullig og vite enda når den er så ung..min er så rastløs, kommer for å kose men legger seg ned og må endre ligge stilling hele tia, har ikke tid til å kose så lenge om gangen heller..:P:) men den har blitt mer kosete med tia.. :D

Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet

Dette er helt normal og sunn atferd. Min oppfører seg fortsatt slik dersom jeg tar henne med til fremmede steder. Han går "går opp terrenget", lukter, hele tiden med lav haleføring, stadig med turer bortom meg. Deretter legger han seg under en sofa/et bord og avventer situasjonen.

Bruk mye tid med pus. Ikke la den være alene lange dager, jeg har alltid skaffet katt når jeg kan være en drøy uke hjemme med dem, for så å ha hjemmekontor og kortere dager når de er kattunger. Dette er en veldig god investering for å få en hengiven og glad katt. Det er en utrolig skremmende opplevelse å bli tatt fra mammaen og det kjente territioriet - det er din oppgave at katten blir trygg på sine nye omgivelser.

Legg deg ned på gulvet og snakk med pus. Kos kun på dens premisser. Aldri løft på katten om den ikke vil, eller tving deg til kos. Kosesnakk med pus så mye som mulig. Det er utrolig hvordan de etterhvert begynner å reagere på kosesnakking. La alt skje på kattens premisser, så har du snart en trygg og god kosekatt.

Et par andre tips - hold den inne til den er minst 8 måneder. Da får man ofte en mer hjemmekjær katt, og katten har også fullt utviklet retningssans og mer erfaringer da den slippes ut i den skumle verden. Kastrering ved 5-6 måneders alderen - har utrolig mye å si for hvor kosete katten blir. Lærer den seg først kjønnsmoden atferd, vil den streife mer og være mindre glad i hjemmekos.

Gjest Fluksi
Skrevet (endret)
Et par andre tips - hold den inne til den er minst 8 måneder. Da får man ofte en mer hjemmekjær katt, og katten har også fullt utviklet retningssans og mer erfaringer da den slippes ut i den skumle verden. Kastrering ved 5-6 måneders alderen - har utrolig mye å si for hvor kosete katten blir. Lærer den seg først kjønnsmoden atferd, vil den streife mer og være mindre glad i hjemmekos.

Holde den inne til en er 8 måndere var da veldig drøyt mener nå jeg.

Min katt er fem måneder og nå som påskesola har smelta sneen vil hun gå ut hver gang vi går ut og hun kan gjerne være ute i flere timer i strekk og leke i hagen.

Jeg tror du må se etter på hva katten din vil også. Hvis hun står ved døra og mjauer eller viser andre tegn på nysgjerrighet ser jeg ingenting skade ved å slippe henne ut samnmen med deg. Å holde inne en katt så lenge som åtte måneder er jo bare å plage dyret.

Endret av Fluksi
Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet
Holde den inne til en er 8 måndere var da veldig drøyt mener nå jeg.

Min katt er fem måneder og nå som påskesola har smelta sneen vil hun gå ut hver gang vi går ut og hun kan gjerne være ute i flere timer i strekk og leke i hagen.

Jeg tror du må se etter på hva katten din vil også. Hvis hun står ved døra og mjauer eller viser andre tegn på nysgjerrighet ser jeg ingenting skade ved å slippe henne ut samnmen med deg. Å holde inne en katt så lenge som åtte måneder er jo bare å plage dyret.

Feil. Anbefalingen er 8 måneder, av mange ulike grunner. Noe jeg også informerer alle som henter en katt hos oss i Dyrebeskyttelsen om. Du aner ikke hvor mange bortkommene kattunger vi får inn fordi mennesker har sluppet dem ut før de har utviklet retningssansen. Eller hvor mange som blir drept i trafikken og av andre hendelser som hadde vært unngått om de hadde vært fullt utviklet i det de ble sluppet ut. For ikke å snakke om antall kattunger som blir satt til verden hvert år som følge av alt for unge ukastrerte katter som får gå fritt.

Så det at du personlig synes det er drøyt er dessverre et dårlig argument i denne sammenhengen. Å slippe en så ung katt ut er dyreplageri.

Gjest Fluksi
Skrevet
Feil. Anbefalingen er 8 måneder, av mange ulike grunner. Noe jeg også informerer alle som henter en katt hos oss i Dyrebeskyttelsen om. Du aner ikke hvor mange bortkommene kattunger vi får inn fordi mennesker har sluppet dem ut før de har utviklet retningssansen. Eller hvor mange som blir drept i trafikken og av andre hendelser som hadde vært unngått om de hadde vært fullt utviklet i det de ble sluppet ut. For ikke å snakke om antall kattunger som blir satt til verden hvert år som følge av alt for unge ukastrerte katter som får gå fritt.

Så det at du personlig synes det er drøyt er dessverre et dårlig argument i denne sammenhengen. Å slippe en så ung katt ut er dyreplageri.

Dyr som mennesker er forskjellige og mine opplevelser med katter er at de takler fint å være ute og det er uansett ikke så jeg bare slipper dem ut å lukker døra. Jeg er ute med katten til den er trygg med omgivelsene sine og vet hvor døra inn er.

Anbefaling på 8 måneder er vel for de som ikke har orsk eller tid da til å gjøre katten sin vent.

Min katt er nysgjerrig og jeg lar henne være det, ikke stenge henne inne fordi noen andre anbefaler det. Det finnes flere framgangsmåter både i dyrehold og barneoppdragelse (for å nevne noen) og jeg mener min måte er riktig.

At kattunger blir satt til verden pga unge ukastrerte katter er synd. Men som eier bør en følge med på når katten blir kjønnsmoden, det er flere tegn en kan se etter og at det skal være en grunn til å holde katten inne synes jeg er for dumt.

Skrevet

Helt enig med Fluksi her. Kattungen bør absolutt få gå ut lenge før den er åtte måneder. Den skal bruke "barndommen" på å bli kjent med omgivelsene og å styrke og utvikle egen kropp til fulle. Den skal bli tøffere, både fysisk og psykisk kunne fungere ute. Det er jo galskap at en ungkatt på åtte måneder aldri har fått klatre i et tre eller en gang få se et blad bevege seg i vinden.

For å svare på TS sitt spørsmål - ja, jeg vil også si det er normalt. Vår første katt løpte og gjemte seg under sofaen i to timer før den kom våget seg frem. ;) Den blir snart husvarm og endevender hele stua. :D

Skrevet

Hvor lenge bør en voksen katt være inne på et nytt sted, før den får gå ut? Vi flytter, men kommer til å instalere katteluke der også.

Gjest Fluksi
Skrevet
Hvor lenge bør en voksen katt være inne på et nytt sted, før den får gå ut? Vi flytter, men kommer til å instalere katteluke der også.

Jeg har alltid hatt katter som har vært mer knyttet til menneskene sine enn huset det har bodd i så fra et par dager til en uke.

Slipp dem ut, ha døra åpen og vær gjerne ute sammen med dem :)

Det skal nevnes at vi alltid bodde en plass med mye natur og lita trafikk så det er nok enklere det.

Skrevet

Jeg synes den bør være inne to-tre uker, men det avhenger av flere faktorer - har katten slått seg til ro, hvordan er omgivelsene ute med hensyn til trafikk og andre dyr osv.

Gjest liten redd pus
Skrevet

Hei

Jeg fikk for noen år siden to kattunger samtidig fra Dyrebeskyttelsen.

Den ene av disse var veldig redd.

Ha la seg på stolen under kjøkkenbordet og der lå han med vidåpne øyne i flere dager.

Den andre kattungen jeg fikk samtidig syns alt var like gøy og var høyt og lavt fra første øyeblikk.

Jeg brukte ganske mye tid på den redde katten, satt og prata med ham, koste forsiktig uten å prøve å løfte ham vekk fra den plassen han hadde funnet.

Det resulterte i at jeg fikk en kosekatt av dimensjoner. Men han ble også veldig knytta til meg, og brydde seg lite om resten av familien.

Jeg tror derfor ikke at du skal være spesielt bekymret for at katten er litt utrygg i begynnelsen.

Når det gjelder hvor lenge man skal holde katten inne, så har jeg erfart - på den harde måten - at det er en fordel å holde katten inne til den er kastrert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...