Gjest Gjest_snuppa_* Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Skal bidragsyter ha fradrag for reelt samvær, eller for det som en gang sto på samværsavtalen? Hvor mye / hva slags dokumentasjon kreves for å endre dette? Min tenåringssønn nekter å være hos far, opprinnelig hadde vi 50/50 men siden februar har han bodd hos meg permanent.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Bidrag regnes ut i fra samværsavtalen. Dersom sønnen din bor hos deg 100% nå, så må dere signere en ny avtale for at du skal få fullt bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 Her betales bidrag ut fra samværsavtalen (rettsforlik), selv om reelt samvær er mye mindre. Faren vil ikke forandre avtalen. Hvis det skal forandres må jeg gå til retten. Det blir bare krangling og er slitsomt for både barn og voksne og i tillegg dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 jeg ville ha ringt trygdekontoret å hørt om det ikke er mulig å dokumentere reelt samvær. I min egen sak hevdet barnefar at han hadde mer samvær enn hva som sto i avtalen, noe trygdekontoret ringte meg om for å forhøre seg om. Da sendte jeg inn en oversikt over når han hadde hatt samvær og ikke det siste året. I sakspapirene jeg fikk tilbake står det at de ikke kan ta hensyn til reelt samvær ettersom partene er uenig i hvordan samværet har vært avviklet og de derfor må ta hensyn til avtalen. Jeg tror derfor det er mulig å benytte reelt samvær, men hvordan dette skal dokumenteres og om barnets far er enig i reelt samvær vet jeg ikke. Jeg ville ha ringt å hørt. Men utgjør det egentlig så mange kronene? Eller ja, kanskje fra 50 til 0 ? Men ettersom han er tenåring, kan han ikke da velge? Blir det så mye krangling av det da?
Gjest Gjest_snuppa_* Skrevet 18. april 2009 #5 Skrevet 18. april 2009 Jeg har kalt far inn til ny megling. Ungen kan velge, mitt ønske har vært at at 50/50 skal opprettholdes. Siste året har det gått dårligere og dårligere - ungen har ikke dialog med far lenger, føler seg uvelkommen sier han. Fram til nå (skilt i 7 år) har vi foreldre løst alt av utgifter, delt ca 70/30 pga at jeg tjener mest, og det har vært enighet om at det erstatter bidrag. Nå har far fått ny sambo som tydeligvis har grunnfag i NAV ytelser (sorry) - og dermed kom kravet om bidrag. Jeg betaler gjerne etter evne, men nekter å betale alt av mat/klær/aktiviteter PLUSS bidrag når han ikke har samvær, og dermed støtte opp om hans valg om å prioritere flytting til ny sambo og dermed ytterligere fjerning fra sin sønns hverdag. Så det blir nok bråk, ja. Ut fra bidragskalkulatoren utgjør det nesten 2.500/md i differanse for far...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå